Föryngring

Ny rapport ang. älgtäthet och betesskador

6 inlägg 2835 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Interagro

Ny rapport ang. älgtäthet och betesskador

djkj  
#864863Ny rapport ang. älgtäthet och betesskador
Känns på nåt vis ganska självklart att det finns ett tydligt samband. Många älgar=mycket betesskador, är väl ingen raketforskning.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/forsk ... gden-tall/

TS
Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

Re: Ny rapport ang. älgtäthet och betesskador

Zetterström  
#864865I rapportern tar man upp en grej å det är att man tittar och jämför andel eller antal skadade tallar vilket är två helt olika sätt att kolla på det hela.
Man tar också upp att älgen i norra Sverige har tydligare sommar och vinter områden än i södra Sverige vilket påverkar de lokala skillnaderna i landskapet.

Sedan nämns det nästan ingenting om det spelar roll om skogen sköts aktivt vid föryngring och röjning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864868Kan inte någon göra en studie på fodertillgång i kontinuitetsskogsbruk och vanligt beståndsskogsbruk? 🤔

djkj  
#864879Den här rapporten motbevisar det som man hört från jägarhåll, att det skulle vara mer effektivt att öka mängden tall än att sänka älgstammen för att minska betesskaderna.

TS
Användarvisningsbild

Zetterström  
djkj skrev:Den här rapporten motbevisar det som man hört från jägarhåll, att det skulle vara mer effektivt att öka mängden tall än att sänka älgstammen för att minska betesskaderna.

Personligen kommer jag inte tro på siffrorna som kommer från ÄBIN och denna rapport har tagit datan från ÄBIN. Så jag tror inte på denna rapport fast man tagit upp lite nya synvinklar från datan. Men som man brukar säga om statistik "skit in skit ut".

ÄBIN är något som man tvingar in i privatskogsbruket med sin hjälp använder man nu PEFC som verktyg där man säger att man SKA använda ÄBIN för att bestämma älgtätheten.

Användarvisningsbild

Hood  
djkj skrev:Den här rapporten motbevisar det som man hört från jägarhåll, att det skulle vara mer effektivt att öka mängden tall än att sänka älgstammen för att minska betesskaderna.

Ännu mer Stockholmsbyråkrati som inte vill tala om hormoslyr då en krona hade sitt värde. Före kreditavregleringen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).