fre 05 okt 2012, 13:02#188768
Tänkte så här två år efter denna trådens senaste inlägg berätta lite om hur det gått, inte minst för de som då var intresserade och gav flera goda råd.
Redan när jag skrev tråden var huvuddelen av beståndet täckt av ett lågt sly-täcke av självföryngrad björk. Sedan dess har detta brett ut sig något ytterligare och framförallt växt. Viktigast av allt är att vissa stammar grovnat mer än andra (skiktats något) och dragit upp på betessäker höjd.
Under hösten har större delen av området röjts, ganska försiktigt med tanke på snöbrottsrisk, men det är ändå väldigt stor skillnad mot innan. De delar som ännu inte röjts är inte fullt så höga och kommer sparas ytterligare ett år.
Anledningen till min väntan är enkel: Området är väldigt viltutsatt. I kanterna är nästan allt tuggat på och älgen har även brutit relativt grova stammar som middag. Inne i slyn har ännu inget vilt gått in. Jag räknar med att nu när det "öppnats upp" något så kommer så att ske, men de grövsta huvudstammarna menar jag går säkra.
Beståndsvård likt denna är intressant, men samtidigt lite svår tycker jag. När är rätt läge att gå in? När klarar sig björkarna från viltet? Hur mycket vågar jag låta kronan hissas viktat mot sannolik överlevnad och senare tillväxt? Hur mycket vågar jag röja med avseende på snön? Hur mycket vågar jag spara med avseende på tillväxt och kommande röjinsatser? En balansgång!
Rätt eller fel, jag gick in i år när snitthöjden låg på 3-4 m och de som stuckit iväg kanske någon meter ytterligare. Förutom det som lämnats till nästa år så räknar jag med att nästa röjning görs om tre år.
Som det ser ut nu, förutsatt att min ändå tämligen försiktiga röjning klarar vinterns snö, så kommer det bli en väldigt grann björkskog av det hela. Därefter får naturen styra om granen vill komma underifrån eller om det blir plantering a'la Tåndemålas goda tips tidigare i tråden.
Några bilder från beståndet idag, ganska stor skillnad mot för två år sedan.
IMG_7096b.jpg
IMG_7098b.jpg
IMG_7099b.jpg
Synpunkter? Ös på bara.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto