Föryngring

Föröka enbuske

9 inlägg 1723 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om hur man bäst kan etablera enbuskar i ett gallrat skogsområde där gran har tagits bort och tall ska få stå kvar länge. Trådstartaren undrar särskilt om enbuskar kan förökas via sticklingar eller genom att lägga ut enbär, utan något specifikt mål annat än naturvård och estetik.

Flera användare delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Fredrik Reuter betonar att enbuskar är långsamt växande och ljusälskande, och föreslår att naturen ofta sköter spridningen via fåglar. Jannee lyfter fram vikten av kalkrik mark och betande klövdjur för enens trivsel, samt att den trivs i ljusa miljöer som kraftledningsgator.

En annan användare, Älgfoderodlare, berättar om att en kan slå rot från grenar som ligger på marken och föreslår att kloning kan vara en metod. Samtidigt påpekar Vedmaskin att det kan vara svårt att styra fåglars spridning av frön, medan busholle menar att fågelholkar kan öka tidsåtgången för fåglar på platsen och därmed spridningen.

Trådstarter är intresserad av att hjälpa till aktivt snarare än att bara förlita sig på naturens gång, men inser att avståndet till befintliga enbuskar kan vara en begränsning. HannuRöj bidrar med observationer om att enbuskar kan återhämta sig efter gallring eftersom grenar kan utvecklas till nya stammar.

Slutsatsen är att det finns flera möjliga sätt att försöka etablera enbuskar, inklusive sticklingar, naturlig spridning via fåglar och rotning från grenar. Men framgång beror mycket på lokala förutsättningar som mark, ljus och närhet till befintliga enbestånd. Diskussionen landar i en samsyn om att naturen bör stödjas men att aktivt arbete kan vara värdefullt.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟩 1/5
🎭 Tonalitet: Informativ och hjälpsam med positiva och konstruktiva bidrag från flera deltagare.
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-12-15 09:17 | data: 1)
Interagro
Användarvisningsbild

Föröka enbuske

JaDanielsson  
#900808Vi har gallrat bort all gran i ett blandbestånd och står nu kvar med en fin timmerställning, men utan någon direkt underväxt. Tanken är att låta tallen stå kvar i många år till, eventuellt att den får stå kvar som gammelskog.

Jag skulle gärna vilja få in lite enbuskar i beståndet. Det finns inget mål med buskarna förutom lite naturvård och det estetiska. Är det någon som förökat enbuskar på något liknande sätt? Fungerar det med stickling? Kan man gräva ner/ slänga ut enbär?

1765215893_img20240329124813.jpg

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Föröka enbuske

Fredrik Reuter  
#900832Jag är ingen expert men tror en är en kräsen rackare men samtidigt långsamtväxande och "seg". Garanterat kräver den mycket ljus och med tanke på var man hittar dem, svag mark. Naturens egen gång är nog den bästa, alltså att låta fåglarna göra jobbet.

Kuriosa, de kan bli gamla, en en i Grums blev 800 år tills skogen runtom höggs och den blåste omkull: https://web.archive.org/web/20141222104 ... avverkning

jannee  
#900839Kalkrik mark som betas av klövdjur är a och o för att enen ska trivas optimalt.
Bevis - ÖLAND.
Enen är ett ljusälskande trädslag, trivs bra i kraftledningsgator.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
JaDanielsson skrev:Vi har gallrat bort all gran i ett blandbestånd och står nu kvar med en fin timmerställning, men utan någon direkt underväxt. Tanken är att låta tallen stå kvar i många år till, eventuellt att den får stå kvar som gammelskog.

Jag skulle gärna vilja få in lite enbuskar i beståndet. Det finns inget mål med buskarna förutom lite naturvård och det estetiska. Är det någon som förökat enbuskar på något liknande sätt? Fungerar det med stickling? Kan man gräva ner/ slänga ut enbär?

1765215893_img20240329124813.jpg

I "min" tråd skrev jag för några år sedan om, att jag fann att En kan sätta rötter på grenar som ligger på / nära eller täcks av växtrester ( löv o dyligt ). Det kan vara ett sätt att skaffa kloner. Lars L. hade namn på detta fenomen ( kan heta Adventivrötter eller nåt liknande ).
Bär har jag aldrig provat, men som "Fredrik" säger, - Låt naturen sköta jobbet ! Fast det förutsätter att man har Enbuskar i närområdet. Jag har omplanterat ett antal Enar från självföryngrat till en liten "Enebacke" uppe i Härjedalen ( kan visa bild efter nästa tur dit ). Sen finns det nog flera typer av En. De som blir "stammiga" o kan bli rel. höga.
I en kraftledningsgata i norduppland mellan Marma o E4'an, växer det otroligt med höga o stammade Enar.
Alla jag har är mer en form av ytutbredande o lågväxande.
Så förutsättningarna att få det man vill, beror nog på vad som finns i omgivningen.

Användarvisningsbild

JaDanielsson  
#900865Intressant, då känns det som sticklingar borde funka också!

Att låta naturen göra jobbet är ett alternativ, men jag hade hellre hjälpt till lite på traven! Det fanns ett antal enbuskar på marken innan, men flera försvann i gallringen/uppsamling av grot tyvärr.

Det finns ett antal enbuskar på fastigheten, både mindre buskar och större stam-enar på 5-6m höjd. De finns dock ca 1km från platsen och känns osannolikt att få mycket förflyttning från det.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#900870Många raka enstammar är faktiskt grenar av gamla buskar, då man tittar närmare.
Tror buskarna har nu inte försvunnit, eller dött.
💪 Påkörning vid gallring kan till och med gynna enbuskar på sikt. Grenarna kommer att utvecklas boda som nya stammar och rötter. Sakta men säkert.

Användarvisningsbild

JaDanielsson  
#900989Det låter ju bra! Får hoppas att de kommer tillbaka!

Vad tror ni om iden att plocka enbär/rönnbär och lägga i en slags fågelmatare för att sprida fröna?

TS
Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JaDanielsson skrev:Det låter ju bra! Får hoppas att de kommer tillbaka!

Vad tror ni om iden att plocka enbär/rönnbär och lägga i en slags fågelmatare för att sprida fröna?

Kan vara lite svårt att styra fåglarnas matsmältning så fröna hamnar där man vill.😉

Bo i skogspodden förklarar hur han får fram fröna ur rönnbären.😃
https://www.skogspodden.se/blandskog/av ... mot-storm/

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedmaskin skrev:Kan vara lite svårt att styra fåglarnas matsmältning så fröna hamnar där man vill.😉

Fågelholkar, boträd och andra förutsättningar som ökar tiden de vistas på platsen bör öka chanserna.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).