Föryngring

Plantlådor ut till hygget

14 inlägg 1605 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantlådor ut till hygget

Simon94  
#836015 Finns det bra tips och lösningar på att få ut plantlådor ut på skiftena utan atv eller dylikt, som är smidigt att ha med när man planterar lite större mängder, drygaste arbets momentet är ju att konka lådorna ut på skiftet för dagen.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Cunningham  
#836019 Jag köpte en gammal Haglöfs ryggsäck med Alu-bärram . Tog bort själva påsen och använder ramen som plattform för lådorna. Fungerar bra att bära 3-4 lådor med mha den. Obs var inte en stolryggsäck, för den varianten vill man inte förstöra. Det är en trogen plats att sitta på vid jakt.

Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Simon94  
#836021
Cunningham skrev:Jag köpte en gammal Haglöfs ryggsäck med Alu-bärram . Tog bort själva påsen och använder ramen som plattform för lådorna. Fungerar bra att bära 3-4 lådor med mha den. Obs var inte en stolryggsäck, för den varianten vill man inte förstöra. Det är en trogen plats att sitta på vid jakt.


Jovisst men även det blir några vändor per dag, men visst färre 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Simon94  
#836022 Typ nåt liknande

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantlådor ut till hygget

Robur Clivus  
#836023 Beroende på hur svår terräng, så kan äldre cykelkärror/mjöljkärror vara bra för transport, de har ofta stora hjul, är ofta välbalanserade, lite liknande den här tex. https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... jolkkarra/

Avatar Fallback

Re: Plantlådor ut till hygget

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836051 Är man två så kan en vanlig stege användas som bår för lådor.

Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Skogsjacke  
#836123 Smart ide , det tipset tar jag till mig.

Avatar Fallback

Re: Plantlådor ut till hygget

jannee  
#836137 TRAKTORN + några lådor i frontskopan, allt annat verkar vara jobbigt 😀

Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Simon94  
#836140
jannee skrev:TRAKTORN + några lådor i frontskopan, allt annat verkar vara jobbigt 😀


Lång peng med traktor för planteringssäsongen 😅

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

HannuRöj  
#836148 Underlättar avsevärt om man binder en band som bärhandtad.
Under kartongen och in genom hadtagshålen in ändorna. Så lådan är i balans, och högre från marken.
😀 Enligt min erfarenhet hade området ytterst sällan varit körbar för traktorer, och absolut aldrig för ATVn.
Årstiden är inte heller lämplig för terrängkörning. Tjälan presis tinnat och mycket blöt i många håll.
Liten och lätt lagerkärra brukar jag ha med mig. Med den kan fyra lådor, korgen och planteringsröret flyttas från bilen till området, om körspåret är jämn och bra och inga diken måste överstigas.

Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Simon94  
#836158
HannuRöj skrev:Underlättar avsevärt om man binder en band som bärhandtad.
Under kartongen och in genom hadtagshålen in ändorna. Så lådan är i balans, och högre från marken.
😀 Enligt min erfarenhet hade området ytterst sällan varit körbar för traktorer, och absolut aldrig för ATVn.
Årstiden är inte heller lämplig för terrängkörning. Tjälan presis tinnat och mycket blöt i många håll.
Liten och lätt lagerkärra brukar jag ha med mig. Med den kan fyra lådor, korgen och planteringsröret flyttas från bilen till området, om körspåret är jämn och bra och inga diken måste överstigas.


Hittat någon med större hjul som går bättre i körspåren, eller vilken modell använder du?😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

HannuRöj  
#836170 Hittat någon med större hjul som går bättre i körspåren, eller vilken modell använder du?😊[/quote]
Nej, hjulen är vanliga och klart för småa, men en smal och lätt kärra går i spåret som högläggare har trampat lite jämnare med grävmaskinband. 😀
En skottkärraliknande kärra med en hög hjul, och lådorna i varje sida tror jag skulle vara bäst.

Oftast är vägen till området ganska lätt, men bära plantor inom området kan vara av flera orsak väldigt jobbigt.

Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

HannuRöj  
#836189 Bilden visar att det som mest fastnar på riset är akseln.😀
Kärran skulle göras av plåt, lika bredd som lådorna, och axeln skulle sitta inom lastredet. Man drar ju kärran bakom sig, så kärran kunde relativt lätt glida bland riset som en pulka.
En stödfot behövs också, annars är svårt att lasta på och parkera.

Användarvisningsbild

Re: Plantlådor ut till hygget

Cunningham  
#836438 De hyggen jag planterar på är alltid markberedda med harv, och det skulle vara snudd på omöjligt att försöka ta sig ut med lådorna på något hjulburet. Däremot brukar vi grovbryta en väg med en grävare så man kommer sig ut en bit med traktor/4hjuling. Så att man kommer ut vid röjning och för att kunna dra ut älgarna. Men tycker bärmes med kartongerna på ryggen hitils står sig bra som transportmedel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).