ons 01 apr 2026, 17:40#908454Hej,
Jag planterade ca 1,5 ha förädlad björk förra våren. Har tyvärr fått en hel del betesskador.
Funderar på om någon har erfarenhet av att hjälpa / beskära plantorna med sekatör för att se till att de får ett tydligt toppskott / huvudstam igen?
Antar att det är JAS som gäller…
Tack på förhand!
Föryngring
Förädlad björk - betesskador
TS
ons 01 apr 2026, 19:43#908467Jag skulle avvakta något år innan man ger sig på den typen av åtgärder. Om det har blivit beteskador i år så är sannolikheten stor att det sker igen och då vill du ha flera möjliga toppskott kvar. Eftersom det är björk så kommer det troligtvis inte bli annat än massaved av det och då påverkar inte kvalitetsförlusten något nämnvärt.
Se till att viltbehandla med Trico inför nästa vinter och fundera på om det är värt att sätta in åtgärder nästa sommar eller om det kan vänta till röjning.
Se till att viltbehandla med Trico inför nästa vinter och fundera på om det är värt att sätta in åtgärder nästa sommar eller om det kan vänta till röjning.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).