Föryngring

Plantera björk

4 inlägg 2246 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Plantera björk

frewal  
#875188Plantera björk

Hej!
Har ett område på ca 0.5 hektar som är fuktigt och i dag består av dålig gran och dålig björk i olika storlekar. Området har aldrig blivit skött ordentligt. Vi pratar Mälardalen, Enköpings kommun. Området är slätt och fint och går bra att komma åt med traktor.

Tanken har slagit mig att ta ner allt och börja om från början och etablera ett björkbestånd för främst ved men även timmer om kvalitén håller. Skulle gärna vilja prova att plantera björk. Det har vi inte gjort tidigare. Vilttrycket är relativt hårt så ser att jag kommer behöva spruta trico till de nått säker ålder.

Tar gärna mot tankar och idéer hur vi ska etablera björken. Förband, markberedning, typ av plantor, tips och trix mm.

Tack på förhand

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Plantera björk

Myrstugan  
#875198Jag planterade ett hektar med björk för 20 år sedan på ett hygge där det stått gran innan och det har gått riktigt bra. Dock inte så blöt mark som du beskriver.
2000 stora barrotsplantor, markberedning med hacka.
Mängder av självföryngrad björk också, men det har inte blivit lika raka stammar som på de förädlade plantorna.
Gräsröjning den andra säsongen, slyröjning den tredje säsongen. Har gallrat ur för brännved och massaved två gånger och ska göra det en tredje gång inom de kommande två tre åren, därefter får det som står kvar växa till slutavverkning.
Inget hägn eller annan behandling mot vilt trots att det här i Östergötland där jag bor är gott om rådjur.

Användarvisningsbild

frewal  
#875252Låter som det jag strävar efter. Nu med lite perspektiv, om du skulle göra om det, skulle du plantera 2000 per hektar igen eller färre/fler?

TS
Användarvisningsbild

Myrstugan  
#875295Med tanke på hur mycket självföryngrat som kom upp hade det räckt med 1500. Men som sagt, de förädlade plantorna är mycket rakare och finare.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).