tor 10 okt 2024, 05:01#858175Hej!
Fick inspiration av Skogspodden som hade ett par avsnitt där de snackade Oxel.
Skörade förra året och sådde men det gick inge vidare.
Jag förvarade fröna i kaffefilter i torrförrådet.
Ska jag göra ett nytt försök & sen testa att frysa in fröna?
Föryngring
Skörda oxel bär --->Frö
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 10 okt 2024, 09:43#858189Jag försökte så oxel-frö för några or sedan också -- jag fick 0 som grodde.
Fröna fick ligga i bäcken i en vecka - kanske borde varit två? sedan i frysen över vintern - kanske gjorde jag något annat fel (ej mogna/övermogna/...)
Fröna fick ligga i bäcken i en vecka - kanske borde varit två? sedan i frysen över vintern - kanske gjorde jag något annat fel (ej mogna/övermogna/...)
fre 11 okt 2024, 05:50#858234Kan Oxel användas till något eller är det något för naturvårdssyften? Har några oxlar lite här och där på min fastighet, men det är bara knotiga och trassliga flerstammiga träd hos mig.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
fre 11 okt 2024, 06:39#858235Tumstockar görs av oxel. Det lär gå åt några kubik hos Hultafors årligen.
Det som är kul med oxel är att det är det enda genuint Svenska trädet som finns. Andra träd har invandrat, oxel har uppstått här och spridit sig utomlands.
Det som är kul med oxel är att det är det enda genuint Svenska trädet som finns. Andra träd har invandrat, oxel har uppstått här och spridit sig utomlands.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
fre 11 okt 2024, 07:46#858240
Dags för studie besök hos Hultafors av Torbjörn 😎
busholle skrev:Tumstockar görs av oxel. Det lär gå åt några kubik hos Hultafors årligen.
Dags för studie besök hos Hultafors av Torbjörn 😎
fre 11 okt 2024, 08:08#858241
En tumstock är visserligen inte så lång, men de kanske ändå vill ha lite längd och raka stockar. Undrar hur man ska kunna sköta dem så de blir vettiga stammar.
Vet du något om vem som köper in och apteringsreglerna?
busholle skrev:Tumstockar görs av oxel. Det lär gå åt några kubik hos Hultafors årligen.
En tumstock är visserligen inte så lång, men de kanske ändå vill ha lite längd och raka stockar. Undrar hur man ska kunna sköta dem så de blir vettiga stammar.
Vet du något om vem som köper in och apteringsreglerna?
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).