tis 08 maj 2012, 17:11#174335
Hur skulle det va med två såna här mattor då?? Men jag misstänker nog att dom kommer att fastna i stubbar och skit. Med dessa mattor kan man dessutom köra med pinnen 90 grader bakom sig, 45 grader eller ingen pinne alls.

Jag har själv några gamla slirskydd i storlek 600x34 som är så nötta att dom aldrig kommer att användas på något hjul igen, dom har jag tänkt lägga fast på en stång som jag tänkte använda som en slags vägsladd att dra efter skotaren förrän man lämnar en arbetsplats. Det blir ju alltid lite "ruffigt" när man kör med skotaren på skogsbilvägarna, så jag tänkte använda denna för att sladda vägen före man drar vidare. I dagsläget använder jag mig av en "kvast", jag tar helt enkelt några mindre björkar eller björktoppar i gripen och sopar igen spåren efter mig. Såna små gester brukar vara uppskattade av markägarna. Så några såna gamla slirskydd skulle ju även gå att använda. Då kan man svetsa ihop några av länkarna för att få ett lite mera utbrett täcke, om man bara drar ett slirskydd efter sig så blir den ju som en enda korv bara.
Att bara lägga dit 2-3 kedjor tror jag gör för lite uppluckring. Om man inte förståss använder sig av riktigt grova och tunga kedjor, därför skulle det va bra med en sorts matta eller ett gammalt slirskydd.
Men det beror ju på hur mycket dom egentligen behöver luckra upp jorden, och hur djupt dom behöver arbeta!???
Har alltid jobbat i skogen och kommer troligtvis alltid att göra det