Föryngring

Doktorsavhandling om planterad björk - tål mer än vi tror?

4 inlägg 1994 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Doktorsavhandling om planterad björk - tål mer än vi tror?

Torbjörn Johnsen  
#896844Forskaren Andis Zvirgzdins som arbetat på Skogforsks station i Ekebo har lagt fram sin doktorsavhandling om planterad vårtbjörk. Han har framför allt lagt mycket fokus på hur björken reagerar på viltbete och konstaterar att björken är livskraftig och klarar mycket betning utan att tappa så mycket i tillväxt. Däremot påverkar det kvalitén. Det är en omfattande text och den är på engelska men eftersom jag tycker att björkskogsskötsel är intressamt så gjorde jag en snabb AI-sammanfattning av avhandlingen. Jag lägger in den här i tråden.

1761209606_andis-zvirgzdins-un-960.jpg

Sammanfattning av Andis Zvirgzdins doktorsavhandling vid SLU - "Establishment and management of
planted birch"(2025)

Svenskt skogsbruk står inför behovet av större biologisk mångfald och ökad klimatresiliens. I denna utveckling kan vårtbjörken (Betula pendula Roth) spela en allt viktigare roll. Trots att den länge betraktats som ett sekundärt trädslag i ett skogsbruk dominerat av gran och tall, visar ny forskning från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) att björken kan bidra både till hög produktion och till mer hållbara skogsekosystem – förutsatt att etablering och skötsel utförs rätt.

Bakgrund och syfte
Avhandlingen av Andis Zvirgzdins vid Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap i Alnarp undersöker hur etablering och skötsel påverkar tillväxt, kvalitet och motståndskraft hos planterad vårtbjörk. Forskningen omfattar fältförsök i Sverige, Finland och Lettland samt intervjuer med svenska skogsägare. Fyra faktorer står i fokus:

1. Planteringsförband (spacing)
2. Viltbete från hjortdjur
3. Gallringsstrategier
4. Effekter av genetiskt förädlat plantmaterial

Syftet var att ta fram kunskap som kan användas för att öka produktionen, förbättra virkeskvaliteten och minska riskerna i framtidens björkskogsbruk.

Resultat: Etablering och tidig tillväxt
Forskningen visar att glesare planteringar gynnar trädens diametertillväxt och skapar förutsättningar för grovt, värdefullt virke. Samtidigt kan tätare planteringar vara ett sätt att hantera risken för viltbete, eftersom fler plantor gör att skadan fördelas.
Studier av viltbete från älg och rådjur visade att lätt till måttligt bete inte minskar överlevnad eller höjdtillväxt – björken har en god förmåga till kompensatorisk tillväxt. Däremot försämras stamformen och virkeskvaliteten, vilket kan kräva skyddsåtgärder i områden med hög betesbelastning.
Enkäter och intervjuer med privata skogsägare visade också att attityden till planterad björk har förändrats. Många ser björken som ett framtidsalternativ, men osäkerhet kring betesskador och marknadsvärde bromsar investeringar.

Resultat: Gallring och tillväxtmodeller
Under senare skötselstadier visade försöken att kraftig gallring ger den största diametertillväxten hos enskilda träd men minskar den totala volymproduktionen per hektar. Valet av gallringsstrategi bör därför anpassas efter målet: snabb produktion av grovt virke eller maximal volymtillväxt.

Med hjälp av nya tillväxtmodeller kunde forskaren även simulera effekterna av genetisk förädling. Modellerna visade att förädlat plantmaterial ökar virkesproduktionen betydligt och kan förkorta omloppstiden med flera år. Skillnaden i total produktion mellan förädlat och oförädlat material kan uppgå till 15–20 procent.

Praktiska slutsatser
Zvirgzdins forskning visar att planterad björk har stor potential i framtidens svenska skogsbruk, särskilt i södra och mellersta Sverige. För att nå bästa resultat rekommenderas:

• Anpassat planteringsförband utifrån mål och lokala betesförhållanden.
• Skydd mot vilt på platser med hög risk för betning.
• Tidiga och välplanerade gallringar för att styra trädens tillväxt mot grova dimensioner.
• Användning av genetiskt förbättrat plantmaterial för att öka tillväxt och kvalitet.

Tillsammans kan dessa åtgärder göra björk till ett konkurrenskraftigt trädslag – både ur produktions- och klimatsynpunkt.

Betydelse för skogsbruket
Avhandlingen lyfter fram björken som ett trädslag med hög tillväxtpotential, relativt god betesresistens och kort omloppstid. Genom kombinationen av ny genetisk kunskap, modellering och praktisk skogsskötsel ges ett vetenskapligt underlag för att utveckla en mer diversifierad och klimatanpassad skogsförvaltning. Som Zvirgzdins sammanfattar det: planterad björk kan vara både en ekologisk resurs och ett ekonomiskt alternativ, om den sköts med rätt metoder och mål i sikte.

Källa:
Zvirgzdins, A. (2025). Establishment and management of planted birch – Prospects and challenges for sustainable forest management. Acta Universitatis Agriculturae Sueciae 2025:71. Swedish University of Agricultural Sciences, Alnarp.
DOI: 10.54612/a.r942kj7bmg

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Doktorsavhandling om planterad björk - tål mer än vi tro

skogshare  
#896997Vore spännande med en jämförande diskussion mellan å ena sidan Andis Zvirgzdins modell med planterad björk enligt ovanstående och å andra sidan Bengt-Åke Alrikssons alternativ med självföryngrad ( alternativt sådd? ) björk och en välavvägd kombination av röjningar och gallringar. Vilket är bäst väg fram när det gäller björkskogsskötsel?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#897045😀 Planterad björk behöver ingen ungskogsröjning alls. Förädlad planta växer så mycket fortare att den kommer alltid att etablera sig som huvudstam.
Röjning av de självföyngrade björkar gynnar inte de förädlade. Första och ända röjning sker i självgallringsfaset.
Kostnaden som sparas vid ungskogsröjning kan användas till viltskydd.

Intressanta forskningresultat.
Planterad björk tål tydligen viltbete i den meningen som forskat men jag undrar om besvikelsen inte kommer i den ekonomiska sidan.
Det grundar på praktiska erfarenheten i avverknings och gallringsarbete. Timmerandelen kollapasar ganska lätt på björk, mer än den delen som som måste kapas av.

Användarvisningsbild

Knagge  
#897068Björken kräver en unik ungskogsskötsel. Förväxande gran gör björken krokig.Mest lik naturlig föryngring tall. Men är mer känslig för hårda röjningar även efter 5m höjd. Måste hållas i relativt täta förband upp till 12m höjd.
Så fort den får utrymme blir den klykig och grovkvistig. Detta är min erfarenhet av björk men jag lär mig lite mer varje dag. 😉

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).