sön 12 okt 2025, 12:16#895882Jag har en del glesa T17 bestånd (lingontyp) i Norrbotten där man har plockhuggit tallen på myrholmar som jag funderar på att avverka och starta om bestånden men då är frågan om hur jag ska lyckas med föryngringen när det inte går att komma åt att markbereda eftersom det krävs vintervägar för maskiner? Nu är det blandbestånd med gran och björk och man skulle kanske kunna lämna en skärm och hoppas på att det kommer upp gran, men granen växer ju betydligt sämre än tallen 🤔 Tyvärr är det mycket törskate i tallen i närområdet. Går det kanske att så contorta utan markberedning, eller ska jag våga prova att plantera förädlad tall och hoppas på att tillräckligt många klarar sig från törskate och älgbetning, eller kanske kombinera plantera tall och så contorta? Virkesköparna har föreslagit att lämna skärm och låta det komma upp gran, kan man kanske så granfrö under björkskärm utan markberedning för att snabba på föryngringen? Men gran känns inte som första val eftersom de tallar som finns är betydligt grövre än granen och jag vill gärna lämna över större tillväxt till nästa generation.
Nu blev det lite virrigt, hur som helst tar jag tacksamt emot förslag på vad jag skulle kunna prova för att få en bra föryngring utan markberedning på myrholmarna.
Föryngring
Föryngring utan markberedning i Norrbotten
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
sön 12 okt 2025, 13:33#895891
Du kan inte lyckas ta dig över myren under barmarksperioden med en bandgrävare att markbereda med?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Lappskog skrev:Jag har en del glesa T17 bestånd (lingontyp) i Norrbotten där man har plockhuggit tallen på myrholmar som jag funderar på att avverka och starta om bestånden men då är frågan om hur jag ska lyckas med föryngringen när det inte går att komma åt att markbereda eftersom det krävs vintervägar för maskiner? Nu är det blandbestånd med gran och björk och man skulle kanske kunna lämna en skärm och hoppas på att det kommer upp gran, men granen växer ju betydligt sämre än tallen 🤔 Tyvärr är det mycket törskate i tallen i närområdet. Går det kanske att så contorta utan markberedning, eller ska jag våga prova att plantera förädlad tall och hoppas på att tillräckligt många klarar sig från törskate och älgbetning, eller kanske kombinera plantera tall och så contorta? Virkesköparna har föreslagit att lämna skärm och låta det komma upp gran, kan man kanske så granfrö under björkskärm utan markberedning för att snabba på föryngringen? Men gran känns inte som första val eftersom de tallar som finns är betydligt grövre än granen och jag vill gärna lämna över större tillväxt till nästa generation.
Nu blev det lite virrigt, hur som helst tar jag tacksamt emot förslag på vad jag skulle kunna prova för att få en bra föryngring utan markberedning på myrholmarna.
Du kan inte lyckas ta dig över myren under barmarksperioden med en bandgrävare att markbereda med?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
sön 12 okt 2025, 15:59#895917Bränn!
Efter en rejäl bränning lär du få rejält med löv.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
sön 12 okt 2025, 17:58#895931
Tack! Ska försöka ta reda på vad det kostar och om det finns ngn entreprenör som man kan boka för tjänsten. Skulle inte våga ge mig på det själv.
hfab skrev:Bränn!
Tack! Ska försöka ta reda på vad det kostar och om det finns ngn entreprenör som man kan boka för tjänsten. Skulle inte våga ge mig på det själv.
TS
sön 12 okt 2025, 18:48#895939Jag tror inte att sådd utan markberedning funkar. Jag har gjort en del sådder av både tall och contorta med manuell markberedning. Men då får det inte vara många hektar för då blir det extremt jobbigt. Flåhacka är bra träning!
Röjsåg med monterad kultivator kanske fungerar. Beror lite på vilken mark det är?
Bränning är väl ett alternativ, men då gällerdet gamla ordspråket att elden är en bra tjänare, men en dålig herre. Att kunna begränsa och inte låta elden ta herraväldet är ett måste.
När man ska göra en såddbädd är det ganska försiktig markberedning som gäller. Bara bort med vegetationen och sådd antingen i översta blekjorden eller i understa humusskiktet. Ca 2 dm stor fläck. Uppfrysningen är största problemet. Vegetationskonkurrens det näst största.
Röjsåg med monterad kultivator kanske fungerar. Beror lite på vilken mark det är?
Bränning är väl ett alternativ, men då gällerdet gamla ordspråket att elden är en bra tjänare, men en dålig herre. Att kunna begränsa och inte låta elden ta herraväldet är ett måste.
När man ska göra en såddbädd är det ganska försiktig markberedning som gäller. Bara bort med vegetationen och sådd antingen i översta blekjorden eller i understa humusskiktet. Ca 2 dm stor fläck. Uppfrysningen är största problemet. Vegetationskonkurrens det näst största.
tor 16 okt 2025, 20:31#896280Ta dit en grävmaskin på vintern som markbereder. Sedan är det nog bra om du sparat en högskärm av björk o då kan du ju välja om du sätter tall eller gran eller sätter en blandning av tall o gran. Eftersom det ligger ute på en myr kan ju vårfrosten ställa till lite bekymmer. Lycka till!
sön 23 nov 2025, 23:56#899582Plantera om du vill ha contorta utan att markbereda. Sådd utan markberedning är bortkastad. Om det inte är så mycket markvegetation borde tillräckligt många plantor klara sig för att ge ett dugligt bestånd. Planterad contorta tycks klara sig bättre utan markberedning än vad tall och gran gör.
Sådd contorta är att föredra om man kan välja, men med dina betingelser verkar det inte vara möjligt.
Sådd contorta är att föredra om man kan välja, men med dina betingelser verkar det inte vara möjligt.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).