Föryngring

Köpa björkfrö?

8 inlägg 4120 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro

Köpa björkfrö?

lundqvist.r  
#873963Jag funderar på att så björk. Behövs det, räcker det inte med björkuppslaget som kommer av sig självt? Jo, om man vill ha vårtbjörk, inte bara glasbjörk. Plantera känns rätt fåfängt, det är så pass mycket älg i markerna att den insatsen troligen blir helt bortkastad. Vårtbjörken ska visst vara ännu mer begärlig för älgen, men jag tänkte att med frösådd kanske man med en mindre arbetsinsats ändå kunde hoppas på att några pinnar skulle klara sig.
Men var kan jag hitta frö? Hittills har jag inte hittat någon som säljer frön. Förslag? Ska man vända sig till plantskola i Finland?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Köpa björkfrö?

Bjänndal  
#873990Jag har skördat eget björkfrö och provat att så. Det började 1998 då jag flyttat hit där jag bor nu i östra Jämtland. Jag köpte ca 50 förädlade vårtbjörkar och några sibiriska lärkar för att plantera igen en liten hästhage. Tanken var dels att jämföra tillväxten, men även att se om jag fick kvalitetsdaning av lärken då björken borde växa snabbare. Resultatet blev att björken växte jättebra.
Men för några år sedan tänkte jag prova att så björk. Tidigare hade jag provat sådd av tall, gran och contorta. Hittar jag fina kottar så klänger jag själv i pannrummet. Och har jag småbitar att föryngra eller kompletteringar att göra så kan sådd vara lämpligt. Och just älgbetningen är ett problem. Det är ju tveksamt att köpa dyra plantor bara för att det ska bli älgmat.
Jag skördar björkfrö på sensommaren. Sen är det bara att gå ut med hackan. Jag räknar nog med att min arbetskraft är gratis, men det är ju roligt att vara i skogen. Det påstås ju att man ska glömma sina sådder några år, för det dröjer innan man ser nåt. Men det ser ut att komma en del plantor i mina första björksådder som jag gjorde för ca tre år sedan. Annars har jag tall och contortasådd som börjar vara ca femton år som ser OK ut.
Jag läste nog på en del i Björkboken utgiven av Skogsstyrelsen och med delvis finska erfarenheter. Jag har inte sett att det finns björkfrö att köpa.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#873996😀 Hej! Förädlad björkfrö kan beställas direkt från odlingen i Finland.
Länk här;
https://siemenforelia.fi/siemenet/koivu/

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
lundqvist.r skrev:Jag funderar på att så björk. Behövs det, räcker det inte med björkuppslaget som kommer av sig självt? Jo, om man vill ha vårtbjörk, inte bara glasbjörk. Plantera känns rätt fåfängt, det är så pass mycket älg i markerna att den insatsen troligen blir helt bortkastad. Vårtbjörken ska visst vara ännu mer begärlig för älgen, men jag tänkte att med frösådd kanske man med en mindre arbetsinsats ändå kunde hoppas på att några pinnar skulle klara sig.
Men var kan jag hitta frö? Hittills har jag inte hittat någon som säljer frön. Förslag? Ska man vända sig till plantskola i Finland?

Enklast är att skörda eget frö. Har man någon fin björk kan man fälla den eller skjuta av lite grenar med hagelbrakaren i slutet av juli eller något innan beroende när fröet mognar. Låt sedan fröet mogna på en plan yta eller en plastback tills det att fjäll och frö släpper från hängerna. Sedan är det bara att blanda fins fuktig sand med frö och fjäll och det blir enkelt att dosera ut det på såddpunkterna. Att tänka på är att vårtbjörk behöver mineraljord för att få ett gått resultat. Gjasbjök kan man sprida ut som man vill.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#874105Tänkte just på det idag när jag gick och röjde på en granplantering där det finns
rent för stora luckor även om jag har stödplanterar ett antal gånger.
Men, jag undrar, borde jag markbereda på något sätt innan jag sår.
Har gjort planteringspunkt för granen med röjsågen och terracut när
jag har planterat där. Skulle det duga för björksådd också, @Tåndemåla?
Att bara slänga frön i gräs och hallon, duger inte vill jag ana.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#874125😀 Jag skulle säga ren mineraljord är ett måste. Den sönderrivna och blandade mylla som kan göras med röjsåg räcker inte.
Med hacka, misstänker jag, får man inte gjort annat än småa djupor vilka är självklart inga bra såddpunkter. Hellst ska såddpunkten vara så bredd och låg som möjlig.
Men blir det förlustaffär om man tar en grävmaskin och öppnar vägen dit genom granungskogen?

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#874143När det gäller sådd så är det några problem som måste beaktas. Först är det vegetationskonkurrens. Bäst funkar sådd på lite magrare skogsmark; blåbär, lingon och liknande. Undvik gräsiga marker.
Det andra problemet är risken för uppfrysning. Små plantor är mycket känsliga för detta. Jordarter med mycket mjäla, t ex osvallade moräner är ganska utsatta. Speciellt rostjorden. En viss inblandning av humus minskar uppfrysningsrisken, men ger oftast ett sämre tillslag av groddplantor. Blekjorden har också lägre uppfrysningsrisk. Så oftast är det bäst med ganska försiktig markberedning.
Själva såddytan kan vara viktig att tänka på. En upphöjd plan yta minskar risken för vattenströmning. Får man rännilar av vatten kan groddplantorna sköljas bort.
Det finns också risk att frön äts upp av insekter och fåglar. Mikropreparering av såddytan minskar den risken och ökar kapilläreffekten. Det är fukten underifrån som är viktig vid sådd. Förr var spårsådd en vanlig metod.
Så prova gärna i mindre skala och följ upp resultatet. Jag tänkte anlägga några små ”plantskolor” så att jag får några barrotsplantor att flytta. 2/0 borde funka. På kallare marker med tjock råhumus är det nog bättre med plant än sådd.

339  
HannuRöj skrev:😀 Hej! Förädlad björkfrö kan beställas direkt från odlingen i Finland.
Länk här;
https://siemenforelia.fi/siemenet/koivu/

Någon som vet om det går köpa förändlad björkfrö i Sverige som är anpassade för mellersta Norrland?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).