Föryngring

Föryngring under skärm

4 inlägg 3001 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Föryngring under skärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103135 Jag har en skärm av tall och gran på en G20 där det ska ske självföryngring enligt Holmen. Nu har det gått fem år, den inventering jag gjorde i veckan visar på dåligt resultat. Marken är mo/sand med ganska tjockt humuslager, ca 10-15 cm.

Hur länge ska man vänta innan man kompleterar med plantor från plantskolan? Vill ju se resultat, funderar kring att sätta barrot till våren. Hur många ska man sätta per ha?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Föryngring under skärm

mrlynx  
#103237 Är det markberett?
Jag har också problem med ett hygge med frötall.
Där har jag nu beställt markberedning eftersom det enda som växer är gräs.
Sen tänker jag plantera contorta och sen hoppas på att självföryngringen också tar fart så jag får ett tätt bestånd som inte älgen betar ihjäl och det finns något att röja när det är dags.
Jag röjde ett hygge med tallungskog några hundra meter därifrån i förra veckan och där den mesta av tallungskogen var sönderbetad.
Det är inte roligt då man själv har planterat det hygget för 15 år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Föryngring under skärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103240 Det är en ganska tät skärm, ca 100 träd per ha, men inte markberett. Det skulle inte behövas enligs holmens rådgivare, men jag börjar undra om det är rätt metod. Lite björksly börjar det komma men inge barrträd.

Tror jag ska komplettera med 1000 barrotsplantor av gran per ha till våren. Har aldrig satt barrot så det blir en ny erfarenhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring under skärm

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103254
OAS-forests skrev:Jag har en skärm av tall och gran på en G20 där det ska ske självföryngring enligt Holmen. Nu har det gått fem år, den inventering jag gjorde i veckan visar på dåligt resultat. Marken är mo/sand med ganska tjockt humuslager, ca 10-15 cm.

Hur länge ska man vänta innan man kompleterar med plantor från plantskolan? Vill ju se resultat, funderar kring att sätta barrot till våren. Hur många ska man sätta per ha?



Markberedning med frö, Bra resultat med förädlade frön är nog ett gångbart ekonomiskt allternativ. Annars är det bara att lycka till med barrot planteringen till våren.



Zorran en som tror på virkespriserna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).