Föryngring

Avknipsade

7 inlägg 2379 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Avknipsade

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874142En hel del av mina granplantor som stoppades ner för tre år sedan är knipsade av rådjur.

Den andra plantan är väl helt körd medan den första är mycket försiktigare betad, och så ser de flesta ut .
Vore tallplantor bättre än gran om man ser rådjuren som de mesta förstörarna?

1741433468_1000001447.jpg
1741433460_1000001446.jpg

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Avknipsade

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874147Råkat ut för samma problem.
Granar är inte så känsliga för betning.
Tror nog att dina exempel kommer att skjuta nya toppar.
Tall har sämre förutsättningar, tror jag 🙂

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874163De är väl därför de sprutas med trico för att slippa betning.
Har med fått planteringar hårt betade o man förlorar flera år på höjdtillväxten samt att man får hålla efter dubbeltoppar med

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874166Det där är med störst säkerhet hare som ligger bakom. Rådjur och älg spottar inte ut de de fått i munnen och brottet blir mer frasigt. Här är det som någon klippt med sax och det är hare eller kanin som gör på det viset mest troligt hare.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874167Dessa granar kommer klara sig utmärkt. Tappar ett års tillväxt men inte mer.

jannee  
#874168Tåndemåla, ett år är att ta i lite för lite, säg två år så är du nog sanningen närmare.
Om ett år kommer det att skilja ca 50 cm i höjd gentemot en obetad planta.

sibbarp5  
#877923Kan eventuellt bli dubbeltopp, har 2ha där hare och rådjur knipsade nästan alla toppar, dock hade min far med en liten sekatör i fickan när han jagade och klippte några toppar varje gång. Nu är beståndet 23 år och dags att gallra

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).