Föryngring

Tips för viltstängsel

62 inlägg 88412 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

halvproffs  
#355824 Gummiband runt träden? 800m det borde räcka till 2ha så har du utökat arealen? Tror att du kommer att bli nöjd med lärken. På mitt skifte har dom fajtats med gran o tall så det är inga grova kvistar på stammarna. Intressant trädslag som jag tror kommer att bli efterfrågat i framtiden.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sv: Tips för viltstängsel

Hema  
#355825
Blivande snickare skrev:
Hema skrev:Långa buntband? Samt i början av tråden rekomenderas det inte att använda plastnät, då röven bet sönder stora hål som sedan det andra viltet använde sig av.

Ursäkta men VEM biter hål? :lol: :lol: :lol:

Tror nog tyvärr det bara är att bita i det sura äpplet å slå stolp. I stort sett allt annat blir ringel-rangel som du får räta på stup i kvarten.

Haha, först nu såg jag stavfelet (jag måste vara ordblind) =)) =)) :-J

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355828
halvproffs skrev:Gummiband runt träden? 800m det borde räcka till 2ha så har du utökat arealen? Tror att du kommer att bli nöjd med lärken. På mitt skifte har dom fajtats med gran o tall så det är inga grova kvistar på stammarna. Intressant trädslag som jag tror kommer att bli efterfrågat i framtiden.


Nä, gick runt med GPS och då blev det ungefär så med säkerhetsmarginal. Lär nog mäta om för det fortfarande samma en hektar som ska stängslas.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366336 Inte ofta skogsforums samlade kunskap lämnar en svävande i ovisst, men så denna gång. Så lär man ju ta ett alldeles eget beslut. Det blir Allox plastnät, beställs i veckan hos Granngården, har ju 20% Lrf rabatt där. Uppsättning med barn och ingifta till hjälp Kriste himmelfärdshelgen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485014 Var ut och kollade på stängslet idag. Ville se hur det klarat all snö som kom, och gick. Riktigt bra men sträcklina i topp ska dit. Satte sån i det lägre stängslet jag har på åkern. Det blev väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485015
20171210_101015.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

uffejohan  
#493235 Hur har det gått med ditt plastnät @Uvskogen? Är själv inne på samma tankar på ett område som är ca 8 ha. Mager och stenig mark, T24/G24, idag blandat tall och gran där jag tänker ta bort granen som det börjat gå röta i. Lämnar i så fall tallen och markbereder ordentligt och litar på att det självföryngrar, ev med stödplantering. Befintlig tall blir en riktigt bra fröträdsställning. Har du nån fiffig idé om att hänga upp nätet i befintliga träd? Ett h-sicke att slå ner stolpar i blockig morän. Ungefärlig kostnad för plastnätet i jämförelse med ståltrådsnät?

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493260
uffejohan skrev:Hur har det gått med ditt plastnät Uvskogen? Är själv inne på samma tankar på ett område som är ca 8 ha. Mager och stenig mark, T24/G24, idag blandat tall och gran där jag tänker ta bort granen som det börjat gå röta i. Lämnar i så fall tallen och markbereder ordentligt och litar på att det självföryngrar, ev med stödplantering. Befintlig tall blir en riktigt bra fröträdsställning. Har du nån fiffig idé om att hänga upp nätet i befintliga träd? Ett h-sicke att slå ner stolpar i blockig morän. Ungefärlig kostnad för plastnätet i jämförelse med ståltrådsnät?


Det har fungerat utmärkt rent funktionellt. Till och med i denna snörekordsvinter. Trots att jag inte sätt upp toppsträcklinorna än så har det hängt ner bara marginellt.
Monteringen var hur enkel som helst, står väl om det i den här tråden. Jag hade samma utmaning, försökte borra ner stolpar men det var rent fåningt omöjligt på grund av alla sten. Så min lösning blev (bra eller ej kan förstås diskuteras) blev att fästa dels i omgivande tallar runt hygget, vilket fungerade på två sidor. Bestämde mig för att de träden fick bli framtida träd för ved. Då jag ska använda sträcklina behöver man inte ha alltför tätt mellan dem.
På två sidor fanns inga träd, men där lyckades jag hitta stubbar på tillräckligt bra platser att spika fast stolparna i. Sen kompletterade jag dem med strävor. Vet också att en del gör saxsträvor som de hänger nätet i, kan förstås vara en modell om man inte vill/kan fästa i träd någonstans.
Prisskillnaden kan jag inte svara på, vet faktiskt inte. Men minns jag rätt (står nog här i någon tråd någonstans) så var det väsentligen billigare än metallnät.
Jag köpte syntetnät av två skäl:
1) Det kan bäras ut och monteras av två personer, inga maskiner krävs. Jag bar och rullade ut nätet, och svärsonen fäste. Tog 1,5 dag om jag minns rätt att omgärda 1 Ha.
2) När det ska ner är det bara gå ut med en kniv och skära ner det och bära bort.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558283 Fortfarande positivt?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558284
Magnus M skrev:Fortfarande positivt?

Magnus M


Ja verkligen, har inte haft ett besök denna vinter heller. Och eftersom vi satte i sträcklina i somras så höll det sig alldeles rakt och fint även i blötsnön.
Stängslet höll till och med för en snöfälld 15-årig tall.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Havd  
#653504 Hej! Funkar ditt plastnät fortfarande? Funderar på ett mindre hägn med Allox nätet. Ungskog som torkade ner 2018. Får försöka med tall föryngring. Finns det nån mer som har prövat plastnät? Vore kul med lite input. Vad använder
ni för sträckning? Tyckte Allox vajer var dyr. Har ni några bilder vore intressant.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653678
Havd skrev:Hej! Funkar ditt plastnät fortfarande? Funderar på ett mindre hägn med Allox nätet. Ungskog som torkade ner 2018. Får försöka med tall föryngring. Finns det nån mer som har prövat plastnät? Vore kul med lite input. Vad använder
ni för sträckning? Tyckte Allox vajer var dyr. Har ni några bilder vore intressant.


Fungerar alldeles utmärkt fortfarande! Föll några mindre tallar över det i vintras men det höll även för det. Sträcklina behövs.

Edit: "Plastnät" kan leda tanken lite fel. Det är väldigt starkt nät och inget du på något sätt kan slita eller dra isär.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Havd  
#653699 Ok, låter ju bra. Vad använder du för sträckning? Duger vanlig ståltråd, ell ska man ha vajer. Tyckte vajer var dyr,

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653736
Havd skrev:Ok, låter ju bra. Vad använder du för sträckning? Duger vanlig ståltråd, ell ska man ha vajer. Tyckte vajer var dyr,


Vi använde sträck vajern från stängselleverantören. Den var lätt att dra och verkar hålla bra. Men egentligen så duger det nog med vilken vajer som helst. Men plastbelagd underlättar väsentligt när man ska trä den i maskorna och sträcka.

Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

frågande och vetande  
#676148 Ser att flera har valt att sätta upp ett vitt band, både i överkanten på näten och ibland även i mitten. Men gör dessa någon skillnad? Håller på att sätta upp en del nät och funderar om även jag ska dra upp något vitt band...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).