Föryngring

Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

17 inlägg 12701 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

svenjo  
#133500 Jag har satt ca 8000 hybridasp i vår. Både på åkermark och i skog.

Jag sätter drygt 200 plantor i timmen med ett pottiputki 63 på åkermark, något färre på skogsmark. Dock är det ett tungt arbete så mer än 800-1000 plantor om dagen blir för jobbigt för min kropp.

Fundera på tekniken! Jag anlitade mellanskog en dag men de klarade inte av att plantera mer än 350 plantor om dagen per man vilket måste anses undermåligt.

Ja, det går alltså att sätta dem med rör. Antingen rullar du de fyrkantiga rotklumparna i handen och sätter dem med röret eller så använder du röret att skapa ett hål som du sedan sätter plantan i.

Jag insåg att det extra handtaget till röret var nödvändigt för att komma igenom grässvålen. Jag byggde också behållare till min plantsele av 25 liters vattendunkar vilket fungerade väldigt bra. På så sätt kunde jag lasta 100 plantor åt gången (ca 15 kg). Skogmas sele var dock för vek, jag var tvungen att förstärka den med spännremmar.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur lång tid tar det att plantera Hybridasp?

Vedproducent  
#145589
trilla skrev:Jag satte två hybridaspar på min gård i fjol, det tog säkert 10 minuter innan jag bestämt vart jag skulle gräva sen tog det säkert 10 minuter inna jag var klar. så 6 i timmen med mitt tempo. Nu till i år så hade en unge åkt pulka över en så den har gått av så jag har bara en kvar. Jag väntar spänt på min sluavverkning någon gång om ca 30 år.....

Ja värt att vänta på. Jag har också en som är 19 år och drygt 40 cm i brösthöjd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).