Föryngring

Drömmen om den perfekta plantan gick i kras

3 inlägg 1746 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Drömmen om den perfekta plantan gick i kras

Badger  
#874126Jag har alltid varit positiv till att försöka utveckla nya och bättre lösningar, men när det gäller utveckling av levande ting känns det allt mer som en utopisk dröm. Läste nyss om studierna på de klonade granplantorna som visar att de står bättre emot snytbagge, men å andra sidan blir känsligare för rotröta. Eftersom kloner är identiska och har samma egenskaper innebär det att om den plantan skulle sättas ut i skogen på mark med röta skulle det bli ett katastrofalt dåligt odlingsresultat. Eftersom det varit ett så högt fokus på snabbare tillväxt kan man gissa att motståndskraft inte var en faktor i urvalsprocessen av plantmaterialet. Så då tänker man självklart att lösningen är att kolla djupare i generna och hitta plantor som både växer fort och är motståndskraftiga mot röta och snytbaggar nästa gång. Antagligen upptäcker man att den klonen har en annan stor svaghet och så fortsätter vi jaga den utopiska plantan. Är det kanske så att vi redan har den perfekta lösningen i skogen. Är möjligen den perfekta lösningen att lita på att den genetiska mixen som står i skogen är den bästa lösningen och acceptera att några träd är svaga på något sätt, men starkare mot andra problem?

https://www.slu.se/ew-nyheter/2025/2/gr ... rskarna23/

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Drömmen om den perfekta plantan gick i kras

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874129Kloning kan bli katastrof. Den genetiska mångfalden är styrkan. Värt att veta är att den genetiska mångfalden i de förädlade plantor som vi sätter är lika stor stor som i de naturligt sådda. Även om de genomsnittligt är "bättre" för de egenskaper som vi eftersträvar. Finns aktivister som hävdar att planterade plantor är klonade och genetiskt lika men det är alltså felaktigt.
Vad gäller snytbagge så är det ett problem som kan hanteras med hyggesvila, markberedning och plantskydd. Rotröta är betydligt värre. Det är det forskarna borde fokusera på.

Användarvisningsbild

Re: Drömmen om den perfekta plantan gick i kras

HannuRöj  
#874136Hade varit förvånad om det inte varit så.

Gran har förmågan att utväckla gren till rot, vilket är faktiskt ganska vanligt i skogarna.
Oftast är såna granarna röta.
Som jag ser, saknas en klon immunförsvaret mot rotröta för att den faktiskt är en gren. 🌲

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).