Föryngring

Är dessa granplantor dödsdömda?

4 inlägg 519 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Är dessa granplantor dödsdömda?

Davide82  
#911099Hej. Ny på forumet, verkar vara mycket kompetens och erfarenhet här så jag testar att fråga.

Jag är sugen på att köpa en till fastighet men på den är ett hygge på 10 ha som är föryngrad med först högläggning och sedan planterad gran. Men plantorna ser ut på detta vis. Alla. Vissa har lagt sig ner.

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Är dessa granplantor dödsdömda?

PetterJ  
#911108Hej
På bilderna ser det ut som tallplantor.

Jag tycker det liknar knäckesjuka. Sprids från asp. Plantorna kan klara sig om det finns friska grenar men det blir ofta kvalitetsfel.

Bild 2 ser ut som den kommer få det svårt.

Jag rekommenderar att ta höjd för stödplantering när du ska värdera.

Användarvisningsbild

Nabben  
#911111Nog är det gran alltid. Sett betyligt värre o skulle inte vara allt för orolig, det är ju tidigt på växtsäsongen oxå. Nu har jag iofs 2 foton som underlag för den åsikten så ta den för vad det är.

alias  
Davide82 skrev:Hej. Ny på forumet, verkar vara mycket kompetens och erfarenhet här så jag testar att fråga.

Jag är sugen på att köpa en till fastighet men på den är ett hygge på 10 ha som är föryngrad med först högläggning och sedan planterad gran. Men plantorna ser ut på detta vis. Alla. Vissa har lagt sig ner.

Lite svårt att tyda bilderna, men jag tycker inte att plantorna ser ut att sitta i högen, utan snarare i gropen/invid "gångjärnet".

Tycker det ser ut som att man haft för små plantor och inte utnyttjat markberedningen optimalt. Det ser ut att vara täta jordar, fuktigt och bördigt (gissar på uppfrysningsrisk). Då hade jag velat sätta stora barrot eller P+1 högt placerade i den omväda torvan men djupt nog för att få ner finrötter i underliggande mark.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).