mån 08 dec 2025, 08:46#900756Jag har dålig erfarenhet av att ”fuska” med återbeskogningen. Det blir aldrig bra även om det på sikt läker ihop. Så det bästa men även det dyraste är ju att markbereda och plantera. Då kan man med glädje återbesöka hygget. Annars går man dit och blir på dåligt humör.
En filosofisk fundering är ju om man ska ha hög ambition på 100% av sitt innehav? Man kan kanske tillåta sig misslyckas på en mindre del? Jag har ju själv fuskat på några mindre delar, en till två hektar har jag fixat med hacka och egenklängt frö.
Älgbetningen är även ett problem i mina östjämtska skogar. Det är med viss tvekan man väljer tall. Men både gran och sibirisk lärk behöver lite bättre marker, helst rörligt markvatten, alltså sluttningar och mer örtrik vegetation. Är det lingonris är det för magert.
Dock blir älgbetningen hårdare om det är glesa föryngringar. Ett tätt uppslag tål lite mer. En lyckad självföryngring eller sådd kan tåla lite älg. Nota bene, risken att misslyckas är ganska stor!
Om betestrycket är alltför stort så är det endast contorta som funkar. Ja förutom gran naturligtvis.