Föryngring

Var kan man få tag på krukset för skogsplantor?

9 inlägg 2815 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro
Användarvisningsbild

Var kan man få tag på krukset för skogsplantor?

Badger  
#864981Funderar på att plocka lite frö och dra upp egna plantor för ek, lönn, ask, alm, men var hittar man krukset att så i? Har letat lite på webben och hittar bara olika sladdriga eller små krukset för att så tomatplantor. Någon som vet var man kan köpa djupa krukset av den typen skogsplantsföretagen har?

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Var kan man få tag på krukset för skogsplantor?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865022Alla de trädslagen du räknar upp är
Olämpliga i pluggbrätten.
Bättre att plantera två rader i en balkonglåda. Och sedan omplantera i murabaljor.
Alternativt gräva ner en bit byggplast i ett trädgårdsland till ca 50 cm djup och plantera i den. Rotsystemen blir snabbt stora och djupa

Användarvisningsbild

Badger  
#865054Tänker inte dra upp dem till stora plantor. Bara dra upp dem en säsong. Gjorde det med några ekar i trädgårdslandet i år och det var lite stökigt att få upp upp och plantera med barrot. Så hittar om det går att få tag i pluggbrätten som är 15-20 cm djupa ska det räcka en säsong, tänker inte att jag ska dra upp så stora plantor.

TS

alias  
Badger skrev:Tänker inte dra upp dem till stora plantor. Bara dra upp dem en säsong. Gjorde det med några ekar i trädgårdslandet i år och det var lite stökigt att få upp upp och plantera med barrot. Så hittar om det går att få tag i pluggbrätten som är 15-20 cm djupa ska det räcka en säsong, tänker inte att jag ska dra upp så stora plantor.

Hur många plantor ska du driva upp?

Tror att de vanligaste plantkassetterna häromkring brukar vara för 40 plantor (5×8).

Var i landet håller du till?

Tror att det ligger en del gamla plantkassetter lite här och var ute på gårdarna till ingen nytta (har ett synminne av att jag har sett några ute på föräldragården när jag letat i uthusen efter något annat, men de kan har åkt med i någon städrunda).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Badger  
#865080Några hundra av varje hade jag tänkt mig. Har ett par hektar som jag tänkt avverka och plantera löv på och slippa röta i nästa generation. Håller till i sydsverige. Kan passera Växjö(såg det i din profil) om du skulle hitta en bunt plantkassetter. Brukar inte plantföretagen ta tillbaka sina kassetter?

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865083Ska du odla i kassetter måste du avsluta pålroten i plantan. Därför rekommenderar jag mitt sätt.
I en kasset får du inte upp en ek utan att roten passerat krukan. Med en bra luftspalt kan du avstanna roten men även plantan kommer då avstå att ge en tillväxt.

Användarvisningsbild

Badger  
#865096Man kan sätta kassetter/krukor på ett nät en bit ovan jord har jag sett att de gör i Usa med valnöt och hickory. Det skulle jag kunna tänka mig.

TS
Användarvisningsbild

Vildmark  
#865103Borde det inte gå bra med att kapa plaströr i lämplig storlek och längd, ställa dem upp i en brödback eller liknande. Då kan man få vilken längd man vill för roten. Bönderna får ofta massvis med rör över som de haft ensilageplasten på och de slängs väl troligtvis.

Användarvisningsbild

Badger  
#865111Intressant tanke vildmark. Vet inte riktigt vad det är för rör och dimensioner och om de blir liggande. Kände jag någon höbonde skulle jag kolla.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).