Föryngring

Hur många plantor i timmen?

45 inlägg 44193 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57113 Det ska bli intressant att höra vad svaret är. Skulle tippa att proffsen sätter 400 plantor i timmen om någon annan bär eller kör ut planten på hygget.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

masterchief  
#57118 Vi snittar hyggena mellan 1200plantor till 1600/dgv ungefär.
Då kör vi själva ut plantorna med combitrack.
Det innebär att om en kör plantor drygt en timme om dagen så får de andra sätta för honom....
Snittet beror på terräng samt hyggesstorlek.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57166 Det beror väldigt mycket på hur det är markberett och vad det är för mark och om det är kuperat. Under ideala förhållanden så sätter en bra plantör cirka 2500-3000 plantor per dag.

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

masterchief  
#57172
Jasi skrev:Det beror väldigt mycket på hur det är markberett och vad det är för mark och om det är kuperat. Under ideala förhållanden så sätter en bra plantör cirka 2500-3000 plantor per dag.

Det kan man nog sätta på en arbetsdag om det är perfekta förhållanden.
Det jag skriver är snittet över typ en plantsässong inklusive plantkörning mm i våra trakter med svensk van arbetskraft samt 8 timmarsdagar

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57223 Litauerna som hyr av mej har legat på mellan 3000 till 3500 på 8 tim. Har inte varit o sett ngt hygge men det ska se bra ut enligt markägarna. De har en fyrhjuling med vagn o kör ut plantor med.

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

masterchief  
#57224
Södergård skrev:Litauerna som hyr av mej har legat på mellan 3000 till 3500 på 8 tim. Har inte varit o sett ngt hygge men det ska se bra ut enligt markägarna. De har en fyrhjuling med vagn o kör ut plantor med.

Om man räknar på 3500 plantor så blir det en planta var åttonde sekund i snitt :???:

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57228
masterchief skrev:
Södergård skrev:Litauerna som hyr av mej har legat på mellan 3000 till 3500 på 8 tim. Har inte varit o sett ngt hygge men det ska se bra ut enligt markägarna. De har en fyrhjuling med vagn o kör ut plantor med.

Om man räknar på 3500 plantor så blir det en planta var åttonde sekund i snitt :???:


Så långsamt går det inte när man planterar på hyfsad mark. Planpåfyllning/transport mm drar ned snittet.
Skall man sköta allt själv är nog 1500-2000 bra jobbat.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57271 Vet som sagt var inte hur hyggena ser ut varken innan eller efter :wink: . Men vet när de åker & kommer hem på kvällen samt hur många plantor de hämtat ut. Jag som lämnat ut dom.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57274 Jag sätter 1000st om dagen. Jag är väl för lat eller för noga :mrgreen:
Sedan sitter jag gärna på en stubbe och njuter av ''naturen'' då och då.
Den som sätter 3000 om dagen vill jag nog granska lite extra :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur många plantor i timmen?

masterchief  
#57289
Södergård skrev:Vet som sagt var inte hur hyggena ser ut varken innan eller efter :wink: . Men vet när de åker & kommer hem på kvällen samt hur många plantor de hämtat ut. Jag som lämnat ut dom.

De har väl som så mångs svenska ackordsplantörer lärt sig hitta håligheter i naturen :lol:
Skämt åsido så tvivlar jag på om de verkligen snittar de mängderna på 8 timmar.. de flesta balter mm brukar jobba 10timmar om dagen, samt så jobbar de i regel lördagar och söndagar den period de är här...
Ska man snitta de här mängderna för att ackorden ska gå ihop sig så har min firma satt sin sista planta....
Ser man till sig själv personligen så kan man nog vräka ut 3000 om dagen i något enstaka ryck om allt är perfekt, men inte snitta...eller sätta rätt.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57306 Ja de jobbar både lördag & söndagar. Men de åker från mej vid 7 tiden på morgon & kommer hem fem halv sex på kvällen oftast. Förutom när de hämtat barrot då blir det lite längre. Men de har bara planterat drygt en vecka så de kanske lugnar ner sig efter ett tag :lol:
Tänkte få en stund över & åka titta hur det ser ut efter dom ngn kväll.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57369 De flesta dåliga planteringar jag sett har berott på att plantörerna inte valt rätt planteringspunkt,vilket är ett arbetsledningsproblem. Det är många som snittar runt 3000 täckrot/dag utan att kasta plant i diket.

Jag håller ung samma takt oavsett om jag planterar åt mig själv eller någon annan. Man kommer s.a.s in i rytmen och det skulle nog ta längre tid att avbryta för att försöka smussla bort plant.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

muddyman  
#58299 Som "förstagångsplanterare" satte jag som bäst runt 160 i timmen och som sämst 120 (plantrör, täckrot). Men då böjer jag mig ner och pysslar om varje planta med handen också. Hygget var väl "normalstenigt".
Plantorna verkar duga gott som rådjursfoder i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

SnorreP  
#59853 Jag satte 7000 plantor förra helgen. Jag satte drygt ca. 200 st /timme eller 1600-1800 st på 8 timmar. Plantorna fanns i traktorskopan och traktorn följde med i skogen så ingen tid gick åt för att hämta plantor.

Avatar Fallback

Re: Hur många plantor i timmen?

Nolltax AB  
#59855 Snubblade kring en gång å tryckte ned tio plantor i naturen. -Idag ska vi plantera.
Tyckte det var jobbigt. Vad mig anbelangar får dom gärna föröka sig själva...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).