Uppvärmning

Vedpanna

45 inlägg 20048 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpanna

mickesrx  
#567111 Hej.

Har lite problem med vedpannan, har fått upp rökgasen högre genom att ändra rökgasvärdet till ett lägre värde, nu ligger fläkten på cirka 40procent som mest, har inte lyckats få nåt högre genom att ställa ner den nåt lägre, ska det verkligen ta hela dagen för en brasa att brinna, det blir mycket sot inne i pannan så det går knappt att dra upp turbolatorerna, rökgasen på rökröret ligger på cirka 120 grader och det är för lite.
Är det nån här som lyckats få till det på ett bättre sätt?
Avs Micke



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570250 Kolla med tillverkare om längd på tubulatorer kan justeras, var så på Effecta åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Nyborg  
#570253 Kolla så att fläkten verkligen går under hela eldningscykeln, har varit ute för att rökgasgivaren har varit för högt inställd. Då går pannan upp i temperatur vid tändning för att sedan sjunka under inställt värde efter en stund. Då blir det så som du beskriver. /Johan

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570280 Tack för svar, Fläkten går endast med full fart under uppstart via det här tändningsläget sen går den ner i hastighet, så det är rökgasgivaren som man måste ställa ner?, hur gör man det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570281
bengt.a skrev:Kolla med tillverkare om längd på tubulatorer kan justeras, var så på Effecta åtminstone.

Ska göra det, tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Nyborg  
#570284 Vad har du för panna? Rökgasgivaren styr oftast både fläkt och laddpumpen, om temperaturen sjunker stannar både fläkt och pump. Så är det på min panna (BAXI) och på NIBE i alla fall. Var ute för det hos en kund häromdagen.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570289 Pannan är en Maga 25, innan pannbyte så var det bra drag, den gamla pannan var en gammal diom topp med överförbränning och då var det bra drag, ibland alldeles för bra drag, och murstocken gick inte att ta i så hett blev det, så därför byttes pannan ut, och nu är det tvärtom, inget drag att tala om, det bara pyrbrinner, en brasa brinner hela dagen. Hur vet jag att Rökgasgivaren är fel på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Nyborg  
#570291 Den bryter när rökgastemperaturen sjunker under inställt läge, för att inte fläkt och pump ska kyla pannan när veden brunnit ut. Om den är för högt ställd bryter den för tidigt, då ligger veden bara och kolar ner i pannan med kraftig sotbildning som följd. Var du ändrar den på din panna vet jag inte, brukar vara ett vred på styrpanelen. På moderna pumpar lyser en liten lampa som visar att det laddar. Prova att vrida ner det vredet när du eldar, är det felet så borde det märkas att det startar.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570297 Okej, fabriksinställningen för start av laddpump är 60 grader, laddpumpen går trots att det pyrbrinner, det är ett bekymmer med att hitta rätt inställning på rökgastemperaturen för att fläkten ska ha en hastighet på över 30 %, men sen när panntempen går över fabriksinställda 95 grader så stannar fläkten av helt, och innan den har kommit till 95 grader, ja det tar många timmar dit, på displayen så kan man trycka fram pannvärde och då ser man att pumpen och fläkten går, och man ser i vilken % fläkten har, väldigt sällan den går över 30 %.
Jag ska prova att vrida ner det, det är min fars panna och han bor 16 mil härifrån så det måste bli när jag kör upp till han, han själv kan det inte.
Styrenheten heter zpid 81. Man kan ju tycka att det borde fungera direkt eftersom det är så high tech, det ska väl egentligen styra allt själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Nyborg  
#570299 Låten avancerat... Kanske är likadant med pannor som med motorsågar, man behöver uppdatera eller byta programvara! Har ingen erfarenhet av datoriserade pannor som inte fungerar, vet bara att en del lambdastyrda vedpannor inte brann optimalt, men det var nog handhavandefel... Kolla med panntillverkaren om mjukvaran. Hoppas det löser sig.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Nyborg  
#570300 Har du provat att bryta strömmen? Det kanske är likadant som andra tekniska prylar, om de beter sig konstigt så blir de nollställda igen när man gör så! Bara en tanke.. 😀 😉

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570307 Ibland har jag varit tvungen att bryta strömmen för det har blivit bara en massa konstiga streck på displayen, då efter att jag satt på strömmen igen så gick det till sig, tillverkaren sa att det kunde hända men jag tycker att det är konstigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570308
Nyborg skrev:Låten avancerat... Kanske är likadant med pannor som med motorsågar, man behöver uppdatera eller byta programvara! Har ingen erfarenhet av datoriserade pannor som inte fungerar, vet bara att en del lambdastyrda vedpannor inte brann optimalt, men det var nog handhavandefel... Kolla med panntillverkaren om mjukvaran. Hoppas det löser sig.

Så här efteråt så ångrar han sig att han köpte denna maga 25, pannan är rejält byggd med bra luckor och är inte så stor, men det är som du säger att en uppdatering eller så byta programvaran kanske är en lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

Nyborg  
#570309 Det sitter kanske en lambdasond i den, den kanske behöver rengöras. Har problemet varit ända sedan ny?

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

mickesrx  
#570310 Jag tror att det sitter en lambdasond i den, ska kolla på nätet i boken på pannan, ja det har varit problem ända sen pannan var ny.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).