tor 16 sep 2010, 09:51#100881
halvproffs skrev:Var och en har ju sin tro och den andre går aldrig att överbevisa. . Forskare lever nog ibland i en rent teoretisk värld som kanske inte alltid stämmer med verkligheten.
Men tillåt mig skratta. Både sant om än det oftast är så att de utanför inte är villiga att ta till sig oavsett hur, var, när det presenteras. Man skakar av sig allt som man inte tror på redan innan.
Tyvärr finns det nog betydligt fler "teoretiker" utanför än inom forskarvälden i
detta ämne. Men till skillnad mot oss som inte orkar djupdyka och gräva för att skaffa oss "svar"

, så behöver de innanför backa upp sina uttalanden. vilket de innanför (forskarna) behöver göra rätt grundligt

Jag har en fot i vart samhälle.
Årets vinter var rätt extrem så det var inte bara harar, rävar och rådjur som strök med på grund av snön. Även om älgarna inte strök med så gjorde nog all snö, på många håll att de om inte annat rörde sig så lite som möjligt. Det klart att den drabbar den markägaren där älgarna behagar att uppehålla sig suckar djupt. Älgar är som vi, lata. rör sig i grupp i djup snö och minsta möjliga under sådana förhållanden.
Skall man skrika högt om att nu skall nog tilldelningen ökas kanske man skall ha mer än så på fötterna

. Det kvittar nästa i vilken del av de södra delarna av landet som man pratar med folk (generellt sett) så anser de att de har de gott om älg och de vill ha ökad tilldelning. Men då frågar man sig varför de så många lag som inte skjuter fullt. Eller inställningar om att vi behöver längre jakttid etc på älg. De är ute hela första veckan och varje lör-sön resterande tid och ändå får de inte ner den tilldelade kvoten.
Men varge år innan älgjakten så har de älg i varje buske och sen tusen olika förklaringar( ursäkter) varför de inte fick tag på alla älgarna. Självklart är det inte kul att få en plantering massakrerad så som det säkert kan ha sett på många håll i landet under den gångna vintern.
Men lite sans och analys kan man ju faktiskt kräva.
I fjol var jag med en godvän till hans jaktmark. Vi träffade en del markägare och grisen är rätt ny på deras marker och de kom ofta på tal. Det klagades om att hela skogen var upp och nedvänd samt förstörd. Ni måste ut och skjuta dem och diverse andra grövre ord uttalades frekvent!!!!
Vi fick förklarat vart de sett skadorna och det var rätt skrattretande att besöka dess platser. Särskilt som jag rätt ofta är på andra ställen där det finns relativt gott om gris (utan att de på något sätt tillhör de värsta ställen i landet). Till saken hör också att det äe inte en enda bonde där som klagat över att de fått grödor eller vallar förstörda! Hmmmmmm
Man tar till granatkastaren när man behöver softaregun

Mangan skrev:Jag vet ju inte ens vilka forskare du menar, så hur skall jag kunna ta till mig deras resultat? 
Du kanske skulle ta och läsa lite då.
Samt ifrågasätta dig vad det är för personer bakom de artiklar om du hittar om du använder jägareförbundets sökmotor.
Fråga dig själv och ta reda på vad de har för bakgrund och vad de gör nu.
Börja med Göran Bergqvist, klövviltkonsulent på jägareförbundet.
Fortsätt med Göran Erikson, Jonas Kindberg, Christer Zakrisson ( som för visso tröttnade innan han disputerade), .....
Sen finns det ju en hel skara till kompetenta personer. Alla är inte pragmatiker. Men det finns å andra sidan de som är väldigt duktiga på det.