Föryngring

Tips för viltstängsel

62 inlägg 88405 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips för viltstängsel

towes  
#93967 Jag har planer på att hägna in några områden i familjens skog. Det ena området ska innehålla ädellöv och lite annat skoj invid en jaktstuga med syfte att få en fin inramning (och därmed ett höjt värde vid eventuell framtida uthyrning). Det andra lite större området är nedlagd åkermark som ska planteras med hybridasp.

Jag har tittat runt på nätet, bl.a. på Högberga AB, och hittat viltstaket. Jag söker nu erfarenheter från andra som hägnat mot vilt. Vilken stakettyp? Höjd? Grovlek i stolpar? Stolpavstånd mm mm.

Området ligger avskilt i norra Skåne med gott om älg, rådjur och vildsvin. Väl medveten om aspens värde både för vilt och i plantpris så vill jag göra allt rätt direkt. Hade tänkt mig 2 m stängsel med ca 5 m mellan stolparna, finmaskigt nertill (se VILTSTÄNGSEL 2,0 meter Nr. 792 hos Högberga). Ingen el. Har tänkt sätta upp alltihop på egen hand och tar även emot tips om hjälpmedel (rullarna väger sådär 100 kg).

Tacksam för alla tips, varningar och erfarenheter från andra som gjort något liknande.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Elias  
#94040 Fyrhjulingsvagn, järnspett gärna en hylsa att sätta över toppen på stolpen om du ska slå ner dem med 10kg slägga. Annars spricker trästolparna iaf. Annars är det en fördel att ha någon kumpan till hjälp, om det är lätt tillgängligt så använde vi hjullastare med planeringsskopa för att trycka ner stolparna.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94163 Vet om en som hade ett jordborr med en bygel över så han kunde greppa med gripen på skogskärran, sen borrade han med den, kräver förståss att man kan snurra obegränsat på gripen...

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#94176 Tackar och bugar för alla goda råd. Då asphägnet är på lättspettad mark blir det nog enkelt att få ner stolparna. Kruxet är rullen, men jag ska testa med vagn enl ovan. Har för övrigt hört folk som upplevt problem med sträckning och täckning nertill när man "gör det själv". Får väl mobilisera lite flera kraftkarlar...

Vad har ni använt för nät och inköpsställen? Vad är rimligt pris?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#97339 Fortfarande ingen som har några tips på var man lämpligast köper nät och tillbehör (i sydsverige) samt vad ett rimligt pris är?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

alias  
#97582 Skaffa kraftledningsstolpar eller telestolpar att sätta i vinklarna på hägnet så det håller att spänna nätet ordentligt (använd traktorgrävare till att gräva ner stolparna och till att spänna nätet).

Sätt ett vitt elstängselband 30-50 cm över nätkanten så att viltet ser att där finns ett stängsel, och inte springer ner det.

Köp inpregnerade stolpar till resten av sträckan mellan vinklarna och försök att hålla ca 5 meter mellan dem.

Kanske självklarheter, men i.a.f. - hoppas någon har nytta av råden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#97731 Tackar för tipset om grövre hörnstolpar, ska ta vara på det. Bandet upptill hade jag räknatr med, men tack ändå att du nämner det då det kanske finns flera som är i samma tankar som jag. Det kan aldrig bli för tydligt.

Har även fått en prisindikation via vår kontakt på ett skogsbolag om pris på nät på ca 15kr/m och för stolpar på ca. 30-35kr/st. Detta utan uppsättning, bara materialet. Om någon vet något som klår detta så säg till, fast jag tvivlar...
Jag forskar vidare och meddelar resultat om jag kommer fram till något som kan vara av intresse för flera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99149 Hej!
Jag har satt upp 1000 meter stängsel för att odla hybridasp. Köpte nätet på blocket för 10 kr/m inklusive järnstolpar. Nätet är 2 meter högt och tätare nertill. Vi hade en grävmaskin som först gjorde en basväg runt området och jämna ut marken där det var svackor och höjder. Sedan trycke vi ner stolparna med 29 ton grävaren med ett avstånd på 5 meter mellan stolparnar. Detta jobb tog 13 timmar. För att rulla ut nätet byggde jag ett rör som i ena änden hade ett bilhjul på ett nav, nätrullenträddes på röret som jag sedan lyfte upp med huggarvagnen, sen var det bara att köra traktorn längs med stolparna. Tre man sträckte nätet och borrade och med hjälp av skruvdragare förankrades nätet i stolparna. Uppsättningen tog 12 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#129788
towes skrev:Fortfarande ingen som har några tips på var man lämpligast köper nät och tillbehör (i sydsverige) samt vad ett rimligt pris är?


Besvarar mig själv här. Har hittat en utmärkt leverantör av viltstängsel i sydsverige. De heter Trans-naval och ligger på Nävlingeåsen mellan Kristianstad, Höör och Hässlehom. Se deras hemsida: http://www.transnaval.se/

Handlade några hundra meter viltnät ("riktigt" dvs med tätare nät nertill) nät härom veckan som jag hämtade på plats. Trevlig leverantör. Priset var också helt OK. Tvåmetersnät ca 16 kr/m och 1,84-meters för ca 13 kr/m (ex moms). Det senare fanns dessutom i 50-m längd vilket var viktigt för mig då mitt hägnställe ligger så till att det inte gick att forsla dit det med något fordon.

De har även ett antal återförsäljare i trakten, kolla hemsidan.

Återkommer ev med hur det gick att sätta upp... :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

Belzambix  
#129790 Huvudsaken är att du inte anväder plastnät, har kört det på ett hägn på försök men räven biter av maskorna och öppnar stora hål för viltet.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

santatorp  
#129793 Hör med Bandini i Tving,
www.bandini.se

Jag köper det mesta av det jag sätter upp av han.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#129860
towes skrev:Återkommer ev med hur det gick att sätta upp... :-)

Så var då hägnet klart och jag några erfarenheter rikare.

Tyvärr var marken på väg dig rejält sank efter våren och att ta sig fram med någon maskin var bara att glömma. Så allt(!) är fixat med egen handkraft inkl bärande några hundra meter. Tänkte berätta kort om hur jag gick tillväga, så kan den som vill kommentera vad som borde/kunde gjorts annorlunda.

Rejäla 4-tums ekstolpar fanns redan och dessa sattes på 5 m avstånd. Däremellan en hässjestör för att stabilisera. Marken var relativt stenfri så det gick ganska bra att göra hål mha jordborr och spett. Stolparna slogs ned nästan en meter mha stege och slägga för att bli rejält fasta.

Nätet fäste jag i ändstolpe och rullade ut för att sedan resa stolpe för stolpe. Lite svårt med sträckningen när man är ensam, men börjar man nedifrån och går uppåt så funkar det förvånansvärt bra. Vek ut någon dm nertill med tanke på grävande djur - ska förankra detta bättre i marken senare. Slutligen fäste jag ett vitt band upptill (fick förlänga vissa stolpar med brädlapp för att få det drygt 2 m över mark). Har även tänkt sätta ett band till i brösthöjd för att ev skenande vilt lättare ska väja undan.

Tidsåtgången var värst för stolparna där jag nog lade 5-6 tim per 100 m. Nätningen gick på kanske 2-3 tim/100 m. Kostnaden var inte avskräckande: under 20 kr/m fast då hade jag stolparna gratis. Så nu står där ett 1,80-1,90 m högt hägn med band på ca 2,00-2,10m höjd och jag hoppas det får förbli intakt när hybridaspen kommer i slutet av veckan.

001_1.jpg

003 - Copy.JPG

bild.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#171323 Vid inspektion efter vintern visar det sig att allt hållt förträffligt bra. Spåren efter vilt utanför stängslet visar att det varit gott om aktivitet här, både från älg, rådjur och gris, men ingen har tagit sig genom.

towes skrev:Vek ut någon dm nertill med tanke på grävande djur...

Detta med "utvikningen" av stängslet tror jag har gjort susen. Kostade någon dm i höjd men i gengäld så har ingen lyckats gräva sig under. Spåren avslöjar att intresse att försöka funnits...
008.JPG


Det är bök-spår efter vildsvinen nästan runt hela hägnet.
Jag kommer troligen ogrässpruta hägnkanterna även i år för att ta död på lockande växtlighet och rötter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips för viltstängsel

nissebrun  
#171802 Tänkte bara nämna att Granngården har 15% rabatt på stolpar nästa vecka, och köper man en hel bunt så tillkommer ytterligare 15% (totalt blir det ungefär 28% alltså) istället för 66:-+m per stolpe blir det 48:-+m (300*8 cm) En bunt är 84 st stolpar.

Själv ska jag handla en bunt där iallafall. Men nätet skall jag köpa från transnaval. 200cm högt och 26 horisontella trådar vilket gör det "hartätt" en 50meters rulle kostar 860+m fanns även 100meters rullar vilket blir lite billigare.

Någon som har några andra tips kanske?

Jag ska iallafall hägna cirka 450meter nu under våren för att plantera hybridasp.

Användarvisningsbild

Re: Tips för viltstängsel

towes  
#171833
nissebrun skrev:Någon som har några andra tips kanske?

Utöver vad som står i början av denna tråden så finns även tråden "Stängsla in Plantering":
viewtopic.php?f=22&t=11334

Jag hoppas du kan använda någon traktor e.dyl, en lyx jag desvärre saknade. Du får gärna beskriva lite mer hur förhållandena är där du ska hägna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).