Föryngring

Löss på Tallplantor

4 inlägg 2455 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Löss på Tallplantor

Nils-Åke  
#845247 Har ett område med tallplantor planterade våren 2022. Växer som tusan, dom största är över metern höga.
Nu har jag varit och tittat till dom och upptäcker att många av dom är angripna av svarta löss i årets tillväxtpunkt.
massvis av myror är där också. Frågan är hur stor skada dom kan göra?

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Löss på Tallplantor

Vildmark  
#845579 Jag vet inte hur stor skada de kan göra men myrorna är där för att lössen är där. Löss på vinbärsbuskar brukar jag ta bort med vatten+ grönsåpa.

jannee  
#856635 Nils-Åke planterade tallplantor 2022 och en del är metern höga - VEM köpte du dessa plantor av ?
Själv planterade jag ettåriga tallplantor 2021, hjälpplanterade i våras med tallplantor från Södra (ettåriga)
De nysatta är större än de SveaSkog sålde 2021.
Man blir riktigt förbannad när man beskådar vilket skit SveaSkog saluför.

Nils-Åke  
#856716 Gotthardsberg elit från Södra.
Lössen verkar inte ha gjort någon större skada, möjligtvis lite mindre tillväxt på toppskottet.
Dom som växt bäst är nu efter tre växtsesonger 160 cm höga. 70 cm på toppskottet i år, det är naturligtvis inte alla.

Några har blivit buskiga utan något riktigt toppskott, en del har har dubbla toppskott.
På den lite sämre delen (lingonris) Har dom inte växt alls lika mycket.

Första vintern bet rådjuren av och spottade ut ett femtiotal plantor trots tricobehandling.
Dom har överlevt och går kanske att fixa till med sekatören.

Många har utvecklat dom här extraskotten nu i höst, propelis tror jag det heter.
Tänkte jag skulle nypa bort dom på en del och se vad som händer.
Det är inte mittenknoppen som utvecklat dessa.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar