Föryngring

Klarar granplanten torkan?

8 inlägg 1991 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Klarar granplanten torkan?

Lepus  
#887980Hej!
Fick granplant satt sensommaren i fjol i Vilhelmina-trakten (markberett) och undrar hur orolig jag bör vara för värmen/torkan som nu råder? Det har ju varit en del nederbörd i området tidigare i sommar men funderar om det räcker? Vad tror ni som kan mer än en amatör? (Jag bor inte i närområdet så kan inte utföra okulär besiktning )

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Klarar granplanten torkan?

Ove Lindberg  
#887981När såg du dom senast och hur såg dom ut då?
Mvh

Användarvisningsbild

Lepus  
#887983Jag var upp i början på juni och tyckte det såg "korrekt planterat" ut (gjordes av firma) . I övrigt väldigt små men såg gröna och friska ut vad jag kunde bedömma.

TS

alias  
#887986Om det är små plantor/liten ovanjordsdel (liten barrmassa dricker mindre vatten) och att de planterades redan förra året, så att de har hunnit rota sig, så anser jag att de flesta överlever även längre perioder utan nederbörd än många vanligen tror. Visst, sitter plantorna på grunt jorddjup eller i grövre/sandigare jordar så är de känsligare för längre perioder av torka, men då är nog inte gran rätt trädslag från början.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887987Lexus.. jaj tror att plantorna lever

Mvh

Användarvisningsbild

Lepus  
#887989Tackar för svar och synpunkter! 👍 Jag har en tendens att nojja mig för mycket så alltid skönt att dryfta lite. I slutändan är det ju inte mycket att göra åt så bara att åka med tåget och se vad som händer.

TS
Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#888000Hej! Ta åk dit på senhösten när gräset börjat vissna ner och gör en riktig återväxtkontroll. Ta med papper o penna, Röjsnöresamt o en käpp så att du får korrekta provtur o en karta över hygget. Ta ett rikligt antal provrutor och sedan utvärderar du resultatet. Då får du en bra bild av hur antalet plant är och om någon del är bättre eller sämre. Är det sämre än dåligt, bit i det sura äpplet o beställ en hjälpplanering . Jag rekommenderar en höst plantering. Har mycket goda erfarenhet av det - avverkat Jan 2013 o höglagt med grävmaskin Jan 2013 o platerat slutet av augusti 2013. Började röja där augusti 2024 o ska göra det klart I höst. Hygget ligger på ca 600 m öh.

Användarvisningsbild

Lepus  
#888034Tack för tipsen Stöttingfjället. 👍 Ja tanken är att försöka åka upp en gång till innan vintern och checka av läget.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).