Föryngring

Nedböjda tallplantor

7 inlägg 2728 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Interagro

Nedböjda tallplantor

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844168Det har tydligen varit högt snötryck i vinter. Kommer plantor som ser ut så här att räta upp sig?
1715887154_img_4148.jpeg

TS
Interagro Skog Agroblen

Re: Nedböjda tallplantor

morco  
#844170Jag tror absolut de där rätar upp sig, jag hade en 2-årig plantering som lade sig nästan platt efter det sent på vinter kom 50-60 cm snö som sedan låg länge. Enstaka plantor är nu 2 år senare rejält krökta men det bli ju en bottenkrök och en sådan ryker ju i första gallring.

morco  
#844171….och de som är krökta har en skarp 90 graders krök precis som toppskottet knäckts av och sedan läkt, övriga är spikraka

Användarvisningsbild

halvproffs  
#844192Exakt lika för mina plantor/ungskog upp till två meter.
På ena stället ligger ca 30% platt efter marken. Kom nog sammanlagt två meter snö här. Gävlebukten är ingen höjdare att bo nära.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#844193Tycker att det räcker med skador av rådjur, älg och borrar.

wigge  
Jasi skrev:Det har tydligen varit högt snötryck i vinter. Kommer plantor som ser ut så här att räta upp sig?
1715887154_img_4148.jpeg

Ja, kolla kring midsommar ska du se att dom rätat upp sig

Användarvisningsbild

halvproffs  
#844204Ska kolla. Hoppas du har rätt 👍

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).