Föryngring

Rädda plantorna - välj rätt planteringspunkt!

11 inlägg 1719 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Rädda plantorna - välj rätt planteringspunkt!

Torbjörn Johnsen  
#907778Var femte skogsplanta dör inom tre år efter plantering. Det är slutsatsen från Skogforsks pågående projekt Föryngringskollen. Siffrorna borde väcka mer uppmärksamhet än de gör. Årligen planteras omkring 400 miljoner plantor i det svenska skogsbruket, till en kostnad på långt över en miljard kronor inklusive planteringsarbete. Forskningen visar att minst 20–30 procent av dessa plantor dör inom tre år efter plantering. Det är en förlust med konsekvenser både ekonomiskt och klimatmässigt. Men det finns en enkel lösning för att minska avgången avsevärt.

Omväd torva är "Big No No"
En av de tydligaste bovarna är något så konkret och hanterbart som planteringspunkten. Plantor som satts i omvänd torva har sämst överelevnad, oavsett om torvan täcktes av mineraljord eller inte. Bäst klarade sig de plantor som planterats direkt i mineraljord. Ändå är omvänd torva fortfarande nästan en ryggmärgsreflex för många erfarna plantörer, särskilt i norra Sverige där hälften av alla plantor sätts i just den planteringspunkten.

Torka i norr, snytbaggar i söder - mineraljorden räddar plantorna
Forskarna pekar på vattentillgång som den gemensamma nämnaren för plantavgången, framför allt i norr: organiskt material torkar ut snabbare, och en liten planta med en liten rotklump har dåliga marginaler vid torka. I södra Sverige är snytbaggen den värsta plantmarodören men även här bidrar plantering i mineraljord till högre överlevnad och minskade angrepp.

Ta med er denna kunskap när ni ska ut och plantera nu i vår så att plantorna hamnar i rätt planteringspunkt. Att sätta plantan på rätt ställe kan vi själva påverka och överlevnaden ökar då avsevärt när vi gör rätt.

Läs mer i Skogforsks rapport här.
https://www.skogforsk.se/nyheter--press ... verlevnad/

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Rädda plantorna - välj rätt planteringspunkt!

Bjänndal  
#907789Jag har mycket god erfarenhet av att plantera i omvänd torva. Både överlevnad och tillväxt. Men det finns två fallgropar: det är mycket viktigt att plantera djupt och plantan måste vara väl vårdad vid planteringstillfället. Och det är väl två saker som ackordshetsade plantörer kan fuska med. Att bära nyvattnade plantor är tungt och ackordsplantörer vill bära maximalt antal i varje vända.
Jag har även för vana att plantera snabbt efter markberedning. Då är det extra viktigt med djupplantering. Vid ett tillfälle hade markberedaren kör över en stig som jag ville behålla så jag vände tillbaks torvorna. Trots att det endast var en månad efter markberedning så var torv och humus fuktig. Nedbrytningen fungerar som omvänd fotosyntes. Alltså kolväten bryts ned till koldioxid och vatten.
Jag vill alltså inte anklaga planteringspunkten, utan slarv/stress/fusk vid plantering!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907791Vid högläggning rekommenderas att det utförs på hösten och plantering på våren efter för att kapillariteten ska hinna återställas. Plantering i omvänd torva förutsätter jag blir samma sak. Plantering med planteringsaggregat ska enligt försöken ge högre överlevnad och delvis bör det ha att göra med den kraftiga åttryckningen av torvan innan plantering.

Men förväntar man sig god överlevnad när man planterar i en luftig nymarkberedd torva så bedrar man sig själv. Fler plantor torkar bort än som drunknar så hellre för blött än för torrt.

alias  
Bjänndal skrev:Jag har mycket god erfarenhet av att plantera i omvänd torva. Både överlevnad och tillväxt. Men det finns två fallgropar: det är mycket viktigt att plantera djupt och plantan måste vara väl vårdad vid planteringstillfället. Och det är väl två saker som ackordshetsade plantörer kan fuska med. Att bära nyvattnade plantor är tungt och ackordsplantörer vill bära maximalt antal i varje vända.
Jag har även för vana att plantera snabbt efter markberedning. Då är det extra viktigt med djupplantering. Vid ett tillfälle hade markberedaren kör över en stig som jag ville behålla så jag vände tillbaks torvorna. Trots att det endast var en månad efter markberedning så var torv och humus fuktig. Nedbrytningen fungerar som omvänd fotosyntes. Alltså kolväten bryts ned till koldioxid och vatten.
Jag vill alltså inte anklaga planteringspunkten, utan slarv/stress/fusk vid plantering!

Håller helt med om att ett undermåligt utförande kan sabotera resultatet av en i grunden bra metod.

Sen tycker jag att det låter som dåliga kombinationer med omvänd torva på torr mark (sätt plantan i fläcken som blev när man tog material till högen!), eller högläggning och små plantor (det är ju att föredra om plantans rötter når ner under den omvända torvan samtidigt som någon grön test sticker upp ur torvan så att det kan ske lite fotosyntes också.

Högläggning med grävare på friska till fuktiga marker, i kombination med devisen (sätt plantan högt och djupt!) och 25-50 eller 30-60 barrot eller P+1 av gran funkar utmärkt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Hodal  
#907825I början av 90-talet predikades de omvända torvornas lov, och när gubbarna frågade ”men torkar inte plantorna där?” fick de höra att det var de fuktigaste platserna på hela hygget. Och nu är det tvärtom.

Skogsbranschen är fenomenal på att extrapolera nya rön.

Juniperus  
#907829Det finns ju två saker att sträva efter vid val av planteringspunkt. Hög överlevnad och hög tillväxt. Omvänd torva ger bäst förutsättningar för hög tillväxt men det förutsätter givetvis att plantan överlever...Då är det, precis som tidigare skrivits, oerhört viktigt med kvalité i utfört arbete. Plantan måste sätta djupt, genom hela torvan och ned i underliggande mineraljord. Då får den bra förutsättningar till fukt och näring. Ett stort problem är att det slarvas mycket vid markberedningen och att markberedningspunkterna inte håller rätt kvalité.

Användarvisningsbild

p till p  
#909420De flesta verkar plantera barrotsplantor med borr jag planterar med hacka men jag såg en som planterar med en liten spade vickade med den så det blev ihåligt åt båda håll och ett brevinkast att trycka ner plantan i räcker det att trampa från ett håll ? Är detta ett bra sätt ?

80-90  
#909423Jag tror att plantorna i dag är mycket känsligare än förr då de va behandlade. Satt plantor i många år å nästan alltid på omvänd tilta .. men det hände nått då behandlingen förbjöds ..

surjämten  
#909429Hörde också lovsången om den omvända torvan.
Men kändes konstigt när det mest var luft där man satte planteringsröret.
Speciellt om det blev hett o torrt efter planteringen

Användarvisningsbild

Vildmark  
#909431Jag såg en plantering häromåret där de satt plantorna i gropen och inte i tuvan. 95% av plantorna hade dött, de flesta stod i en vattenpöl.

källefall8  
#909438Inversmarkberedning med grävmaskin på hösten och sedan plantering i början av maj har funkat bra här iaf, hävdar att jag inte haft mer än 1% avgång som beror av plantering. Men då planterar vi själva så givetvis tar man hand om plantorna och väljer planteringspunkt med omsorg. Har provat barrot, täckrot och plugg+1 Hellre lite färre plantor/ha och plantera dom ordentligt. Allra bäst trivs dom mellan rotbenen på en stubbe eller invid en sten😊

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).