Föryngring

Plantering av tall på G34

12 inlägg 2397 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om vilken trädslagssammansättning och skötselmetod som är bäst att använda vid föryngring efter avverkning av ett granbestånd i sydvästra Värmland. Nils A beskriver att granen i området vuxit dåligt och haft mycket röta, samt att marken upplevs som torr och stenig, och han undrar om tall kan vara ett bättre alternativ.

Olika användare föreslår alternativa trädslag som självföryngrad björk, tall, hybridlärk eller en blandning av tall och lärk, gärna i kombination med lövträd för att gynna markfuktigheten. Vissa menar att tall kan växa bra även på bördig mark om den får konkurrens och rätt skötsel, medan andra är tveksamma till tall på för bördig mark. Diskussionen tar också upp vikten av rätt plantval, markberedning och skötsel i ungskogen för att lyckas.

Det finns också frågor kring hur korrekt tillväxtindex (SI) är angivet i skogsbruksplanen och om vattenbrist kan vara den verkliga tillväxtbegränsande faktorn. Nils A delar också erfarenhet av att granen trots hög ålder och bristande gallring ändå hade mycket röta, men att gran kanske ändå kan fungera de första 30 åren. Slutligen nämns en metod med att plantera gran tätt först och sedan tall, samtidigt som löv sparas vid röjning, som ett alternativ.

Sammanfattningsvis finns flera olika åsikter kring val av trädslag och skötselmetoder, men en tydlig konsensus kring att markens vattenstatus och konkurrens mellan trädslag är viktiga faktorer för att lyckas. Diskussionen präglas av erfarenhetsutbyte och praktiska råd snarare än konflikt.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam med delade erfarenheter
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-10-08 13:37 | data: 1)
Interagro

Plantering av tall på G34

Nils A  
#895200Har avverkat ett område med gran i sydvästra Värmland nu i sommar. Det var väldigt mycket röta i granen och den har växt dåligt de sita 20åren. Så funderar på att prova något annat än gran. Det är en sydsluttning på 1 hektar och jorden är moig med mycket sten i ytan och bitvis nära till berg. I skogsbruksplanen är det satt SI G34, jag upplever marken som torr och tror att granen har saknat vatten för att växa optimalt.
Kommer det att funka bra med tall, eller är det för bördig mark?
Tar gärna emot andra förslag också, viltbete är inte så stort problem just i det här beståndet så det kan man nog bortse ifrån.

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Plantering av tall på G34

Torbjörn Johnsen  
Nils A skrev:Har avverkat ett område med gran i sydvästra Värmland nu i sommar. Det var väldigt mycket röta i granen och den har växt dåligt de sita 20åren. Så funderar på att prova något annat än gran. Det är en sydsluttning på 1 hektar och jorden är moig med mycket sten i ytan och bitvis nära till berg. I skogsbruksplanen är det satt SI G34, jag upplever marken som torr och tror att granen har saknat vatten för att växa optimalt.
Tar gärna emot andra förslag också, viltbete är inte så stort problem just i det här beståndet så det kan man nog bortse ifrån.

Självföryngrad björk!

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#895213Låter lite som en blandskogs möjlighet. Gles plantering med Tall o Lärk som huvudträdslag med inslag av självföryngring av andra lövarter skulle kunna vara ett alternativ. Dels för att lövet kan hålla fukten lite bättre, samt att både bördighet o jordart kan gynna både Tall o Lärk.
Har själv områden med moränmark med rörligt ytvatten i sluttningar. O där både Tall o Lärk går mycket bra. Jag valde att grönrisplantera utan markberedning som jag tror var ett bra val.

jannee  
#895214Markbered, plantera tall och låt senare tallen få konkurrens av självföryngrad björk.
Egentligen är det för bra bonitet för tall, riskerar att inte kvistrensa sig själv.
Hybridlärk kan vara ett alternativ, frågan är hur stor efterfrågan i framtiden blir på lärktimmer.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895219Sydvästra Värmland har jag fått för mig har rätt tacksamt klimat. Jag hade satsat på hybridlärk istället om man inte redan har problem med eventuella certifieringsregler.

Jag har en del sibirisk lärk på min fastighet och jag uppskattar trädslaget. Hybriden blir dock inte vidare bra här där vi har försommarfrost.

Nils A  
Torbjörn Johnsen skrev:
Nils A skrev:Har avverkat ett område med gran i sydvästra Värmland nu i sommar. Det var väldigt mycket röta i granen och den har växt dåligt de sita 20åren. Så funderar på att prova något annat än gran. Det är en sydsluttning på 1 hektar och jorden är moig med mycket sten i ytan och bitvis nära till berg. I skogsbruksplanen är det satt SI G34, jag upplever marken som torr och tror att granen har saknat vatten för att växa optimalt.

Självföryngrad björk!

Känns spontant som att man tappar mycket tillväxt på att inte använda förädlade plantor på så bra mark. Men det kanske är fel.
Det kommer definitivt att komma mycket självsådd björk och rotskott från asp så det kan vara ett alternativ att satsa på det.

TS

Axl  
#895294Hur gamla var granarna som avverkades? Kan inte gran med kortare omloppstid och kanske gallringsfritt alt gran och självföryngrat löv vara ett alternativ.

alias  

Första frågan som jag hade ställt mig, för att utröna vad som passar att föryngra med, är om SI är någorlunda rätt angivet i skogsbruksplanen (det var ju någon som hade angivet SI G28 på ett +1000 m3sk/ha-bestånd hos tvillingarna i Hyssna, där sanningen snarare låg på G40+)?

Planterad tall på bördig mark brukar bli rätt tråkig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
alias skrev:Första frågan som jag hade ställt mig, för att utröna vad som passar att föryngra med, är om SI är någorlunda rätt angivet i skogsbruksplanen (det var ju någon som hade angivet SI G28 på ett +1000 m3sk/ha-bestånd hos tvillingarna i Hyssna, där sanningen snarare låg på G40+)?

MVH
Alias

Men på så pass bördig mark i kombination med andra arter kan det gå riktigt bra. Rätt vård i rätt tid skapar möjligheterna ! Jag har själv Tall på gamla åkermarker som växer bra. Men, de gör det i konkurrens med andra pionjärer ! Ungskog kräver ett mått av känsla o tålamod. Att inte ha för bråttom kan löna sig i längden ! Röjer man för tidigt, kommer problemen som ett brev på posten i viltrika områden.
Vikten av närvaro i ungskogen kan aldrig försummas ! Det är då man skapar de framtida bestånden !

Nils A  
Axl skrev:Hur gamla var granarna som avverkades? Kan inte gran med kortare omloppstid och kanske gallringsfritt alt gran och självföryngrat löv vara ett alternativ.

Den var 70 år. Aldrig maskingallrad, ändå röta i ca 80% av rotstockarna. Men gran kanske kan vara ett alternativ ändå, det första 30 åren kommer det säkert växa jättebra.

TS

Nils A  
alias skrev:

Första frågan som jag hade ställt mig, för att utröna vad som passar att föryngra med, är om SI är någorlunda rätt angivet i skogsbruksplanen (det var ju någon som hade angivet SI G28 på ett +1000 m3sk/ha-bestånd hos tvillingarna i Hyssna, där sanningen snarare låg på G40+)?

MVH
Alias

Jag tror att SI stämmer rätt bra. Beståndet var 70 år med en övrehöjd på 30m. Tror att det är vatten som begränsar. Det har stått nästan still i tillväxt de sista 20 åren.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895356Plantera gran 4 m mellan, så tall. Så rekommenderar Skogspodden på Youtube. Och det kommer även löv, sparar det finaste vid röjning.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).