ons 15 sep 2010, 11:23#100797
Här har ni moment 22 problemet som ni inte förstår. Tänk er att alla tänker som ni. Vad händer då?
Kontra om alla tänkte som jag försökt beskriva och gör så som Röjkvist far gjorde vad händer då men plantfördelningen kontra älg densiteten per arealenhet??
Hur tror ni % plantfördelningen såg ut på 70-80talet i förhållande till idag. Samt hur ser älgdensiteten per arealenhet ut idag i förhållande till hur den såg ut på 70-80talet. Ungefär så här
då 80-20
idag 20-80!!! Ser ni problemet??
Jo idag så har har vi färre älgar i landet än vad vi sköt under toppåren, men vad det gäller plantering så är det det omvända. Idag planterar vi inte tall och har inte gjort på många år för att vi är rädda för älgen som inte längre finns i de numerärerna.
Men det klart att om älgarna idag bara har tillgång till 10-20% så mycket mat per arealenhet som de hade på 70-80talet och tidigare då Röjkvist far planterade tall så behövs det inte många älgar för att äta upp de mycket få plantor som planteras.
Särskilt då det idag finns fler rådjur/ areal än vad det fans då. Hur många av er kan ärligt och med säkerhet säga att ni kan se skillnaden på om det är hare, rådjur eller älg som betat?? Ja ja harar han inte ta toppen på en flera meter hög planta!!
Jag tror att jag kan i de flesta fall. Hur räknar man betesskador och vilka/ vilken typ av skador har egentligen någon större påverkan på slutbeståndet eller tillväxten!!!!
Hörde så sent som häromdagen en bonne som räknade in att han hade tillväxt förluster på tallarna pga att älgarna åt upp bärriset

Suck
Till saken hör att jaktlaget som arenderar jakten la ner ca 400man/h och 30-35hund/h i skogen utan att se, få tag på en enda älg eller älgspår innan de avslutade årets älgjakt. Så det var nog inte älgarna som åt upp bärriset och inte heller plantorna.
Jag var ute och kontrollerade betesskadorna som bonnen enligt egen utsago skulle ha. VILKA BETES SKADOR??? De som han fantiserat ihop vid köksbordet bakom tidningen skogen!!!
Nu är det ju inte så i hela landet men det gäller att veta vad/ vem man skall skylla för olika saker samt att kunna se skillnad på vad som orsakat
något och detta är
något uppfattar jag att det finns/ anser att det finns stora brister i kunskap av att bedöma. Har vid flera tillfällen träffat på föreläsare som skall föreläsa i ämnet som inte kan eller tar sig tid att titta ordentligt och därför gör fel bedömningar och så gott som alltid så är det älgen som får skulden oavsett om den skall ha det eller inte. Sen bedömer man inte enligt de mallar som finns utan lägger samman många års betning till ett års och då blir det också fel.
Är rätt trött på detta generaliserade/ blundade och att i alla sammanhang ge älgen skulden även om man orsakat det själv genom ett rätt korka beteende. Skogstyrelsen har tyvärr varit liga förblindade som många skogsbolag som bara tänker 12mån i stöten! Men även är ser man tack och lov stora förändringar nu.