Föryngring

Ekföryngring under björk

3 inlägg 2159 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Ekföryngring under björk

Badger  
#883996Gick en runda i den självföryngrade björkskogen och såg att det börjar titta up lite ek här och där.

Hur mycket björk behöver man plocka bort om man vill släppa fram eken?

PS! Titta noga i bilden så hittar ni nog de årsgamla ekarna.
1749833687_img_5576.jpg

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Ekföryngring under björk

r93  
#884008Det kan nog Lars svara på.
Men min egna erfarenhet är att dom kommer även under andra träd, dock gör viltet dom till buskar för det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Ekföryngring under björk

Mattias Engman  
Badger skrev:Gick en runda i den självföryngrade björkskogen och såg att det börjar titta up lite ek här och där.

Hur mycket björk behöver man plocka bort om man vill släppa fram eken?

PS! Titta noga i bilden så hittar ni nog de årsgamla ekarna

I detta läget är burar runt ekarna för att skydda mot vilt den viktigaste åtgärden. Slå ner en stolp och dra hönsnät i en ring som du fäster i stolpen. Ekarna tål att stå relativt skuggigt de första 10 åren men jag rekommenderar ändå att ställa dig under eken och titta upp - ta bort all björk så att eken får en rejäl ljus-tunnel uppifrån. Tänk även på att björken snabbt sluter sig så ska du inte dit och hugga igen nästa år är det bäst att ta lite mer än nödvändigt.

När höjdskillnaden är stor blir ljusinsläppet främst när solen står som högst - därför viktigt med väl tilltagen ljusbrunn.
Eken behöver fullt soljus, inte filtrerat genom bladverk, för att fotosyntetisera effektivt.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).