Föryngring

Sprutmedel viltskydd?

36 inlägg 41164 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

towes  
#226639
Icegrip skrev:Ni som planterat lärk - vid vilken höjd är det värt att spruta med Trico?
För egen del menar jag från första året tills betessäker höjd. I vårt fall räknar vi det som upp till högst 2 meter. (Jag har iofs sett enstaka högre betesskador än så, men det får ju vara lite rim och reson.)

Om det sedan är värt? Tja, vi har ju inget facit på hur det gått om vi slutat vid lägre höjd. Så sanningen är att jag vet faktiskt inte. Resonerar lite som "better safe than sorry"...

Arevo
Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Kilsta  
#297408
Talltejp.pdf
Har provat att skydda tallplantor med frystejp under vintern 2013-2014. För att få tapen att fästa även när plantan var fuktig använde jag ett liten klämma, SKV-gitter, finns beskrivet på http://www.brennerforst.de/artikel216.html. Med tape och klämma sitter flaggan kvar till nästa sommar, inga problem med snö eller att tejpen klister torkar. Fantastiskt bra resultat om flaggan sitter direkt under skottet så att älgen inte kommer åt att nafsa av toppen ovan flaggan. Faktiskt bättre än det numera försvunna PW viltskydd som jag använt tidigare. På många plantor satt flaggan fortfarande kvar under nya toppskotten när jag gick igenom i oktober 2014 och upprepade proceduren.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297759 Jag kör med frystejp och vanlig häftklammer typ de man slår ihop papper med. de finns små lätta varianter av de som man kan ha med sig. tejp runt toppen som tar klister mot klister sen två smällar med häftklammeren där tejpen går ihop gärna vrida 90 grader mellan smällarna för ökad hållfasthet.

Tycker att det funkat bra för mig men visst har älgen spottat ut tejpen efter mumsbiten men tror att 90% klarat sig på grund av tejpen. De som ej är tejpade är tyvärr hårt åtgångna.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Magnusmedm  
#315905 Jag har använt Trico i flera år med gott resultat, men dock enbart på tall, douglasgran och kustgran. Nackdelen med Trico på löv är att det går åt för mycket då anläggningsytan på en lövplanta utan löv är alldeles för liten och det mesta hamnar på sidan av plantan. Så på löv som inte är hägnat rekommenderar jag Cervacol Extra en blåpasta som appliceras med en gummihandske. Jag har själv använt denna produkt i 3 år nu och det har fungerat bra. Det räcker med lite på toppen annars riskerar man att plantans tillväxt hämmas. Jag har min fastighet i en del av Östergötland med mycket vilt så skydd krävs.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315912 Vi använder också Cervacol Extra inget betat på tallen. Behandlat i två år nu.
Södra Östergötland.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315914 Spännande, vad är tidsåtgång och kostnad för medel per planta ungefär (olika barr/löv?)

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315917 En dunk 10l räcker till ca3000 plantor enligt rekomendationerna och kostar 1350:- vilket ger 0,45:-/planta.
När jag köpte min solospruta så fick jag med ett finare munstycke som min plantsäljare rekommenderade till Trico det gör att dunken räcker till ca4500 plantor vilket ger en kostnad på 0,3:-/planta.
När det gäller prestationen så är det konditionen som avgör men ca 6-10 tusen plant per dag.
Så det är dyrt att föryngra tall i viltrika områden, men om man räknar att hägn kostar 30-40 tusen per ha så är det billigare för den självversamme.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Skogsöga  
#315924 Kör med fårull för tredje året 100%-igt mot såväl rådjur som älg både på löv och tall. Lite trixigare att få den att fastna på lövplantor men presterar 300 plant/tim på tall och då är ju "preparatet" gratis. Har även provat snitselband och frystejp med gott resultat på gran, tall och löv. Tror att synintrycket spelar den viktigaste rollen men lukt kan påverka också. Smak är troligen irrelevant då inga bitar ätits på, vad jag kunnat upptäcka på 25 år.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315927 Jag tycker det vore fint med bilder på era ulltofsar, frystejpar, och besprutningar (om de syns :) )

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

awes  
#316013 Laddade upp en bild på ull i min lärkplantering i en annan tråd.
viewtopic.php?f=22&t=10108&start=30
Kommer dock inte upp i mer än kanske drygt 100 plantor i timmen eftersom jag måste knyta knut(?) Om jag bara lindar åker för många av efter en inte alltför lång tid.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337665 Kollade igenom lite bilder och hittade några från i vintras.

Hur tidigt börjar ni spruta förresten? Är det någon som sprutat något i år?
2015-03-15 10.17.04.jpg

2015-03-15 10.16.44.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

magnusbygg  
#370992 Finns det något medel som är effektivt på löv?
Förutom viltstängsel då!

Användarvisningsbild

Re: Sprutmedel viltskydd?

89injo  
#428072 Hej! Ska till helgen pensla plantor med Cervacol- funkar det även om det är minusgrader?
Röjkvist skrev:Vi använder också Cervacol Extra inget betat på tallen. Behandlat i två år nu.
Södra Östergötland.

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428079 Kolla förpackningen. På Trico står det att produkten ej skall användas vid risk för frost.
Frågan är om det sitter kvar när det blir mildväder?

Avatar Fallback

Re: Sprutmedel viltskydd?

saekb  
#502394
1520589875_20170905_125802_hdr.jpg

I höstas sprutade jag 2 m höga tallplantor med blodlösning. Det har hitintills fungerat bra, men den värsta vintermånaden mars i södra Sverige, är väl kvar? Jag har ett problem med blodmjöltillredningen och det är att det inte löser sig speciellt bra. Det blir alltid massa klumpar kvar som man slutligen ska försöka pressa genom sprutans sil. Jag tycker att jag gör enligt anvisningarna och rör alltså försiktigt. Vispar man blir det bara skum. Någon som har tips om hur man lyckas med tillredningen av blodlösning?
Normalt använder jag Trico på små plantor men för att hålla nere kostnaden på större plantor är nog blodlösningen billigare. Åtminstone om man lyckas göra lösning av kvarvarande klumpar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).