Föryngring

Skogs Ek i Norrland?

8 inlägg 1965 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Skogs Ek i Norrland?

Torpar Uffe  
#900153Idag den 30 november-2025 så såg jag ett inslag på SVT Västernorrland om att man hade hittat ek naturligt runt Sundsvall.
För mig då som bor i Jämtland och är intresserad av skogsbruk generellt, så började jag fundera på om man kan plantera Skogs ek här jag bor, det är ju då zon 5, östra Jämtland.
Nu har jag då mark där det är väldigt blandat med såväl Tall, Gran och Björk, men, har även en åker plätt som inte brukas och här kommer frågan:
Marken är då lerjord och jag har flyttat några tallplantor för ca 5 år sedan och satt dem där, Asp finns oxå naturligt på marken.
Kan man då plantera Skogs Ek på denna typ av mark eller är det skogsmark som gäller?
Om det mot förmodan skulle gå, vad bör göras innan plantering, utgrävning, gödsling osv?
Någon som har en ide?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Skogs Ek i Norrland?

Bjänndal  
#900155Jag har några ekar på min mark i östra Jämtland, dock kärvare klimatzon ca 7. De överlever men blir inte trädbildande utan snarare stora buskar. Så frågan är väl vad syftet med planteringen är? Som prydnad eller biologisk mångfald funkar det, men användbart virke blir det nog inte.
Att etablera löv på gammal inägomark har ett stort problem. ”Råttor” dvs sork som äter precis allt under de år det är massförkomst. Kortklippt gräs och trampa ned snön runt plantorna de första tio åren. Sedan är det älg och rådjur som kan vara ett problem.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#900157I vårt lövskogshägn i Säffle, som förvisso ligger i en betydligt bättre klimatzon, trivs eken bäst när den får trängas med andra småträd och buskar. Har du t ex aspuppslag så kansle du kan plantera ekar där det finns skydd och skärm?

Användarvisningsbild

Elis76  
#900159Min mormor tog med en liten ek från Viksjölandet till Tornedalen i mitten av 1970-talet. Den levde säkert i 10 år tills den strök med.

Jag och min fru satte ut ~15 ekplantor i torvkruka i somras i Tornedalen som vi drivit upp från ekollon vi plockat på Djurgården i Stockolm. Det skall bli intressant att se om någon överlever vintern och börjar spira sommaren 2026.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ekar-etablerar-sig-i-norr-positiv-klimateffekt

Användarvisningsbild

Hodal  
#900166Det blir knappast någon vidare tillväxt av ek i norr innan det blivit betydligt varmare, och den biologiska mångfalden i norra Sverige torde inte påverkas ett dugg av att det planteras några ekar, eftersom ekberoende arter saknas - det är ju tusentals år sedan det fanns några ekar att leva av. Låt sälg, rönn, hägg och andra befintliga trädslag få växa istället.

axwell  
Torpar Uffe skrev:av Torpar Uffe » Idag, 08:02
Idag den 30 november-2025 så såg jag ett inslag på SVT Västernorrland om att man hade hittat ek naturligt runt Sundsvall.
För mig då som bor i Jämtland och är intresserad av skogsbruk generellt, så började jag fundera på om man kan plantera Skogs ek här jag bor, det är ju då zon 5, östra Jämtland.

Det är en fördel att ekplantorna kommer från en provins som är likt din i östra Jämtland.
Att det bara skulle bli små buskar kan jag inte hålla med om. Min samling av ekar kommer ursprungligen från norr om Gävle och den plantan har från år 1997-2000 har gett en ek som blev för stor för att få stå ca 10 meter från huset.
Först i år tror jag mig ha fått stopp på nya uppslag där 1:a eken blev avverkad, vill minnas att den då var 9 meter.

Flyttade en liten planta från där 1:a eken växte till en annan plats, där trivs den och växer bra, ger ekollon som rotar sig som nya småekar.
Tyvärr har jag inte brytt mig om att beskära den nya storeken så den påminner väl mest om en sparbanksek.

Är du intresserad av några självsådda: hör av dig via PM här på forumet.

Det här är Söråker, nordöstra Medelpad med finkornig sandjord
"Runt Sundsvall", kan det vara Timrådalen runt Merlo slott, där har det funnits etablerade ekinslag sen 18-hundratalet. Nu är det privatägt.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Torpar Uffe skrev:Idag den 30 november-2025 så såg jag ett inslag på SVT Västernorrland om att man hade hittat ek naturligt runt Sundsvall.
Nu har jag då mark där det är väldigt blandat med såväl Tall, Gran och Björk, men, har även en åker plätt som inte brukas och här kommer frågan:
Marken är då lerjord och jag har flyttat några tallplantor för ca 5 år sedan och satt dem där, Asp finns oxå naturligt på marken.
Kan man då plantera Skogs Ek på denna typ av mark eller är det skogsmark som gäller?
Om det mot förmodan skulle gå, vad bör göras innan plantering, utgrävning, gödsling osv?
Någon som har en ide?

De som gått bäst för mig i Härjedalen, växtzon 7, är på gammal åkermark. Men också med amträd eller under skärm. Inget bete än på plantor som kommit sig över metern i höjd. De kilon med Ekollon jag plockade i höstas här i Mora, har jag skickat till Skadoms plantskola i Sollefteå.
Kolla med dom till våren så bör du kunna hitta plantor där som passar din plats.

Torleif  
#900914I en mycket varm och ganska bördig sydsluttning i Rökiö by (uttalas Rötji) i Vörå i Österbotten så har det vuxit mer eller mindre vilda ekar av gammalt. Höjden över havet är kring 15 meter så växtplaten steg upp ur havet för ungefär 1500 år sedan.

Om ekarna är en kvarleva från den tidens milda klimat eller om någon har planterat dem vet jag inte. Jag vet bara att det var någon i slutet på 1700-talet som funderade på ekarnas ursprung och fick rådet att fråga Pehr Kalm som då var biolog vid Åbo universitet och hade vuxit upp i gården nedanför backen på 1720-30-talet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).