Föryngring

Sådd av tall med grönsaks såmaskin

25 inlägg 2613 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Sådd av tall med grönsaks såmaskin

Jonathan Kullberg  
#907116Hallå! Jag har blivit inspirerad av Skogspodden som så många andra att så tall. Jag tänkte att det finns ju ganska många olika såmaskiner som grönsaksodlare har, ganska små grejer med en liten plog i fram som gör en fåra som fröna ramlar ner i och sen ett hjul i back som trycker till jorden. Är det någon som har testat? Man kan ställa djup och hur ofta frön kommer osv. Jag ska markbereda med harv och tänkte att man kanske får lyfta den lite här och där, men att man kanske får en lättare god sådd med en sån grej? Eller ska man satsa på en kultivator med en såkanna?
Vore toppen om folk kan komma med resultat, av deras diverse sådd. Såhär kan dom se ut: https://xn--frbanken-o4a.se/sv/manuell- ... 1301298581

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Sådd av tall med grönsaks såmaskin

Badger  
#907142Kan väl inte skada, men jag tror inte det är så många hyggen som är släta som en nyharvad åker. Den lär fastna i rötten och skumpa fram och sprätta ut frön på ytan.

Elmhult  
#907148Fanns ju simpel såmaskin förr med två skivor som satt på ett stålrör där fröna låg. Jag har en sån. Den klarar ju vilken terräng som helst.

Vet tyvärr inte vad den heter och google klarar inte finna den bland alla sponsrade sökresultat.

alias  
Elmhult skrev:Fanns ju simpel såmaskin förr med två skivor som satt på ett stålrör där fröna låg. Jag har en sån. Den klarar ju vilken terräng som helst.

Vet tyvärr inte vad den heter och google klarar inte finna den bland alla sponsrade sökresultat.

Visst är det ett ca 2 m långt gult och rött rör med två roterande plåtdiskar i änden du avser?

Tror i.s.f. att det har ett finskt namn.

Edit:stavning

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 03 mar 2026, 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#907152Vet inte heller vad som heter förenämda röret, men tydligen har den inte tillverkats sedan länge. Apparatet är finsk stämmer bra det, Alias. 😀
Mörötter, rödbetor mf småfrön användes röret på min barndom.

Delar en gammal video jag använder min på en höggläggta hygge. Som efterklåck kan jag bara konstutera jag borde har kört mer över risiga ställen också, och komplettera sådd som ytsådd.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#907154Har tänkt om en sån här maskin skulle funka med lite förändringar. Byta framhjulen mot två circkelsågklingor och kasta bort alla onödiga delar.VEVOR-puutarhakylvökone, metallinen tarkkuuspuutarhakylvökone 6 siemenlevyllä, käveltävä riviviljelykasvien istutuskone, manuaalinen puutarhan nurmikonlevitin siementen kylvämiseen, takapihan maatalous erilaisille siemenille | VEVOR FIN https://share.google/UK8W75CBm8NP86Sfq

Sen finns ju Skogspodden -röret, men det saknas driften. Säger inte den är dålig men misstänker då man är van vid en maskin som matar frön automatiskt känns bökigt att veva men ena handen och bära röret med den andra.. 🤔

Elmhult  
alias skrev:
Elmhult skrev:Fanns ju simpel såmaskin förr med två skivor som satt på ett stålrör där fröna låg. Jag har en sån. Den klarar ju vilken terräng som helst.

Visst är det ett ca 2 m långt gult och rött rör med två roterande plåtdiskar i änden du avser?

Tror i.s.f. att det har ett finskt namn.

Edit:stavning

MVH
Alias

Ja stämmer precis. Nu har vi ju två olika med olika färger men funktionen är densamma.
Då vet man att det funkar till tall med då.

Användarvisningsbild

Jonathan Kullberg  
HannuRöj skrev:Vet inte heller vad som heter förenämda röret, men tydligen har den inte tillverkats sedan länge. Apparatet är finsk stämmer bra det, Alias. 😀
Mörötter, rödbetor mf småfrön användes röret på min barndom.

Delar en gammal video jag använder min på en höggläggta hygge. Som efterklåck kan jag bara konstutera jag borde har kört mer över risiga ställen också, och komplettera sådd som ytsådd.

Oooh! Vart får man tag på en sån där? Någon som vill sälja/hyra ut sitt?

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Ta en bild med Google Lens

Användarvisningsbild

Jonathan Kullberg  
#907176Jag hittade en annan såmetod, UOT-HS heter systemet. Är det möjligtvis någon här som har testat det?
Jag var inne på företaget som tillverkar och tyckte att det såg ut som att den lägger fröna en bit ner i marken. https://www.uotforest.com/production/uot-hs/

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
Jonathan Kullberg skrev:Jag hittade en annan såmetod, UOT-HS heter systemet. Är det möjligtvis någon här som har testat det?
Jag var inne på företaget som tillverkar och tyckte att det såg ut som att den lägger fröna en bit ner i marken. https://www.uotforest.com/production/uot-hs/

Den både ytsår och myllsår ett antal frön på samma punkt. I praktiken är det dock inte så tilltalande med att man kan få flera plantor i samma punkt då det vid efterkommande plantröjning blir svårare att separera dem med röjsåg. Att separera många plantor för hand känns som mycket extraarbete. I praktiken är många plantor på rad med ett litet avstånd mellan dem klart att föredra. För kompletteringssådd där man vill ha garanterat resultat på vissa fläckar borde den kunna vara ett bra verktyg.

Användarvisningsbild

Jonathan Kullberg  
Skog10 skrev:
Jonathan Kullberg skrev:Jag hittade en annan såmetod, UOT-HS heter systemet. Är det möjligtvis någon här som har testat det?

Den både ytsår och myllsår ett antal frön på samma punkt. I praktiken är det dock inte så tilltalande med att man kan få flera plantor i samma punkt då det vid efterkommande plantröjning blir svårare att separera dem med röjsåg. Att separera många plantor för hand känns som mycket extraarbete. I praktiken är många plantor på rad med ett litet avstånd mellan dem klart att föredra. För kompletteringssådd där man vill ha garanterat resultat på vissa fläckar borde den kunna vara ett bra verktyg.

När Bo i Skogspodden myllsår hamnar fröna ca 10 cm isär och det är ca 10 frön. Är detta verkligen så stor skillnad?
Edit: Alltså dom ligger inom 10 cm ungefär, från första till sista.

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
#907180Vet ej hur stor skillnad det är, men alla frön kommer inte att gro så med stor sannolikhet kommer han för det mesta att få ett avstånd mellan dem. Kan man få ett avstånd mellan plantorna så är det mycket enklare att senare plantröja.

Användarvisningsbild

Jonathan Kullberg  
Skog10 skrev:Vet ej hur stor skillnad det är, men alla frön kommer inte att gro så med stor sannolikhet kommer han för det mesta att få ett avstånd mellan dem. Kan man få ett avstånd mellan plantorna så är det mycket enklare att senare plantröja.

Detta blir första gången jag gör detta, då jag blev ägare i höstas. Planen är att vänta till älgsäker höjd med att röja. Blir det lättare eller svårare desto grövre träden blir?

TS
Användarvisningsbild

Emanuel90  
#907184Man ska nog vara lite försiktig så inte tallfröna hamnar för djupt, särskilt i vissa sorters mark. Jag sår med en kratta som jag gjort smalare,ihop med en såkanna tror jag den hette från Skogma.
Funkar bra, man kan få upp otroligt mycket tallplantor vid rätt förutsättningar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).