tis 11 mar 2025, 08:48#874426Hej!
Har fått ett uppdrag att hjälpa en granne med att plantera igen en åker med lärk eller något annat. Ca 3ha i Storsjötrakten
Marken är rätt torr, svagt lutande sydsluttning, brukas idag för vallodling.
Kan det vara lämpligt att plantera med Lärk eller skall man sätta gran istället?
Hur skall marken förberedas- högläggning eller plog(ex tvåskärig bonnplog)?
Behövs det något skydd på plantorna?
Tar tacksamt emot tips och förslag
Föryngring
Plantera åker med Lärk?- Jämtland
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 11 mar 2025, 10:28#874445Med den älgstam som finns i Storsjöbygden finns nog inget alternativ till gran. Hörde på lokalradion att det är älgar inne i villatomter för att få sig nåt att äta.
Annars skulle jag rekommenderat vårtbjörk, om man lägger ner lite jobb den första åren på vegetationsbekämpning. Förutom konkurrensen är sorkskador problemet.
Annars skulle jag rekommenderat vårtbjörk, om man lägger ner lite jobb den första åren på vegetationsbekämpning. Förutom konkurrensen är sorkskador problemet.
tis 11 mar 2025, 10:39#874447I det här området är det inget större problem med älg.
Tallplanteringarna ser helt ok ut och har planterat lärk någon km därifrån.
Frågan gäller främst hur man skall gå tillväga för att få upp plant på en åker.
Måste inte vårtbjörk hägnas? Är det något som betas så är det vårtbjörk.
Tallplanteringarna ser helt ok ut och har planterat lärk någon km därifrån.
Frågan gäller främst hur man skall gå tillväga för att få upp plant på en åker.
Måste inte vårtbjörk hägnas? Är det något som betas så är det vårtbjörk.
TS
tis 11 mar 2025, 10:43#874448Håller med Bjänndal att vårtbjörk är ett bra alternativ. Låter som perfekt mark för detta trädslag. Tre hektar är ett ganska stort område som kanske kan klara sig utan stängsel men det skulle gå att viltbehandla under några år tills det kommer över beteshöjd. Normalt sett är inte älgen så hård på björk när den väl kommer ur startblocken och det går ganska snabbt. Någon form av markberedning är nog nödvändig. Plöjning hösten innan (eller samma vår om det är lättare/sandigare jord). Ev gräsbekämpning året innan plöjning. Plantera inte för få plantor per hektar, man får räkna med en del avgång.
tis 11 mar 2025, 12:34#874459Som flera andra säger så är nog vårtbjörk ett bra alternativ. Gran har ofta svårt att ta sig genom plogsulan med rötterna på gammal åkermark och blir som följd vindkänslig och får dålig tillväxt när den kommer upp i storlek.
Björken bryter igenom plogsulan, så efter en generation björk så har man inte det problemet.
Björken bryter igenom plogsulan, så efter en generation björk så har man inte det problemet.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
tis 11 mar 2025, 14:42#874478Hur skiljer man på olika typer av åkermark?
Jag har många olika områden som står som 'mossodling' i planen. De flesta av dessa är torvmossar, men jag har en rätt stor bit (kanske 2ha) som har svartjord så långt jag har kunnat gräva mig ner. Den är helt klart bättre än de andra och den översvämmas i princip aldrig, förutom i ena änden. Jag har frågat om den tidigare här på forumet och har fått höra att det är det normala att kalla en sån åker med svartjord för 'mossodling'. Jag har också fått höra av alla som kan sina saker att det är ytterst olämpligt att plantera vårtbjörk där. Det hade varit väldigt fint med vårtbjörk där. Efter ha lyssnat på folk har jag slutit mig till att gran är det enda som fungerar i praktiken, men eftersom det skulle se fult ut har jag avvaktat. En variant jag har funderat på är al i den blöta änden och gran på resten.
Hur skall jorden i jordbruksmark se ut för att det skall vara lämpligt med vårtbjörk?
Jag har många olika områden som står som 'mossodling' i planen. De flesta av dessa är torvmossar, men jag har en rätt stor bit (kanske 2ha) som har svartjord så långt jag har kunnat gräva mig ner. Den är helt klart bättre än de andra och den översvämmas i princip aldrig, förutom i ena änden. Jag har frågat om den tidigare här på forumet och har fått höra att det är det normala att kalla en sån åker med svartjord för 'mossodling'. Jag har också fått höra av alla som kan sina saker att det är ytterst olämpligt att plantera vårtbjörk där. Det hade varit väldigt fint med vårtbjörk där. Efter ha lyssnat på folk har jag slutit mig till att gran är det enda som fungerar i praktiken, men eftersom det skulle se fult ut har jag avvaktat. En variant jag har funderat på är al i den blöta änden och gran på resten.
Hur skall jorden i jordbruksmark se ut för att det skall vara lämpligt med vårtbjörk?
tis 11 mar 2025, 16:36#874492Vårtbjörk funkar inte på fuktig mark. Lerjord och torv är likaså olämpligt. På gamla myrodlingar fungerar glasbjörk, men då har ju den mycket sämre tillväxtspotential. Och den brukar ju komma själv, även om det kan ta tid på gräsiga marker.
Ofta är dessa ståndorter frostutsatta och då är granen känslig. Jag har en sådan liten mark där jag bor och fick dessutom ett annat litet problem. Grankottrost värd växlar med hägg och kallas ibland granens knäckesjuka.
Ofta är dessa ståndorter frostutsatta och då är granen känslig. Jag har en sådan liten mark där jag bor och fick dessutom ett annat litet problem. Grankottrost värd växlar med hägg och kallas ibland granens knäckesjuka.
Re: Plantera åker med Lärk?- Jämtland
tis 11 mar 2025, 19:28#874515
Nu är jag inte säkert på detta, men en avgörande faktorn kan vara om åkern urspruligen har varit lundmark eller lundartat mineraljord. Näringscirkulering i lund sker genom maskar och mikro organismerna, vilket är lämpligt för gran, al och ädellöv. Lundartat mineraljord däremot är lämplig för björk också för att nerbrytningen sker genom svamparna.
😀 Bra ämne, karhuerik. Det är enormt mycket åkrar som hade behövt återbeskoga redan länge sen. Följer med intresse. 👍
Sörlänningen skrev:Hur skiljer man på olika typer av åkermark?
Nu är jag inte säkert på detta, men en avgörande faktorn kan vara om åkern urspruligen har varit lundmark eller lundartat mineraljord. Näringscirkulering i lund sker genom maskar och mikro organismerna, vilket är lämpligt för gran, al och ädellöv. Lundartat mineraljord däremot är lämplig för björk också för att nerbrytningen sker genom svamparna.
😀 Bra ämne, karhuerik. Det är enormt mycket åkrar som hade behövt återbeskoga redan länge sen. Följer med intresse. 👍
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
ons 12 mar 2025, 13:53#874589
Bra svar. Hade inte riktigt koll på detta.
På platsen jag tänker på är det nog ganska långt ner till mineraljord. Jag har inte lyckats hitta den, men jag har inte grävt jättedjupt. Förmodligen är det snarare ett gammalt, aningen fuktigt, barrskogsområde som blivit gjort till åker.
Skulle gärna vilja beskoga, för jag har inget realistiskt sätt att hålla åkern öppen längre och skall det växa igen är det bättre att jag planterar och får nåt bra. Det bästa jag kan tänka ut nu är att sätta al på den del som syns mest från vägen, för att få det lite estetiskt och för att få lite genomsynlighet till ett öppet område bakom. Och sedan gran på den delen som gå in i stående skog (granskog).
HannuRöj skrev:Sörlänningen skrev:Hur skiljer man på olika typer av åkermark?
Bra svar. Hade inte riktigt koll på detta.
På platsen jag tänker på är det nog ganska långt ner till mineraljord. Jag har inte lyckats hitta den, men jag har inte grävt jättedjupt. Förmodligen är det snarare ett gammalt, aningen fuktigt, barrskogsområde som blivit gjort till åker.
Skulle gärna vilja beskoga, för jag har inget realistiskt sätt att hålla åkern öppen längre och skall det växa igen är det bättre att jag planterar och får nåt bra. Det bästa jag kan tänka ut nu är att sätta al på den del som syns mest från vägen, för att få det lite estetiskt och för att få lite genomsynlighet till ett öppet område bakom. Och sedan gran på den delen som gå in i stående skog (granskog).
ons 12 mar 2025, 15:25#874594Eftersom planteringen är på åkermark så skulle jag plantera Hybridasp eller Poppel, även i Jämtland.
- Jag får själv ca 3500 kr i jordbruksstöd per år, per ha, förutom intäkterna från avverkningen efter 20, 40 och 60 år
- Numera behöver man heller inga stödrätter för att söka stöd
- Du kan även i vissa fall få stöd för etableringen (beror på vad Länsstyrelsen säger)
- Det är inte för sent att söka stöd i år.
- Jag har köpt finska plantor (hybridasp) från Estland som borde kunna passa. Billigare än svenska.
- Beträffande Poppel så har jag köpt Snow Tiger klonblandningen.
- Jag får själv ca 3500 kr i jordbruksstöd per år, per ha, förutom intäkterna från avverkningen efter 20, 40 och 60 år
- Du kan även i vissa fall få stöd för etableringen (beror på vad Länsstyrelsen säger)
- Jag har köpt finska plantor (hybridasp) från Estland som borde kunna passa. Billigare än svenska.
Skog i Södra Hälsingland och har även hybridasp och poppel på åkermark.
ons 12 mar 2025, 16:36#874605
Det kräver väl rätt höga boniteter? Nu vet vi inte boniteterna här. Men man sätter väl sälla dessa trädslag på boniteter under G30?
Svendufva skrev:Eftersom planteringen är på åkermark så skulle jag plantera Hybridasp eller Poppel, även i Jämtland.
Det kräver väl rätt höga boniteter? Nu vet vi inte boniteterna här. Men man sätter väl sälla dessa trädslag på boniteter under G30?
tor 13 mar 2025, 14:07#874671
Hur ser upplägget ut för Poppel/asp?
hägn, markberedning, plantkostnad, planteringskostnad?
Normalt så kostar det ca 9-10000kr/ha för mb+pl inkl plant i den här delen av världen
Svendufva skrev:Eftersom planteringen är på åkermark så skulle jag plantera Hybridasp eller Poppel, även i Jämtland.
Normalt så kostar det ca 9-10000kr/ha för mb+pl inkl plant i den här delen av världen
TS
tor 13 mar 2025, 14:22#874673
Vilken bonitet har åkermark egentligen? Jag har tänkt, "funkar vanlig asp så funkar säkert detta också..."
Det ska finnas en hel det forskning på detta. Ett tips är att tala med denna forskare som har erfarenhet av olika försöksodlingar av poppel i Norrland (jag har själv en på min egen mark)
Sörlänningen skrev: Det kräver väl rätt höga boniteter? Nu vet vi inte boniteterna här. Men man sätter väl sälla dessa trädslag på boniteter under G30?
Vilken bonitet har åkermark egentligen? Jag har tänkt, "funkar vanlig asp så funkar säkert detta också..."
Det ska finnas en hel det forskning på detta. Ett tips är att tala med denna forskare som har erfarenhet av olika försöksodlingar av poppel i Norrland (jag har själv en på min egen mark)
tor 13 mar 2025, 14:22#874674Lärd att det ska plöjas med ett skär för att enbart få den torvan att sätta i.
tor 13 mar 2025, 14:39#874676
Det behöver man förstås räkna på. Här är några ingångsvärden från mig:
Jag rekommenderar att man beställer en sprutning med Glyfosat. Något man kan göra eftersom det är åkermark.
Mina plantor kostade 2021
- Snowtiger Poppel 7,30 kr plantan (de var stora med ordentliga rötter, grävdes ner med spade)
- Hybridasp, finsk klon, 0,75 Euro per planta (från Estland (Plantex AS)) Gjorde hål med planteringsrör 63 mm och planterade i hålet.
Hägnat har jag bara gjort det första hektaret. Insåg sedan att det var onödigt hos mig. Resterande 12 ha har jag inte hägnat. De största avgångarna har varit från vattensork och de är svåra att hägna ute... 😉
Jag har nyss gjort min första avverkning (efter 20 år som är max). Preliminär avkastning på insatt kapital ligger på motsvarande en årlig ränta på 12-14%. Men den första planteringen var dyr. Så senare planteringar avkastar bättre.
karhuerik skrev:
Det behöver man förstås räkna på. Här är några ingångsvärden från mig:
Jag rekommenderar att man beställer en sprutning med Glyfosat. Något man kan göra eftersom det är åkermark.
Mina plantor kostade 2021
- Snowtiger Poppel 7,30 kr plantan (de var stora med ordentliga rötter, grävdes ner med spade)
- Hybridasp, finsk klon, 0,75 Euro per planta (från Estland (Plantex AS)) Gjorde hål med planteringsrör 63 mm och planterade i hålet.
Hägnat har jag bara gjort det första hektaret. Insåg sedan att det var onödigt hos mig. Resterande 12 ha har jag inte hägnat. De största avgångarna har varit från vattensork och de är svåra att hägna ute... 😉
Jag har nyss gjort min första avverkning (efter 20 år som är max). Preliminär avkastning på insatt kapital ligger på motsvarande en årlig ränta på 12-14%. Men den första planteringen var dyr. Så senare planteringar avkastar bättre.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar