Föryngring

Tips för viltstängsel

62 inlägg 88403 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

nissebrun  
#171850 Det jag ska hägna in var gärden till på 1940-50 talet eller något liknande. Sen planterade de gran där, och den togs ner 2008. Nya granplantor sattes, men det finns nog bara nått tiotal överlevande per hektar bland annat pga stora snytbaggenagrepp.

Hygget är totalt på 6ha och resten skall planteras med gran. Jag har väl tänkt hyra en minigrävare under en helg för att jämna till där jag skall ha stängslet, två av sidorna kommer att följa diken så där är det väldigt jämnt och fint sen kommer jag behöva jämna till lite mer för de andra sidorna.

Eftersom det är skogsmark så får jag inga bidrag men det är kul att variera lite och inte bara köra gran överallt. Bonniteten är G28 vilket kanske är i lägsta laget.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

bserv  
#209396 Passar på att tipsa om att det inte är allt för dyrt att leja bort hela arbetet. Gjorde det på ett 2ha lövskogshägn 2007 till en kostnad av 68kr/lm. Och då ingick avfasning av mark med en grävmaskin (behövs på de flesta ställen där det är skogsmark), stolpsättning med en specialmaskin (hydralspett på liten radiostyrd skotare), nätsättning med specialsträckare (inkl två gånggrindar, och köröppningar). Arbetet var väldigt välgjord och glipor som är svåra att undvika var noggrant tätade - har nog inte haft ett enda besök av bökande djur. Nätet har suttit bra sedan dess och väl tålt tre vindfällen som jag haft. Har gått bra att återställa nätet. Ja jag är mycket nöjd med hur det fungerat. Fick dessutom bidrag till jobbet - var ett gudrunfälle. Så kunde knappast gjort det billigare själv - och definitivt inte bättre. Ja killarna var proffs och hade satt 5 mil stängsel på Söderåsen med dessa maskiner.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209411 Hur många meter blev det?

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

vetinte  
#209420 Gick för ca 20 år sen o hjälpte till att stängsla ett område (vet inte hur stort exakt ca 1,5ha kanske) Ägaren "gubben" :grin: Hadde plantera nått lövträ (som jag inte häller kommer ihåg vad var) Men vi gjorde stolp av förstagallringsgran med hjälp av en tiomänning. I "böjar" o hörnen satte vi tvärslana. 5-6 m mällan stolparna. Nätet var typ högre fårnät. O de funkade fint.
(Träden står iaf kvar o gubben e nöjd :grin: )
Stolparna var ca 1,8 m han hadde ett rör med påsvetsat botten ca 1,2 m som träddes över stolpen o "kastades" upp o släptes så egenvikten av röret slog ner stolpen. Gick smidigt tycker jag. Sen satte vi snitselband hängande lite här o var för att skrämma. Som man ibland gör på vanliga hagar.

Den tekniken tog jag med mig o ska göra så i frmtiden på en bitt har jag planerat :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

bserv  
#209422
Mangan skrev:Hur många meter blev det?


Kollade fakturan - det var 545lm - så innanför stängslet har jag väl 1,3-1,4ha. Men ytterkanterna på området som låg till grund för stängselbidraget var 2,0ha - vad som då krävdes för att få bidrag. Senare ändrades gränsen till 1ha. Riktigt hur set ser ut med bidraget numer vet jag inte. Såg på fakturan att jag betalat extra för gånggrindarna (600kr st) men att två körgrindar (extra stolpe med möjlighet att öppna nätet) ingick i grundleveransen.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

skogsrisen  
#210106 Vilken höjd ca bör stängslet vara om man sitter minihägn dvs ett litet hägn per planta?

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#210114
skogsrisen skrev:Vilken höjd ca bör stängslet vara om man sitter minihägn dvs ett litet hägn per planta?

Jag har själv använt det som blev över av ovan nämnda 1,84 m viltstängsel. Några stolpar och en tvärstötta och så rulla runt ett varv. Täcker några kvadrat där jag planterat några olika ädla plantor. Tillämpar sedan "starkast vinner". En gammal bild på ett sådant "minihägn" ser du nedan. Kan nämna att det håller fint efter flera vintrar.

Capture.JPG

Har även besökt ekodlare som haft något liknande fast mindre runt en enda planta. Dock lägre nät (gissar 1,60 m) som man sedan "hissar upp" längs en stödjande stolpe allteftersom ekplantan blir större. I bilden nedan är eken förvisso äldre (man har väl glömt ta bort nätet) men principen framgår ändå tydligt. Detta sätt har tillämpats i många år på denna skogsgård.

090.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

skogsrisen  
#210130 Jag tänkte köpa hönsnät men det stora problemet är tiden..
Bor ju 76mil bort från fastigheten så måste veta tidsåtgång ca.
Någon som satt minihägn och tiden det tog per hägn ca?

Tack för bilderna förresten!

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#210168 Det beror nog mycket på markförhållandena. Jag har gjort allt manuellt, medan andra som sätter hägn använder maskiner till stolpar.

Har du inte stenbunden terräng och tänker göra allt manuellt så bör den mesta tiden gå åt till att forsla materialet. Vid mina "minihägn" ovan så var det stenbundet, jag fick ner pålarna några dm bara. Men tack vare tvärstöttorna så blev det stabilt ändå tack vare tre stolpar. Var "bur" tog kanske en halvtimma på plats.

Näten runt ekplantorna i bilden ovan kräver nog bättre stolpe, men om man får ner den så går det nog undan.

Med så långt till skogen bör du nog oavsett ha någon som set till "burarna" åt dig med jämna mellanrum. Jag kompletterade för säkerhets skull plantorna med Trico-behandling inför hösten/vintern för att ingen älg skulle bli lockad att försöka välta det hela.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

skogsrisen  
#210173 Hmm detta blir svårt men jag vill gärna sätta iaf 0,5ha masur, kanske chansa utan hägn?
Finns ju inga rådjur bara älg men den äter ju den med:/

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#210180
skogsrisen skrev:Hmm detta blir svårt men jag vill gärna sätta iaf 0,5ha masur, kanske chansa utan hägn?
Finns ju inga rådjur bara älg men den äter ju den med:/

Ingen bra idé utan hägn. Det gjordes här nere för ett par decennier sedan, inte ett jota kvar idag.

Gör hellre ett rejält hägn. Lyckas du har du ett hägn med guld. Försöker du utan så är chanserna inte så goda. Masurbjörk växer inte så snabbt heller så det lär behövas skydd ett tag.

0,5 ha blir ju ett antal plantor. Jag hoppas inte du tänkt sätta små burar runt alla? Då är det nog enklare att hägna riktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210181 Det här med "burar" som towes beskriver låter intressant. Jag har drivit upp några ekplantor som nu är klara att plantera. Det är ju älgarna som är de stora bovarna så burarna måste väl vara minst 2.5 m höga.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Chainsaw Charlie  
#210533 Towes, nätet måste vara kvar tills ekarna har utvecklat skorpbark i 30-årsåldern för att hindra att älgen barkgnager dem. Så det är inte bortglömt i bilden du visade utan fyller fortfarande ett syfte.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

vetinte  
#210569 Tar de 30 år :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Chainsaw Charlie  
#211658 Ja i runda slängar tar det så lång tid för skorpbarken att bildas. Fram till dess är det nog bara rönnbarken som är mumsigare för älgen att gnaga på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).