Uppvärmning

Hur mäter man drag i en skorsten?

6 inlägg 6945 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mäter man drag i en skorsten?

isanders  
#565026 Jag har införskaffat en differenstryckmätare av märket Kytölä. Den mäter tryck från 0-100 Pa. Jag har problem med baktändning i min nya Baxi bonus light vedpanna och behöver veta vad jag har för drag i skorstenen. Hur mäter jag det? Under vilka förhållanden, kall, varm, öppna/stängda spjäll i sotlucka, vedpanna m.m.? Se bild för hur jag gjort hittills.Som ni ser är draget alldeles för lågt ca 7Pa. Min skorsten är 12m hög, murad och kanalen har måtten 22x11cm. Många frågor, tacksam för råd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mäter man drag i en skorsten?

Fredrik Reuter  
#566191 Hej,
Är det pipan för eldning som du mäter i på bilden? Det ser så rent ut utifrån mitt pannrum... 😱

Avatar Fallback

Re: Hur mäter man drag i en skorsten?

ÅsaNisse  
#566204 Utan att veta.... bara sunt förnuft så ska du ha max drag ( undertryck) om du mäter kall och stängda dragluckor. Får du baktändning så har du nog lite kraftig brasa innan skorstenen blivit varm, men det ska väl fläkten sköta. Det är inte så att sotaren satt ihop den fel vid fläkt och raster i pannan efter sotning? Det händer alltid hos min grabb, så han får rätta till det innan han tänder.

Avatar Fallback

Re: Hur mäter man drag i en skorsten?

isanders  
#566226 Ja, jag har mätaren i en sotlucka närmast skorstenen knappt metern från pannrummet. Baktändningarna kommer när jag eldat ett tag och inte varje gång. Jag har två ventiler i pannrummet 1st 160mm och 1st 110mm borde räcka till pannan?Ändå när jag mäter trycket så kommer jag max upp i 5-7 pa öppnar jag källar dörren ökar det till10pa med kall skorsten och ca 15pa med varm. Pannan vill enligt spec ha 15-20pa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mäter man drag i en skorsten?

Cat554  
#566228
isanders skrev:Ja, jag har mätaren i en sotlucka närmast skorstenen knappt metern från pannrummet. Baktändningarna kommer när jag eldat ett tag och inte varje gång. Jag har två ventiler i pannrummet 1st 160mm och 1st 110mm borde räcka till pannan?Ändå när jag mäter trycket så kommer jag max upp i 5-7 pa öppnar jag källar dörren ökar det till10pa med kall skorsten och ca 15pa med varm. Pannan vill enligt spec ha 15-20pa.


Det tilsier vel at du har rett drag om døren (Forutsetter fyrromsdøren) åpen og varm ovn. Får du noen tilbakeslag da?

Ellers er det altså tilluften til fyrrommet som mangler. Hull i veggen neste :surp:

Avatar Fallback

Re: Hur mäter man drag i en skorsten?

isanders  
#566238 Ja jag får baktändning när jag eldar med källar fönstret och alla ventiler öppna. Frågan är om jag mäter draget rätt?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).