Föryngring

Fårull som betesskydd

5 inlägg 2232 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Interagro

Fårull som betesskydd

Arny  
#876750Har testat att sätta fårull som skydd mot betesskador. Verkar fungera relativt väl. Hörde dock att det finns risk för att fettet från ullen bränner bort toppen på plantan. Att plantan riskerar att bli friterad när solen ligger på. Någon som har erfarenhet av något liknande?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Fårull som betesskydd

Matsve79  
#876865Har använt fårull de senaste 4 åren och det funkar bra än så länge.
Jag har inte märkt något negativt förutom att det tar lite längre tid att applicera, särskilt på tallplantor.
Att fettet skulle ”bränna” toppen låter mer som ett obefogat påstående från de som vill tjäna pengar på de kommersiella vilbehandlingsmedlen som f.ö. består av just fårfetter…
De plantor som blivit betade har blivit det innan jag fått dit fårullen på hösten. Efter det har inga plantor blivit betade trots att en del fårull blåser av under vintern.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876880Hur fäster ni fårullen i toppen på plantan? Gummisnodd, tejp?

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876883Fårullen hänger ihop rätt bra så dra ut en snodd och sno fast i barren runt toppen. De problem jag har hört ryktesvis är att om man snor åt ullen för tajt runt toppen kan det växa in i plantan kommande år men har aldrig upplevt det själv..

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#877442Funkar skitbra, har använt det på lärkplantor i några år nu 👍

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).