Föryngring

Förädlad björk på skogsmark

10 inlägg 3686 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om plantering av förädlad björk på en fastighet där björk tidigare inte planterats, med fokus på erfarenheter kring viltskydd och skötsel. Sven Holmström vill testa att plantera förädlad björk på ett hektar och söker råd om skötsel och viltskydd utan inhägnad. Flera deltagare delar med sig av sina erfarenheter, bland annat Knagge som förespråkar markberedning och självföryngring som alternativ, medan WarPeter berättar om lyckad plantering med frystejp som viltskydd. Sven förtydligar att han avser plantering av förädlad björk och inte självföryngring, vilket skiljer sig från flera andra deltagare som lyfter fram fördelarna med självföryngring och röjning.

Tåndemåla och SkogsGotte delar också sina erfarenheter av viltskydd med tejp och noterar viss betesproblematik, men menar att metoder som frystejp kan fungera bra. Diskussionen visar på olika synsätt kring markberedning, viltskydd och valet mellan planterad eller självföryngrad björk. En viss skepsis mot björkplantering utan inhägnad uttrycks, men också ett intresse för att testa metoden i liten skala. Det finns ingen tydlig konsensus, men flera praktiska tips och erfarenheter bidrar till att belysa ämnet.

Sammanfattningsvis är tråden en erfarenhetsutbyte kring möjligheterna och utmaningarna med att plantera förädlad björk, särskilt med fokus på viltskydd och skötselmetoder.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam med viss nyfikenhet
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-23 23:49 | data: 1)
Interagro
Användarvisningsbild

Förädlad björk på skogsmark

Sven Holmström  
#880970Jag planerar att, som ett test, plantera förädlad björk under nästa år. Det har överhuvud taget aldrig planterats björk på vår fastighet (vår enda lövplantering är en helt misslyckad plantering av klibbal), så jag tänkte att det var värt att fråga här om erfarenheter. Jag har nu läst igenom en hel del trådar här om björkskötsel (och för all del fått mig ett par tankeställare kring hur man bör sköta självföryngrad björk, men det får väl bli en annan tråd).

Gällande plantering av (förädlad) björk har jag sett tråden av superstig, om hans plantering från 1994:
Björk på åkermark.

Jag har ännu inte helt satt ner foten för åtgärden, utan jag kan komma att ändra mig om något har ett bra argument. Jag vet att det finns många som är skeptiska till björkplantering, även bland de som gillar björk, eftersom de tycker att självföryngring och björk i blandskog är att föredra. Jag tycker dock att idén om att planteringar av förädlad björk framöver kan bli en liten del av skogsskötseln. Jag tänker att, om det går bra, jag skulle kunna låta 5% av min skogsmark skulle kunna skötas på det viset (på sikt).

Jag har ett hygge som i skogsbruksplanen i sin helhet beskrivs som frisk mark och G28, men som ser ut ungefär som de där typbilderna i handböckerna om skogsbruk som visar en sluttning med tallmark högst upp, följt av granmark (som på sina ställen måste vara klart bättre än G28. Precis där hygget slutar tar en våtmark vid. Jag funderar på att låta tall självföryngras längst upp, plantera gran på det mesta av sluttningen och sedan, som ett test, plantera ett hektar med förädlad björk på nederdelen. Jag måste erkänna att en anledning till att jag vill ha björk just där är rent estetisk.

Jag tänker att göra detta utan inhägnad, vilket naturligtvis innebär en stor risk för bete. I närheten av den här platsen har jag fått en tallplantering, såväl som en granplantering helt fördärvad av bete. En av de saker jag är mest osäker på är hur man bör behandla björkplantor med viltskydd. Min erfarenhet på barr är att trico är dyrt och fungerar sämre än vad man kan tro, och att frystejp är billigt och fungerar betydligt mer avskräckande än trico, men ibland kan skada träden (åtminstone gran).

Jag är väldigt intresserad av kommentarer från alla som har erfarenhet av att plantera björk. Vad är det jag inte tänker på? Hur kan man genomföra viltskydd (utan hägn)?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Förädlad björk på skogsmark

Knagge  
#881174Har du såna problem med viltskador är det inte smidigt för förädlade björkplantor utan att ha hägn. Markberedning med harv gör att du får upp mycket naturligt föryngrad björk. Vänta med att röja till 4-6 m höjd. Jessica80 här forumet har en bra tråd om hur du sedan röjer.

WarPeter  
#881182Vi satte 1000 plant björk i april förra året på lite blötare mark där det stått gran tidigare. Vi tejpade med frystejp innan vi satte dom och kompletterade med tejp där det ramlat av i höstas.

Iaf första året har detta experiment gått väldigt bra. Mer än 95% har tagit sig och bara nån procent av topparna är betade.

Vi har ganska mycket vilt, älg, krom och rådjur så vi var inte säkra på att det skulle funka men än så länge är vi optimistiska.

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
Knagge skrev:Har du såna problem med viltskador är det inte smidigt för förädlade björkplantor utan att ha hägn. Markberedning med harv gör att du får upp mycket naturligt föryngrad björk. Vänta med att röja till 4-6 m höjd. Jessica80 här forumet har en bra tråd om hur du sedan röjer.

Tack för svar, men du verkar ha läst mitt inlägg slarvigt.

Jag vet naturligtvis att det är lätt att få upp björk med markberedning. Och även inför plantering kommer jag låta harva marken först.

Jag har läst Röjaralriks tråd (Jessica80) noga och har lärt mig en hel del därifrån, men det är ju inte särskilt relevant här eftersom jag skall plantera och inte använda mig av självföryngring.

Jag tycker inte att marken är särskilt hårt betad, även om det som sagt har varit problem vissa år.

TS
Användarvisningsbild

Sven Holmström  
WarPeter skrev:Vi satte 1000 plant björk i april förra året på lite blötare mark där det stått gran tidigare. Vi tejpade med frystejp innan vi satte dom och kompletterade med tejp där det ramlat av i höstas.

Iaf första året har detta experiment gått väldigt bra. Mer än 95% har tagit sig och bara nån procent av topparna är betade.

Vi har ganska mycket vilt, älg, krom och rådjur så vi var inte säkra på att det skulle funka men än så länge är vi optimistiska.

Väldigt spännande! Riktigt intressant information.

Kan du säga något om hur du applicerade tejpen på björken?

TS
Användarvisningsbild

Knagge  
Sven Holmström skrev:
Knagge skrev:Har du såna problem med viltskador är det inte smidigt för förädlade björkplantor utan att ha hägn. Markberedning med harv gör att du får upp mycket naturligt föryngrad björk. Vänta med att röja till 4-6 m höjd. Jessica80 här forumet har en bra tråd om hur du sedan röjer.

Jag vet naturligtvis att det är lätt att få upp björk med markberedning. Och även inför plantering kommer jag låta harva marken först.

Jag har läst Röjaralriks tråd (Jessica80) noga och har lärt mig en hel del därifrån, men det är ju inte särskilt relevant här eftersom jag skall plantera och inte använda mig av självföryngring.

Jag tycker inte att marken är särskilt hårt betad, även om det som sagt har varit problem vissa år.

Det blir relevant om du får upp mängder med självföryngrad björk vilket man får om man harvar.

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
Knagge skrev:
Sven Holmström skrev:

Det blir relevant om du får upp mängder med självföryngrad björk vilket man får om man harvar.

Nej, inte alls, eftersom jag vill ha förädlad, planterad björk och inte självföryngrad just där. Jag kommer få ett stort uppslag och jag kommer att röja bort det (ok, inte allt).

Jag tror personligen väldigt mycket på markberedning och markbereder alltid. Är det våtmark försöker jag höglägga (även om utförandet på högläggning varierar väldigt mycket mellan olika utförare, vilket gör det svårt att uttala sig om det som en metod) och andra marker låter jag alltid harvas. Generellt sett har vi ju lärt oss de senaste åren att markberedning påverkar tillväxten avsevärt, även på lång sikt. Eftersom vi fortfarande köra med tunga maskiner i skogen sker ju mycket kompaktering, så det är alltid välkommet att luckra upp så mycket som möjligt.

Jag harvar nästan alltid, vilket också leder till att jag alltid får stora uppslag av björk. I ärlighetens namn får man ju ofta stora uppslag på de delar som inte markbereds också. Det är inget nytt, så har det alltid varit i Götaland. Det nya är att plantera med förädlad björk, vilket jag kommer göra på några mindre ytor.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881584Jag fick ner 300 plantor på ett nytaget hygge och kommer trampa gräs då jag ej markberätt. När tillväxten för året avtagit sätter jag frystejp och senare i höst blir det hate

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881628Har planterat några objekt med björk under de senaste åren, i år har vi en trakt på ca 8ha åt Svenska kyrkan...

Bilden nedan är från ett Skogforskförsök, gissar att ca 40-60% är betat, men verkar inte som att älgen tagit något som är under idenfikationslapparna på björkarna, så frystejp eller liknande borde fungera bra samt att man ser vad som är planterat och vad som är självföryngrat

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
#881660Tack för era svar, SkogsGotte och Tåndemåla. Intressant info.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).