Föryngring

Bästa tidpunkt att plantera gran

22 inlägg 41122 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Torparn79  
#56267
Axl skrev:Jag tror jag har läst ett svenskt arbete där dom gjort försök och kollat höjdutvecklingen på granplantor med/utan får som gräsbekämpare vid plantering.

lät intressant, du har möjligen inte en länk som man kan klicka på..??? :ugeek:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Axl  
#56291 Tyvärr hittar jag det inte igen... Men jag hittade det här istället!
http://dalea.du.se/research/archive/040 ... 4d0d0e.pdf

Det handlar om att kombinera björkskog med bete.

Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

halvproffs  
#56304 Jag håller med i det mesta som skrivits, men en fråga är? Har du beställt plant för det kan vara svårt att få tag i plant nu.

Användarvisningsbild

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Torparn79  
#56305 jag nöjde mig med att skummläsa lite för tillfället men jag konstaterade att det var intressant läsning.
tyckte i o f s att det verkade kostnadskrävande men samtidigt så borde ju tillväxten ta en hel del av kostnaderna.

man har ju sett ett antal björkplanteringar som gjordes i samband med omställning 90, vid samma tidpunkt som denna som har haft det betydligt sämre.
vet en plantering här i trakterna som på sin höjd duger åt kärringarna på Blåkulla och den är gjord -91 om jag inte minns fel.
älgrika marker och utan stängsel, dom hade även en försöksdel där dom planterade Balsampoppel, Hybridasp, Björk och Gran innanför stängsel, dom ser riktigt intressanta ut.
har jag kameran med mig när jag passerar nästa gång ska jag se till att ta några bilder...

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

simon  
#56600 Vi var i kontakt med SÖDRA redan i höstas och bokade plantor. Nu när vi ringde och påminnde dom så var dom väldigt tveksamma, men vi stod på oss och till sist sa han "jaja, har vi lovat så" 😡 , så det blev det sista som dom fick leverera
och det säljs inget mer dit heller för den delen :lol: . Verkar som att dom inte är intresserade av oss småpulare.

Nästa fråga är : Är plantorna behandlade eller måste man säga till extra. Det hade vi ingen tanke på när vi bokade dom.
För vad är dom behandlade?
Hur ofta behöver man spruta plantorna mot snytbaggar och dylikt framöver?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

4WD  
#57048 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bästa tidpunkt att plantera gran

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57050 Man får säga till när man beställer plantor att man vill ha dom behandlade med cyperplus. Vet inte om det går o få tag på cyperplus längre, eller om dispansen räcker än. Vi håller på & behandlar barrot för tillfället o svenska skogsplantor pratade om att det ev va sista året med cyperplus.
Det där med att rådjur hatar får vet jag inte direkt. Grannen har får i en hage med en granplantering i mitten & där går både rådjuren & fåren samtidigt. Förvisso så är hagen 2 hektar så plats finns det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).