Föryngring

Plantering utav åkermark 6 hektar

24 inlägg 2496 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Plantering utav åkermark 6 hektar

Albin_87  
#904368Hej!

Tips om plantering på åkermark/ jord.

Jag har 1 hektar åkermark som är svårbrukad då det i nuläget är svårt att komma dit.

Ska köpa till 5 hektar mark som gränsar mot detta och det skall också planteras är tanken.
Denna marken på 5 hektar är impediment som har gjorts om till åkermark då de lagt på fyllnadsmassor och toppat med ca 20-30 cm fin jord.

Hur hade ni gjort?
Gran. Gran/tall eller löv?
Kom med förslag

Ska tilläggas att det finns gott om klövvilt. V-Götaland
🌲 🌳

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Plantering utav åkermark 6 hektar

jannee  
#904416Gran på åkermark är dömt att misslyckas, om du inte transporterat bort stora delar av matjorden och markberett grundligt..
Hur det fungerar med tall är jag osäker på, men löv fungerar utmärkt, i alla fall björk och asp som trivs bra i den myllan.
Al trivs bra på mossjord, desto blötare desto bättre.
På f.d. impediment mark är nog löv det säkraste alternativet

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#904426Som Jannee skriver så blir det mycket sällan bra med gran på gammal åker. Granarnas rötter tar sig inte genom plogsulan och blir därför begränsade i hur mycket näring de kan komma åt, utöver att de blir väldigt vindkänsliga. Om det dessutom är sämre mark under så är det dömt att misslyckas.

Björk är nog det säkraste alternativet om du bara vill få upp skog på marken. Jag är tveksam om det går att få någon virkesproduktion värd namnet på en marks som i grunden är impediment, oavsett vad man gör så kan man inte förändra naturens grundförutsättningar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#904441En mixt av flera, hade nog inte varit så dumt ! Lärk, Gran, Björk, kanske Sitka. I det läge du har borde det kunna bli bra. Björken bör kunna gynna Granen. Lärken kan som huvudart ge mest volym över tid. Det är hur man sen sköter de olika arterna som avgör hur bestånden blir !
Björkskärm som avvecklas över tid när Gran av olika arter kommer under, stör inte Lärk.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#904468En inäga med tjock lerjord planterade jag för drygt 50år sedan och slutavverkade ifjol. Grova kvistiga granar blev det. En del var väl skaplig kvalite på.

Tre andra små inägor fick efter harvning växa vilt. Blev enormt med gran och björkplant. Är nu ca 30år sedan och röjt och gallrat en gång. Jättefin kvalite på både gran och björk. Småstening mark med lerjord.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#904470Jag instämmer med föregående talare och med ett tillägg att det kan extra vanskligt att se hur det varit historiskt. Tyvärr verkar vi framöver få leva med att det med jämna mellanrum kommer större skiftningar i väder och vind. En torksommar är förrädiskt mot ex. gran på åker.

Sedan kan du alltid läsa om våra vedermödor med vårt lövskogsprojekt: Skogsforums lövskogsprojekt
Det skulle kunna vara ett spännande projekt för dig också där du får "hägn på köpet". Ett tips, inte mer.

Ytterligare ett tips på tråd att gå igenom kan vara Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare.

LesterCGarreth  
#904475Gran på åkermark har jag sett fantastiska bestånd på om man talar om volymer. Sen ska man ju avverka det i tid då självklart och inte gallra sönder.

Jag skulle nog första köra med björk första generationen, eller hägna och plantera hybridasp eller poppel.

LesterCGarreth  
#904476Ädellöv? Mycket stöd vid etablering och häftigt för framtida generationer.

Användarvisningsbild

Albin_87  
#904569Tack för era svar 😊
Ska ringa och kolla upp detta med Skogsstyrelsen.
Vid plantering av ädellöv, hade ni plöjt och harvat hela ytan först för att sedan sätta ädellövsplantor på bestämt avstånd och sen får det självföryngrade komma upp emellan? 🤔

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#904599Man ska nog vara ödmjuk för att förutsättningar för åkerplantering skiljer väldigt mycket. Men spontant, och baserat på våra lärdomar från vårt hägn: Harva så fint det går (vi randfräste), var sedan beredd på trampa gräs ett par säsonger tills plantorna är över gräshöjd, alternativt bespruta så gräset minimeras. Gräset kan döda plantorna annars. Att klippa gräs kan vara vanskligt då det bara växer bättre. Trampa ner det. Sedan hade jag direkt gjort minst två "rävluckor" i stängslet och kanske satsat på en "ugglepinne" inuti samtidigt som jag bönat till de lokala jägarna att inte skjuta bort alla rävar. Annars är risken stor att sorken tar över.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#904621Glöm inte bort huggormen som är en viktigt predator för att hålla sorkbeståndet i schack. Övervintringsplatser är enkla att anlägga genom att på torra delar av arealen gräva gropar som fylls med diverse stenskravel..🙂

Svendufva  
#904657Jag skulle självklart plantera hybridasp eller poppel. På så sätt får jag ju EU-stöd för marken. Det borde vara svårslaget som intäktskälla.

En annan fördel är att omloppstiden är satt till 20 år vilket innebär att man teoretiskt sett får möjligheten att följa ett bestånd från plantstadie till slutavverkning.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Albin_87 skrev:Denna marken på 5 hektar är impediment som har gjorts om till åkermark då de lagt på fyllnadsmassor och toppat med ca 20-30 cm fin jord.

Det här kan ju vara en ganska kritisk faktor? Vad för typ av impediment? Är det berg och hällmark så kan det ju bli ganska torrt framöver även om det lagts på 20-30 cm fin jord. Eller vad är det för underlag under jorden som lagts på?

I matjorden kan det ju gå att få många olika arter att växa men om det är torrt under så måste man ta höjd för detta och ha trädslag som klarar detta. Och kanske sätta en rimlig ambitionsnivå på återväxtarbetet? Billigast och enklast är om det går att få till självföryngring av björk med någon form av markbehandling. Det behöver inte finnas speciellt många fröbjörkar i närheten för att få insådd men det kan vara tufft för fröplantor av björk om gräskonkurrensen är svår.

Alternativt att plantera tall och hägna in eller viltbehandla.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#904673Som referens:

Vi planterade två lyckor som legat i träda i många år. Tunt jordlager på stora delar. Vi satte 75% tall. Gran där det var bördigare. Hoppas även på insådd björk. Markberedde med grävmaskin. Fläckar.

Mycket jobb med grästrampning! Viltskyddat varje år. Stödplanterat år 2 (torka) Röjt bort aspskott pga knäckesjukan (fick tyvärr ändå knäckesjuka på delar av ytan i år).

Några bilder från oktober, då det vuxit 3 säsonger efter plantering. Återstår att se hur kvaliteten blir när det kommit längre!

Trots allt jobb känns det bättre för oss att få upp en tallskog än en mörk granskog på torr mark.

På någon av bilderna syns berget i dagen.

1768837072_img_9331.jpg

1768837072_img_9329.jpg

1768837072_img_9338.jpg

1768837072_img_9330.jpg

aho  
anersimyra skrev:Glöm inte bort huggormen som är en viktigt predator för att hålla sorkbeståndet i schack. Övervintringsplatser är enkla att anlägga genom att på torra delar av arealen gräva gropar som fylls med diverse stenskravel..🙂

I somras störde jag mig på det var massor med huggorm när jag skulle trampa ner gräs i ett före detta bete som markberetts med grävmaskin och planterats med gran. Men då kanske man slipper sorkproblem och man kan ju ha gummistövlar istället för gympadojjor när man trampar ned gräs. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).