Föryngring

Finskt frömaterial tall

4 inlägg 874 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finskt frömaterial tall

Vinkelvolten  
#831664 Har någon koll på vart man ska vända sig för att kunna få tag i finska provenienser för tallfrö? Har kollat lite i plantval på skogskunskap och får ett antal förslag där siemen forelia oy står som ägare till fröplantagen.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Finskt frömaterial tall

HannuRöj  
#831677 Hej! Det går att beställa direkt från Siemen Forelia. 😀
Ser websidan är endast på finska.

E-blanket är främst för skogsägarna, men det går (tror jag) lika gärna att mejla till siementilaus@siemenforelia.fi. som är betjäning för plantskolor och andra återförsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Finskt frömaterial tall

Vinkelvolten  
#831685 Tack för återkoppling, jag har mailat så får vi hoppas på svar. Har du någon koll på vad prisnivån är för de förädlade fröet? Även intressant om det finns något lämpligt beståndsfrö som man kan blanda ut med för att få ner den totala frökostnaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finskt frömaterial tall

HannuRöj  
#831728 Här i södra provinser har inte varit behov för kottsamling, så allt frön de levererat har varit förädlad.
Mestadels kommer frön från äldre så kallade generation 1 -odlingar. Den vidareförädlad, generation 1,5 -odling, är så pass ung att fröproduktion är gasnka begränsat. Priskilnaden mellan dessa är marginalt eller inget. 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).