Föryngring

Erfarenheter och inställning till Tallsådd

29 inlägg 2901 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Torbjörn Johnsen  
#830234 Några elever på Linnéuniversitetet i Växjö vill göra en undersökning om skogsägares inställning till tallsådd samt vilka eventuella erfarenheter ni i så fall har. Vi tycker att det är en intressant fråga och lägger därför upp undersökningen här så att så många som möjligt kan svara:

https://www.menti.com/almvgjdeaozv

Vi försöker få tillgång till resultatet när rapporten är klar och lägger upp dem i tråden här så småningom.

Så här skriver eleverna:

Vi är några studenter vid Linnéuniversitetets skogliga utbildning som gör en rapport om skogsägares attityder till tallsådd. Vi undrar om ni skulle vilja besvara denna enkät och eventuellt dela den med era medlemmar? Man behöver inte ha använt föryngringsmetoden sådd för att svara på enkäten och den riktar sig till stora som små skogsägare i hela Sverige.

Med vänlig hälsning,
Evelina, Ruben, Gustav, Johanna, Emelie och Axel




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830238 Som så ofta är frågorna ställda med en underton av att det finns ett rätt svar som frågeställarna vill få fram.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Fjälldalen  
#830241
Badger skrev:Som så ofta är frågorna ställda med en underton av att det finns ett rätt svar som frågeställarna vill få fram.


Hej!

Eftersom jag är med och gör rapporten så tänkte jag svara dig (och eventuellt andra) kring detta.

Nej, det finns inga "rätt svar" eller "fel svar" som du antyder. Undersökningen är en attityd-/varför-undersökning och handlar inte om huruvida ett svar är rätt eller fel, men kärnfrågan handlar om tallsådd.

Som skogsägare är du välkommen att besvara enkäten och göra Din åsikt hörd!

Med vänlig hälsning

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830245 Frågor om "varför man inte sår tall" ger en tydlig riktning om att man gör fel om man inte sår tall. Och att den mäter attityder antyder också att det finns någon korrekt fakta som borde återspeglas i attityderna.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Fjälldalen  
#830247
Badger skrev:Frågor om "varför man inte sår tall" ger en tydlig riktning om att man gör fel om man inte sår tall. Och att den mäter attityder antyder också att det finns någon korrekt fakta som borde återspeglas i attityderna.


Det är nog din egna tolkning och den får du gärna ha.
Vill man förstå varför/varför inte någon väljer att så tall måste man ställa den frågan om det inte ska vara en öppen fråga vilket inte passar denna typ av rapport, och attityder betyder inte att det finns något rätt eller fel. Attityd betyder bara "inställning".

Tänker inte diskutera detta mer i forumet eftersom det inte hör till enkäten och för att det inte är något vi bör göra, men ville tydliggöra att den tolkning du gjorde inte står för vår undersökning. Oavsett vad man tycker får man besvara enkäten, inget är rätt eller fel och enkäten är förstås helt anonym om det är något som oroar en 😀

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830250 Du är nog för ny skogsvärlden för att förstå detta, men skogen är ett omdebatterat och politiskt styrt område där det ofta kommer pekpinnar från akademin om hur vi skogsägare ska sköta vår skog.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Torbjörn Johnsen  
#830267
Badger skrev:Du är nog för ny skogsvärlden för att förstå detta, men skogen är ett omdebatterat och politiskt styrt område där det ofta kommer pekpinnar från akademin om hur vi skogsägare ska sköta vår skog.


Släpp det här nu! Det är ett arbete som studenterna på Linnéuniversitetet gör inom ramen för sin utbildning. En av de skogliga utbildningarna i Sverige som glädjande nog fortfarande lockar fler stundenter än det finns platser till. Gillar du inte enkäten så är det ju bara att låta bli att svara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830315 Studenterna är så klart styrda av sina lärare som i sin tur är styrda av universitets inriktning som i sin tur är styrda av de som ger anslagen. Studenter är inte barn, de är unga vuxna så de kan gott få veta att vi inte är helt ovetande och helt okritiska till akademin.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Torbjörn Johnsen  
#830321
Badger skrev:Studenterna är så klart styrda av sina lärare som i sin tur är styrda av universitets inriktning som i sin tur är styrda av de som ger anslagen. Studenter är inte barn, de är unga vuxna så de kan gott få veta att vi inte är helt ovetande och helt okritiska till akademin.


Flera av skogsföretagen i Götaland bidrar till Linneuniversitetets verksamhet inkl Södra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830323 Var inne och fyllde i undersökningen, och tycker nog du drar lite stora växlar av den.
Själv tycker jag inte där är så värst stor underton.
Och med tanke på att det är elever som antagligen ska lära sig att skriva en rapport så förstår jag dom fullständigt att inte använda sig av öppna frågor. Det är inte en masteruppsats dom ska skriva där dom har en hel termin på sig till själva skrivandet av uppsatsen, utan dom har antagligen mycket mindre tid till att skriva sin rapport.
Brukar försöka fulla i sådana här undersökningar, då det säkert inte alltid är så lätt att få så stor respons på den som man vill, och om man skulle använda sig av öppna frågor skulle det nog vara ännu lägre svarsfrekvens.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830344
Torbjörn Johnsen skrev:
Badger skrev:Studenterna är så klart styrda av sina lärare som i sin tur är styrda av universitets inriktning som i sin tur är styrda av de som ger anslagen. Studenter är inte barn, de är unga vuxna så de kan gott få veta att vi inte är helt ovetande och helt okritiska till akademin.


Flera av skogsföretagen i Götaland bidrar till Linneuniversitetets verksamhet inkl Södra.


Exakt. Det är därför det känns som en beställningsjobb av företagens projekt Kraftsamling Tall. Skulle inte förvåna mig om Universitet fått frågan om de kan ta reda på hur man kan få fler skogsägare att odla mera Tall och att det sipprat ned till den här kursen.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830346
jl skrev:Brukar försöka fulla i sådana här undersökningar, då det säkert inte alltid är så lätt att få så stor respons på den som man vill, och om man skulle använda sig av öppna frågor skulle det nog vara ännu lägre svarsfrekvens.


Jag undviker alla enkäter som jag uppfattar att frågeställaren vill få fram ett visst svar från.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830358
Badger skrev:
Jag undviker alla enkäter som jag uppfattar att frågeställaren vill få fram ett visst svar från.


Inte omöjligt att studenterna blivit påverkade av lärare eller debatten i samhället i stort när dom funderade över vad dom skulle arbeta med inför det delmoment i utbildningen dom håller på med.
Och vist kritiskt tänkande är viktigt, alltid bra att fundera över om någon försöker bedriva påverkan på en. Men om dom nu ändå kom fram till att skogsägarens attityder till tallsådd är något intressant som dom skulle vilja jobba med, hur tycker du att undersökningen skulle vara utformad för att man inte ska få uppfattning av att frågeställaren vill få fram ett vist svar.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

alias  
#830379
Badger skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
Badger skrev:Studenterna är så klart styrda av sina lärare som i sin tur är styrda av universitets inriktning som i sin tur är styrda av de som ger anslagen. Studenter är inte barn, de är unga vuxna så de kan gott få veta att vi inte är helt ovetande och helt okritiska till akademin.


Flera av skogsföretagen i Götaland bidrar till Linneuniversitetets verksamhet inkl Södra.


Exakt. Det är därför det känns som en beställningsjobb av företagens projekt Kraftsamling Tall. Skulle inte förvåna mig om Universitet fått frågan om de kan ta reda på hur man kan få fler skogsägare att odla mera Tall och att det sipprat ned till den här kursen.


Vill minnas att det har funnits ett par likartade projekt "Kraftsamling tall" resp. något i stil med "Mera tall", vilka båda har haft intentionen att bryta spiralen med att föryngra tallmarker i de sydliga delarna av landet med gran - en ansats som jag har svårt att finna något negativt med.

Jag har inte uppfattat att dessa projekt skulle ha förespråkat sådd (som enkäten avhandlar) framför självföryngring från frötallar eller plantering av tall.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
#830384
jl skrev:
Badger skrev:
Jag undviker alla enkäter som jag uppfattar att frågeställaren vill få fram ett visst svar från.


Inte omöjligt att studenterna blivit påverkade av lärare eller debatten i samhället i stort när dom funderade över vad dom skulle arbeta med inför det delmoment i utbildningen dom håller på med.
Och vist kritiskt tänkande är viktigt, alltid bra att fundera över om någon försöker bedriva påverkan på en. Men om dom nu ändå kom fram till att skogsägarens attityder till tallsådd är något intressant som dom skulle vilja jobba med, hur tycker du att undersökningen skulle vara utformad för att man inte ska få uppfattning av att frågeställaren vill få fram ett vist svar.


Om man inte specifikt frågat om tallsådd i varje fråga och börjat med en allmän fråga om hur man ställer sig till sådd av olika arter hade nog räckt det här gången.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).