tis 27 jan 2026, 16:08#905275Har ett bestånd som ska planteras med majoritet tall till våren där markberedningen blivit bristfälligt utförd (för grund och långt ifrån heltäckande pga fruset vid körning). 2 växtsäsonger har förflutit sedan avverkningen genomfördes. G22, blåbär/starr-fräken, medelstruktur, 10-15 cm humus och relaltivt modest blekjordslager. 370 möh och 62,5 grader nord.
Alternativen är nu ny markberedning och därefter plantering eller plantera med större plantor. Ny markberedning riskerar att försena planteringen men känslan är att man ändå bör utföra den och plantera senare. Gräsuppslaget hade börjat redan i somras. Hur hade ni resonerat?
Föryngring
Ny markberedning eller inte
TS
tis 27 jan 2026, 16:23#905276Jag hade planterat tidigt. Det är ju ingen mark som har besvärlig vegetationskonkurrens. Men risken att få in löv är stor. Då är det bra om tallen får försprång. Antar att du planterar själv? Då finns möjligheten att vara noga.
Jag hade en markberedning som blev dåligt gjord och fick tillbaks en del pengar. Har dureklammerat?
Skulle en ny markberedning betalas av dig?
Jag hade en markberedning som blev dåligt gjord och fick tillbaks en del pengar. Har dureklammerat?
Skulle en ny markberedning betalas av dig?
tis 27 jan 2026, 16:47#905279Ny markberedning på reklamation (anmärkning gjord) i sånt fall. Ev större plantor blir i sånt fall del av kompensation. Plantering utförs inte av mig utan av entreprenör. Lite för mycket för att jag ska hinna med det själv.
TS
tis 27 jan 2026, 20:41#905302Var stenhård = gör om gör rätt! Om ingen påtalar sitt missnöje kommer fusket, vilket är allmänt utbrett åtminstone här i mellersta Norrland, att fortsätta. Det är tyvärr mera regel än undantag med dåligt utförd högläggning där man tex kört för skonsamt och bara skrapat ihop lös torv utan någon jord ovanpå eller där torvorna fjädrat tillbaka. Ofta genar man och hoppar över areal. Vid harvning kör man ofta alldeles för brett mellan slagen. Tydligen funkar inte körning utifrån gps vid markberedning. Sammanfattningsvis bedrövligt dåligt utifrån dagens dyrbara teknik.
Jag säger bara en sak: arrondering, arrondering och åter arrondering!
ons 28 jan 2026, 10:13#905320Jag hade också försökt få till en ny markberedning.
Stora plantor+dåligt markberett är en större risk än "vanliga" plantor+bra markberett.
Om markberedningen blir gjord tidigt på sommaren går det nog plantera till hösten, annars nästa sommar. Du tappar ett år, men på en hel omloppstid har inte det någon betydelse.
Stora plantor+dåligt markberett är en större risk än "vanliga" plantor+bra markberett.
Om markberedningen blir gjord tidigt på sommaren går det nog plantera till hösten, annars nästa sommar. Du tappar ett år, men på en hel omloppstid har inte det någon betydelse.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).