Föryngring

Mindre oxelträd

5 inlägg 2598 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Mindre oxelträd

thodag  
#867053Jag har några spridda enstaka oxlar på min skogsfastighet (72 ha, nordost Växjö). Dessa är hårt betade och blir aldrig riktiga träd.
1736263820_oxel.jpg

Jag vill skapa ett litet bestånd med oxelträd genom att hägna in plantor men det finns inga plantor att köpa.

Funderar därför om jag skulle flytta en 20-30 av mina befintliga oxelträd till hägnet för att därigenom få till ett bestånd.

Är det någon som har erfarenhet av att inom sin skogsfastighet flyttt lövträd i allmänhet, och oxel i synnerhet.

Hur hög får trädet max vara för att det ska flyttas med rimlig arbetsinsats ?
Vilket tid på året är bäst ?
Fungerar det enbart för vissa trädarter?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Mindre oxelträd

Badger  
#867112Den allmänna principen för att flytta träd är att ju större träd desto mer problem. Att flytta träd som är halvmetern höga brukar gå lätt för då räcker det ofta att gräva upp rötter ca 50*50 cm, sen blir det större och mycket jobbigare. Har du funderat på att plocka bär från oxlarna och så nya träd istället?

Användarvisningsbild

thodag  
#867884Ok, låter rimligt.
Då har jag i alla fall 5-6 st som jag kan börja med.
Har inte sått egna träd tidigare men får testa det.

Jag är 69 år och som relativt ny skogsägare så är jag fortfarande frustrerad över de långa omloppstiderna. Hade därför hoppats kunna spara tid genom att ta hand om befintliga träd.
Men det är bara att gilla läget.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867930Det borde väl gå att ta sticklingar på oxel?

Användarvisningsbild

Badger  
#867931Rent generellt verkar sticklingar/rotavläggare/airlayer vara en dålig metod för att föröka träd om man vill att de ska växa bra och få ett stabilt rotsystem. Den typen av träd får ingen eller dålig pålrot och på andra sätt svaga rotsystem. Det är nog inget problem för små äpple- och plommonträd inne i trägården, men dåligt för skogsträd som man vill ska växa höga utan att blåsa ner. Fröplantor verkar alltjämt vara bäst på det sättet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).