Föryngring

Finns det inga svenska tallar att plantera?

7 inlägg 1891 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Finns det inga svenska tallar att plantera?

svampbob  
#894644Jag fick frågan igår och förstod den inte först. Klart att det finns hur många tallplantor som helst.

Det visade sig att det handlade om plantskoletallar. Jag frågade inte om storleken men antar att de är ett par meter höga. De enda som verkar finnas är finska tallar.
Tallarna ska bl.a. till ett av Sveriges världsarv och i min värld känns det lite fel att tallarna där ska ha finska namn.

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Finns det inga svenska tallar att plantera?

alias  
svampbob skrev:Jag fick frågan igår och förstod den inte först. Klart att det finns hur många tallplantor som helst.

Det visade sig att det handlade om plantskoletallar. Jag frågade inte om storleken men antar att de är ett par meter höga. De enda som verkar finnas är finska tallar.
Tallarna ska bl.a. till ett av Sveriges världsarv och i min värld känns det lite fel att tallarna där ska ha finska namn.

Gissar att det är fröets hänkomst/proveniens du avser och inte var plantskolan som driver upp plantorna ligger?

I så fall får du väl gräva upp några självsådda plantor från egen skog. Har fått för mig att du håller till i Umeåtrakten, typ Klabböle eller Baggböle.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

svampbob  
alias skrev:
svampbob skrev:Jag fick frågan igår och förstod den inte först. Klart att det finns hur många tallplantor som helst.

Gissar att det är fröets hänkomst/proveniens du avser och inte var plantskolan som driver upp plantorna ligger?

I så fall får du väl gräva upp några självsådda plantor från egen skog. Har fått för mig att du håller till i Umeåtrakten, typ Klabböle eller Baggböle.

MVH
Alias

Jag lyssnade noga inte eller fattade inte allt men som jag förstod det så var det ingen i Sverige som drev upp tallar till plantskoleträd och visst provinsens är en parameter.
Ingen kommer att märka att det är finskt ursprung på tallarna men jag kan tycka att Svenska skogsplantor eller någon annan aktör skulle se det som en heders sak att kunna hålla träd till det lilla behov som finns i Sverige.

Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har sett en tall planterad som träd i en utemiljö.
Jag tittade just på ritningarna för en ny paradgata och där var det bara lövträd och inte ens björk eller rönn fick vara med.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894658Jodå det förekommer en del tall i byggprojekten. Åtminstone en handfull gånger om året tar jag in pris på tall i bygg- och anläggningsprojekt.

alias  
busholle skrev:Jodå det förekommer en del tall i byggprojekten. Åtminstone en handfull gånger om året tar jag in pris på tall i bygg- och anläggningsprojekt.

Jag vet att det är planterat tall vid World Trade Centers parkering vid Södra Järnvägsgatan i Växjö och jag är rätt säker på att det är planterat tall i trafikplatsen på Väg 25/Värnamovägen vid Biogasanläggningen NV om Alvesta.

Om man sen tycker att planterade, mer eller mindre solitära, tallar tillför något rent estetiskt är upp till betraktaren...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894665Får man bara upp dem på höjden så blir de trevliga rätt fort. Kräver en del stamkvistning som naturligtvis ingen tar sig tid till men potentialen finns.
Från Jönköping och söderut finns det en hel del tall i trafikplatserna utmed E4 både planterad och sådant som sparats vid byggnation.
De vid E4 är 30 år gamla nu så hade de bara varit kvistade så hade man kunnat ställa isär dem och både fått krontäckning och sikt igenom trafikplatserna.
Jag uppskattar verkligen mogen tall i lågt stående sol med blommande ljung under som jag har där jag svänger på och av E4.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
svampbob skrev:Tallarna ska bl.a. till ett av Sveriges världsarv och i min värld känns det lite fel att tallarna där ska ha finska namn.

Kanske inte helt fel ändå. Gemensam historia och kultur är värdful arv i sig, men om det handlar om naturobjekt ska trän dock vara lokala.

😀 Flytta trän från någon grusås är ett altrnativ.
Presis nu är rätta årstid.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).