Föryngring

misslyckad tallföryngring

5 inlägg 1363 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

misslyckad tallföryngring

Fred86  
#900684Förre ägaren markberedde aldrig efter avverkningen 2011. I dag gles tall självföryngrad främst kring körspåren efter avverkningen, med hög grad betesskador. Plan till svag södersluttning, relativt fukthållande, vissa delar mosseliknande, lingonris, björnmossa fläckvis ljung och gräs på vissa partier.

Går det att göra någon slags stödåtgärd i nuläget utan att börja om från noll med ordentlig markberedning? Jag bedömer att tall är enda möjligheten på denna avdelning eftersom de granplantor (som kan vara planterade av förra ägaren) är små, gula och växer ingenting.

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: misslyckad tallföryngring

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900696Av bilderna att döma så är vilt ett större problem än brist på markberedning.

Röj rent, plantera tall utan markberedning och viltbehandla varje sensommar i 8-10 år så tror jag att du får föryngring där.

Användarvisningsbild

Fred86  
#900703Detta är klassat som en ”G22” enligt skogsbruksplanen. Nordöstra Hälsingland. Jag behöver även råd med vilken slags tallplanta som kan vara lämplig i detta fall, samt förband och när det är lämpligt att plantera?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#900752G22 i Hälsingland låter lämpligt för sibirisk lärk om man vill variera sig. Tallplantor köper du hos en lokal leverantör så får du rätt proveniens. Tall finns bara i en storlek så det blir inte mycket att välja på. Plantera gör du så fort tjälen gått ur backen 2000-2500 plant per ha är troligen i överkant på den marken men det behövs marginal för avgång också. Jag har aldrig ångrat att jag planterat för tätt och det kan man ha råd med om arealerna är måttliga.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#900756Jag har dålig erfarenhet av att ”fuska” med återbeskogningen. Det blir aldrig bra även om det på sikt läker ihop. Så det bästa men även det dyraste är ju att markbereda och plantera. Då kan man med glädje återbesöka hygget. Annars går man dit och blir på dåligt humör.
En filosofisk fundering är ju om man ska ha hög ambition på 100% av sitt innehav? Man kan kanske tillåta sig misslyckas på en mindre del? Jag har ju själv fuskat på några mindre delar, en till två hektar har jag fixat med hacka och egenklängt frö.
Älgbetningen är även ett problem i mina östjämtska skogar. Det är med viss tvekan man väljer tall. Men både gran och sibirisk lärk behöver lite bättre marker, helst rörligt markvatten, alltså sluttningar och mer örtrik vegetation. Är det lingonris är det för magert.
Dock blir älgbetningen hårdare om det är glesa föryngringar. Ett tätt uppslag tål lite mer. En lyckad självföryngring eller sådd kan tåla lite älg. Nota bene, risken att misslyckas är ganska stor!
Om betestrycket är alltför stort så är det endast contorta som funkar. Ja förutom gran naturligtvis.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).