Föryngring

Tips för viltstängsel

62 inlägg 88410 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

nomis  
#227155 Hej!

Vi har precis börjat att sätta upp stängsel för en lärkplantering i västsverige. (ca 600m).

Stängslet är begagnat, vi har plockat ned det hos en släkting som satte upp det för cirka 15 år sedan. Stolpar hugger vi i en närliggande gallring/röjning (mestadels undertryckt tall). På detta sätt försöker vi slå flera flugor i en smäll...

Till min fråga: Vi har förstått att man bör montera ett band en bit ovanför stängslet för att öka synligheten. Vad för band använder man? Det närmaste jag hittat är brett elband (40mm) som säljs hos lantmännen etc. men det känns lite onödigt exklusivt. (Exempel: http://www.nimaab.se/se/art/vitt-elband ... 15mm-2.php )

Finns det särskilda band att köpa för ändamålet eller har ni några andra tips?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#227159 När jag byggde mitt hägn så handlade jag nät och band på Transnaval i Nävlinge. De har rutin och sätter även hägn själva. Det de rekommenderade var just ett vitt elband likt det du visar. Vill minnas att det var en av dessa i länken: http://www.transnaval.se/produkter/elband. Jag menar att anledningen är att det är hållfast och varar många år. Att det sedan är ett elband är nog mest för att de inte har något speciellt band för ändamålet. En dryg krona metern avskräcker inte mig.

Jag har även kompletterat det högt sittande bandet med ett plastband i ögonhöjd. Detta för att ytterligare göra hägnet tydligt om det kommer en skrämd älg dundrande. Detta håller några månader högst innan det blåser sönder. Så lockas inte att endast sätta sådant, för då får du mycket jobb och ett emellanåt "osynligt" hägn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321848 @"towes" 2 år sen du satte upp stängslet, fortfarande nöjd?

Frågar då jag tänker stängsla in 1 Ha själv före plantering. Har fördelen att jag har 20-25 årig tallskog på 3 sidor så jag borde inte behöva sätta några stolpar utan tänkte att jag skulle kunna nyttja tallarna. Fäster man med gummiband eller liknande så borde det ju hålla i många år.

Däremot så lär jag inte kunna gräva ner i backen, är för mycket sten. Å andra sidan inga vildsvin i någon mängd här än.....

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Blivande snickare  
#321859 Du måste nog flytta / lösa på gummibanden med jämna mellanrum ändå för att de inte ska växa in eller göra gropar i tallarna. Koll och eventuell flytt vart femte år kanske? :)

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

bserv  
#331152 För den som vill ha lite mer översikt om stängsel kan detta exarbete vara intressant. Hittade det när jag själv ville lära mig mer om att använda stålrörsstolpar - enklare att sätta och billigare - något som jag sett nyss på Trolleholm. Skulle vara intressant höra om någon testat stålrörsstolpar för höga (2m) nät. http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... _nr_54.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355328 Sådär, då är det bestämt. Det blir ca 800 meter stängsel runt hektaren som ska planteras med sibirisk lärk. Har varit ute och kollat mer ordentligt om det finns nog med träd på lämpligt avstånd på avdelningarna på ömse sidor. Det gör det och hurra för det!. Så nästa vår ska stängslet upp. Fäster med någon form av band, återstår att hitta vad. Eller vad tycker du, kan slå in märlor i stammen utan att orsaka alltför mycket skada? Givet man kan göra det på sådant sätt att de återfinns och kan avlägsnas förstås. Räknar med att få ha stängslet där i minst 10 år, även om lärken sägs växa fort.
Lärken är bokad till sommaren 2017, stängslet får nog bli Granngårdens om det inte dyker upp ett begagnat i lämplig längd förstås!

Edit: Vad tror du om sånt här nät, polypropen. Låter onekligen lätt och bra, men håller det?

http://www.blocket.se/vastmanland/Stang ... m?ca=6&w=2

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355429 Men hallå! Ingen som stängslat med plastnät?! Eller i växande träd?! Är jag pionjär med detta? :-?

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Blivande snickare  
#355432 Att slå in ett i växande träd har aldrig varit en bra idé.
Tänk på den stackare (har i några fall varit jag) som ska såga stammen i framtiden.
Mindre kul å hitta märlor, böjd spik, järntråd å annat skit :(

Plast vet jag dock inte hur det är med, men det förstör ju iallafall värdet på minst ett bräde.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355442 Stänglset skall väl sitta där i 10 år i alla fall, kanske 15. Jag tror inte du kan fästa något i ett växande träd så länge utan att skada det?

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355445 Nä, men hur ska jag göra då? Sätta stolp är ju ett enormt jobb. Någon sorts spännband kanske kan fungera. Är där minst en gång varje vecka så koll har jag.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Hema  
#355481 Långa buntband? Samt i början av tråden rekomenderas det inte att använda plastnät, då räven bet sönder stora hål som sedan det andra viltet använde sig av.

Edit: Röven är visst inget röttfärgat pälsförsett hunddjur... #-O :lol: :lol:
Senast redigerad av Hema mån 07 dec 2015, 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Tosca  
#355672 Slanor i V-form har jag sett någonstans?

Avatar Fallback

Re: Sv: Tips för viltstängsel

Blivande snickare  
#355679
Hema skrev:Långa buntband? Samt i början av tråden rekomenderas det inte att använda plastnät, då röven bet sönder stora hål som sedan det andra viltet använde sig av.

Ursäkta men VEM biter hål? :lol: :lol: :lol:

Tror nog tyvärr det bara är att bita i det sura äpplet å slå stolp. I stort sett allt annat blir ringel-rangel som du får räta på stup i kvarten.

Avatar Fallback

Re: Sv: Tips för viltstängsel

Hema  
#355747
Blivande snickare skrev:
Hema skrev:Långa buntband? Samt i början av tråden rekomenderas det inte att använda plastnät, då röven bet sönder stora hål som sedan det andra viltet använde sig av.

Ursäkta men VEM biter hål? :lol: :lol: :lol:

Tror nog tyvärr det bara är att bita i det sura äpplet å slå stolp. I stort sett allt annat blir ringel-rangel som du får räta på stup i kvarten.

Haha nu var du kul va? :)
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=129790#p129790
Belzambix skrev:Huvudsaken är att du inte anväder plastnät, har kört det på ett hägn på försök men räven biter av maskorna och öppnar stora hål för viltet.

Btw hur gick det med sågtestet?

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355820 Här ska det inte bitas i någonting! Jag kommer hitta en lösning för att fästa i träden. Så småningom får fatt på lite referenser angående plasnät för det får nog bli ett sånt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).