Föryngring

Självföryngring blir allt sämre klimatanpassat

1 inlägg 1381 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Självföryngring blir allt sämre klimatanpassat

DagL  
#876319Jag har varit enda professorn i skogsgenetik 1977-2009. För drygt 30 år sedan föreföll det ganska säkert att Sverige skulle bli varmare och att skogsbrukets fröförsörjning borde genetiskt beakta detta, men genom skogsträdsförädling och fröplantager. Förändringar i genetisk anpassning till ståndortens klimat i självföryngring kunde förmodas ha liten betydelse och var oanalysbart. Självföryngring har sedan dess minskat. Men nu har Sverige i snabb takt blivit varmare i en utsträckning så effekten kan bli påtaglig och beaktansvärd. Två av Sveriges största skogsägare, Sveaskog och Kyrkan, har för avsikt att ändra sitt skogsbruk på ett sätt som leder till mer självföryngring. I början av mars 2025 började jag att tänka på vad effekten i genetisk anpassning till ståndorten av självföryngring kan bli, bl a började jag titta och göra inlägg på Skogsforum. Jag fann att besluten att öka självföryngring inte omfattade något försök till analys av huruvida självföryngring blivit ett allt sämre genetiskt klimatanpassat föryngringsval. Logiskt verkar det ganska självklart att skogsträdens genetiska klimatanpassning släpar efter, men effekten kanske var försumbar. Skogsstyrelsens statistik om utvecklingen av godkända föryngringar gav en ingång för kvantitativ analys och effekten visade sig stor nog att beaktas vid föryngring/kontinuitetsskogbruk/hyggesfritt, så jag skrev en artikel om detta i Skogendebatt och att jag för det vidare på Skogsforum är för att jag tror att en efterfrågan från praktiken om närmare information kan påverka bättre analyser. Som effektens storlek, hur den påverkar annat än godkända föryngringar, prognoser för de närmaste åren, inverkan av ståndortens altitud och latitud, trädslag mm. Det bidra till att kunskapsunderlaget för självföryngrings effekter på skogens klimatanpassning sammanställs och utvecklas. Här är länken till artikeln: https://www.skogen.se/nyheter/klimatforandring-gor-sjalvforyngring-samre/

TS
Interagro Skog Agroblen
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).