Föryngring

Vart femte hygge ej godkänt i återväxt

15 inlägg 2135 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vart femte hygge ej godkänt i återväxt

Fredrik Reuter  
#819244 20 % eller vart femte hygge eller avverkning klarar inte lagkravet om godkänd föryngring enligt Skogsstyrelsens senaste statistik. Detta är en vikande trend som fortsätter då 16 % ej var godkända förra året. Anledningen tillskriver Skogsstyrelsen torksommaren 2018.

Baserat på statistik över avverkad areal från Riksskogstaxeringen så kan detta innebära att över 100000 hektar produktiv skogsmark inte har optimal återväxt sedan torksommaren 2018. Det skulle i så fall kunna vara en halv procent av Sveriges produktiva skogsareal eller Orsa besparingsskog och Skogssällskapets skogsinnehav ihop.

Det är med andra ord en oroväckande trend som gör att tillväxten sjunker i Sveriges skogar. Magnus Martinsson på Skogsstyrelsen sammanfattar resultatet:

—Vi såg en minskning i de två senaste årens resultat efter en period med stadiga resultat och vi ser nu en fortsatt minskning i årets resultat. Vad minskningen beror på är svårt att säga.

Skogsstyrelsen anger dock torksommaren 2018 som trolig orsak till problematiken. Om detta stämmer så säger Skogsstyrelsen att problemen sannolikt kommer fortsätta. Fördelat på landsdelar så har norra Norrland bäst statistik med 87 % godkända föryngringar medans Svealand har sämst med 76 %.

Vi har tagit upp denna problematik i andra trådar, bland annat 16 % av föryngringarna i skogen olagliga och mer övergripande i tråden Vad händer med ungskogen - begynnande katastrof?

TS
Arevo

Re: Vart femte hygge ej godkänt i återväxt

karhuerik  
#819249 Siffrorna känns fullt rimliga utifrån mina subjektiva bedömningar i mellannorrland.
Jag och branschkollergor har pratat om det här i flera år nu.
Det finns flera tänkbara orsaker men kan lista några
- Förut planterades det sällan efter midsommar/slutet av juni när det normalt är torrt i markerna, höstplanteringarna började i augusti när det blir dagg i gräset. Inga plantor sattes under den tid det normalt är som torrast och varmast, dvs juli månad.
- Ett fungerande snytbaggeskydd finns inte längre
- Tidigare planterades det oftast med skolungdom övervakade av nitiska plantbaser (med rötter i stasi) som satte heder på att varje planta skulle ha goda chanser att överleva
- Det slarvas med bevattningen
- Avverkningsplaneringen utförs av planerare med "tveksam" kunskap, det lämnas tex väldigt sällan gles skärm i frostsvackor/fuktiga delar etc. vilket gör att det blir stora gräsuppslag och sorkodlingar helt i onödan.
- Beställarna hinner väldigt sällan syna av planteringarna och åtgärda ev. fel i tid.
- Det lämnas för mycket löv, hyggesrester, mm på torra marker där det normalt planteras tall. Tall är känslig för konkurrens.
- Det planteras mindre contorta, vilken har hög överlevnad och etablerar sig på de flesta marker.
- Söderut så kan man skylla mycket på de enorma klövviltsstammarna som även betar småplant.
- Markberedningarna är sämre än förut, så fort det lutar lite eller är blockigt så blir det omarkberett, är inte markberedningen bra så blir plantöverlevnaden sämre
- Planteringsentreprenörerna är "för stora", ledningen har inte riktigt koll på utförda arbeten.

Det här var mina tankar och inte några absoluta sanningar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819257 Ambitionsnivån och engagemanget kan minska hos de enskilda markägarna. Media orerar om monokulturer och råkar en knärot gro är allt arbete förgäves.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Skogsola skrev:Ambitionsnivån och engagemanget kan minska hos de enskilda markägarna. Media orerar om monokulturer och råkar en knärot gro är allt arbete förgäves.

Skogsstyrelsens statistik säger annat, från länken ovan:

Ägarkategorin Övriga ägare har under hela 2000-talet haft ett bättre resultat än enskilda ägare. Skillnaden mellan de olika ägarkategorierna har dock stadigt minskat med åren och de senaste årens resultat har visat att det är väldigt liten skillnad mellan de olika ägarna. Årets resultat visar att övriga ägare har 82 procent godkända föryngringar och enskilda 78 procent.

TS

aho  
#819259 Tittade över de planteringar som jag fick utförda i juni i år för en månad sedan. Ska göra en mer "veteskaplig" studie till våren, men känslan jag fick var att ungefär var femte planta inte hade tagit sig. Såg också ut som resultatet var sämre för gran än för tall.
En annan observation är att man planterar där det enklast, inte där det är bäst för plantan.

r93  
#819270 Sofflocksmodellen kanske har slagit igenom, plantering är ju en förlustaffär.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
r93 skrev:Sofflocksmodellen kanske har slagit igenom, plantering är ju en förlustaffär.

Det stämmer nog inte. Om man tittar på graferna här nedan så ser man att alla föryngringsformer ger sämre utfall. Såväl plantering, självföryngring som "ingen åtgärd" (sofflocket). Andelen som föryngras med plantering och sådd är fortsatt mycket hög och helt dominerande.

r93  
#819275 Intressant att sofflocksmodellen som bäst legat på c:a 63% godkända föryngringar medans plantering varit drygt 90%, och nu är inte ens hälften av sofflocket godkända.

För övrigt så är det säkert en kombination av det mesta, har en rågranne som aldrig planterat "det är för jobbigt" tror aldrig det är röjt heller i skogen, men vederbörande är lika glad för det, hon bor inte här och har nog inte varit i sin skog de senaste 10 åren.

Vi som är "aktiva skogsägare" ser ju hur det växer & där det inte växer, det får man åtgärda.

jannee  
#819284 Plantmaterialet har försämrats radikalt från en del odlare.
Södras plantor är, vad jag vet, de enda som håller en bra hög kvalitet.
En bekant till mig petade ned 15 000 plant i våras, mellan 3 och 4 000 började inte ens att växa.
Många av hans plantor var ljusgröna, såg nästan självlysande ut där de stod planterade på hygget.
Själv planterade jag både tidigare men även senare, mina plantor har gått bra, självklart inte samma leverantör.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Torbjörn Johnsen skrev:
r93 skrev:Sofflocksmodellen kanske har slagit igenom, plantering är ju en förlustaffär.

Det stämmer nog inte. Om man tittar på graferna här nedan så ser man att alla föryngringsformer ger sämre utfall. Såväl plantering, självföryngring som "ingen åtgärd" (sofflocket). Andelen som föryngras med plantering och sådd är fortsatt mycket hög och helt dominerande.

Vad är det för skillnad på "naturlig föryngring" och "ingen åtgärd"?

Axl  
#819303 Har man inte skärp kraven litegrann ang vad som räknas på torr mark? Gran är väl inte längre godkänt?

jannee  
#819305 I en naturlig föryngring kan man lätt "hjälpa" den med lätt röjning, först gräs sedan slyröjning.
Ingen åtgärd, ja då lämnar man den åt herren och hur denne sköter skogen återstår att se.
På "den gamla goda tiden" var det inte sällan "ingen åtgärd" dock är det en sanning med modifikation, tamboskap gick då för tiden "på skogen" och de betade gräs men även slyet OCH trampade ned frön = också en typ av röjning.

Tralsmo  
Rossignol skrev:[quote

För en del är nog den skillnaden hårfin tror ja.

För min del så ställer ja fröträd å markbereder på en naturlig föryngring å då handlar de om att ja vill ha tall.
Men de finns några få undantag.
Ja har slutavverkat drygt en hektar på fuktig mark för några år sen.
Där gör ja ingenting för där kommer björken å senare även granen.
Björken kommer hyfsat fort på sån mark.
Till sist blir de gran iallafall.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#819318 En fråga som gäller statistiken..🤔
När inventeras föryngringsresultatet?
Efter första växtsäsång eller när plantorna har nått någon viss medelhöjd?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Tralsmo skrev:
Rossignol skrev:[quote

För en del är nog den skillnaden hårfin tror ja.

För min del så ställer ja fröträd å markbereder på en naturlig föryngring å då handlar de om att ja vill ha tall.
Men de finns några få undantag.
Ja har slutavverkat drygt en hektar på fuktig mark för några år sen.
Där gör ja ingenting för där kommer björken å senare även granen.
Björken kommer hyfsat fort på sån mark.
Till sist blir de gran iallafall.

Det kommer att bli en bra skog. Björk är granens moder, och en tvåskiktat björk-gran är en av bästa även ekonomiskt sett.

😥 Enligt nya finska PEFC kravet ska 20 träd/ha lämnas. Problemet med björk är att den som pionjärträd tål ingen skuggning alls.
Naturlig föryngring av björk blev plötsligt helt bortslutet alternativ! =🌲

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).