Föryngring

Hålpipa?

10 inlägg 1426 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro

Hålpipa?

forest.  
#905487Är det någon som använder hålpipa vid plantering och till vilken typ av mark? gör den en bättre plantering än rör och vad är bäst när man sätter nu i vår efter avverkning i vinter utan markberedning?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Hålpipa?

Bjänndal  
#905489Jag har svårt att se någon fördel med hålpipa! Det är ju tänkt att göra en lätt markberedning med fotstödet där det inte finns nån markberedning. Men då använder jag hellre flåhacka.
Stora fördelen med rör jämfört med hålpipa är ju att man slipper böja sig för varje planta.
Enda fördelen som hålpipa har är väl att den håller och det inte finns nåt som kan krångla.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905496Har inte använt hålpipa sen skogsbruksskolan. Då satte vi pyttesmå tallplantor på markberedda sandhedar. Det gick fort men då var man mjuk i sin kropp.

alias  
#905505Har provat att plantera med hålpipa ett par gånger under 90-talet och tidigt 00-tal, då Södra lånade/hyrde ut dylika i samband med plantköp därifrån, vid plantering ute på föräldragården.

Att tvingas ha arbetsställning som en fällkniv är tillräckligt illa när man sätter barrots- eller P+1-plantor, men att göra det frivilligt när man sätter täckrot är inget alternativ enl. mig.

Väljer planteringsrör alla dar i veckan!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

machonisti  
#905510Likt övriga, tidigt 80 - tal i par med lillasyster 😀
Nu ensam med plantröret 😤

hpskog  
#905564Har inte använt hålpipa sedan tidigt 80 tal. Mest i branta slänter där inte markberedaren kunnat köra. Där gjorde den sitt jobb. Såg på Skogma att en hålpipa kostade 1000 kr, så om TS tänkte prova till våren så har jag några som samlar damm i garaget. Dom är gratis .

forest.  
hpskog skrev:Har inte använt hålpipa sedan tidigt 80 tal. Mest i branta slänter där inte markberedaren kunnat köra. Där gjorde den sitt jobb. Såg på Skogma att en hålpipa kostade 1000 kr, så om TS tänkte prova till våren så har jag några som samlar damm i garaget. Dom är gratis .

Hur ser de ut är det med utbytbar pip med skaft?

TS

hpskog  
#905588Fixar foton imorgon.

hpskog  
#905613Dom var i sämre skick än jag trodde. Fick dom av en granne för 15 år sedan. Har inte kollat så noga på dom. Skulle rekommendera att du investerar i ett nytt, men jag kan skicka ett om du vill. Resten hamnar på metallskrot.

torpöbo  
#905622Nackdelen med hålpipan är stt den sätter igen sig i fel jordart(bla. Mjäla) i stansar ett packat hål. I stället för "lucker" jord får plantan rötter en hård jordvärme att ta sig igen. Kan påverka plantutvecklingen särskilt i början.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).