Föryngring

Sönderkörd mark av MX åkare.

15 inlägg 2130 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sönderkörd mark av MX åkare.

Lajodi  
1690302163_screenshot_2023-07-25_at_18.12.24.png
Hej alla,

Har ett skifte fin tallmark, kuperat och sandigt som avverkades för några år sedan. Problemet är att det ligger lite för nära bebyggelse vilket gör att det numera blivet en motocrossbana för några lokala förmågor. Det har alltid varit MX spår på detta skiftet, även innan avverkningen, men nu har det gått överstyr. Spårade arean påverkar helt klart förryngringsytan nu.

Hur hanterar man detta? Några individer har tilltalats när de ertappats men som ni fattar så biter det inte...

Detta är en bit norr om Borlänge.

/Johan

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sönderkörd mark av MX åkare.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807249 Har du namn så är det väl bara att polisanmäla

Användarvisningsbild

Lajodi  
#807251 Jo, det var väl första tanken. Men i en tid då anmälningar om misshandel och våldtäkt rutinmässigt avskrivs är det nog meningslöst. Men visst, jag kan försöka om jag kan dokumentera det på något vis.

Mina tankar är vajrar, stängsel eller liknande. Det räcker säkert dock inteatt bara spärra befintliga spår för då är risken bara att nya spår körs upp vid sidan om.

TS

JanO  
#807253 Samma problem en bit söder om borlänge också.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#807256 Det finns väl flera alternativ beroende på hur du ställer sig till enduroförarna som åker där.

Du kan ju ta kontakt med någon av dem och markera upp ett spår tillsammans om du är ok med en begränsad åkning på marken. Sätt upp skyltar på tillfartsstigarna med information om åktider och begränsningen till markerat spår annars stängs spåret helt.

Vajer/stängsel utan skylt med stor varning innan och på tillfartsstigar ser jag inte som en bra lösning då det kan innebära fara för åkarna, även om det dom gör är olagligt är det i min mening inte rättfärdigat att orsaka fara. Det viktiga är att hitta tillfartsstigarna och informera åkarna där att det inte är ok att åka på marken.

Ett stort problem i Borlänge är just att det inte finns någon klubb och etablerad bana (Amsberg är motocross och en annan sak än enduro). Det leder till mycket "fulåkning" på dom stigar som finns. Jag ser även att körningen har blivit betydligt värre med mycket förstöring av stigar senaste åren vilket inte bådar gott.

Både söder och norr om Borlänge går ju 400kV kraftledningsspåren, ni kan ju alltid försöka hänvisa åkarna till dom. Alternativt klubbspåren i Falun/Smedjebacken/Ludvika vilket är dom närmaste

Annars finns ju möjligheten att lägga några grövre stockar över infarterna till spåret som syns i förväg på lite längre håll, sätt dit en skylt med för att klargöra att det sker föryngring och marken tar skada av åkningen. Dom som åker ändå, skiter i vilket och där har jag ingen aning hur man hanterar.. polisanmälan? Försöka ertappa dom när dom åker och tala klarspråk? Viltkamera med fotoskylt?

Användarvisningsbild

Lajodi  
#807260 Bra synpunkter. Även om körningen inte är bra för något så har jag ju tidigare accepterat det då det begränsades till just ett spår/slinga, som kanske inte påverkade skogen speciellt. Jag vill ju heller inte skada någon, -eller vilt för den delen (vajrar...). Det där med polisanmälan dock, -jag läser på nätet om stora problem i Stockholmstrakten (inkl. naturreservat) där upprepade anmälning inkl hot från åkarna inte resulterat i något alls, så jag anar att det är meningslöst. Jag får försöka prata med andra markägare bredvid som också är drabbade och se om vi kan resonera med åkarna.

TS
Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Lajodi skrev:Bra synpunkter. Även om körningen inte är bra för något så har jag ju tidigare accepterat det då det begränsades till just ett spår/slinga, som kanske inte påverkade skogen speciellt. Jag vill ju heller inte skada någon, -eller vilt för den delen (vajrar...). Det där med polisanmälan dock, -jag läser på nätet om stora problem i Stockholmstrakten (inkl. naturreservat) där upprepade anmälning inkl hot från åkarna inte resulterat i något alls, så jag anar att det är meningslöst. Jag får försöka prata med andra markägare bredvid som också är drabbade och se om vi kan resonera med åkarna.

Stockar är betydligt bättre än vajrar - syns bra om dom läggs där det är lite öppet, skadar inget vilt. Och tillsammans med en skylt ger dom den effekten man vill åstadkomma att informera att det inte är ok med körning.

Men som sagt, dom som skiter i det ändå...

Är samma problem med naturreservat i Borlänge. Misstänker att det JanO refererar till är området runt Dammsjön där det är körs mycket från gamla grustaget i Solvarbo. Trots att det finns väldigt bra stig under kraftledningen där, där ingen produktiv mark eller naturreservat tar skada..

Vill man köra i sand får man åka till Sala, finns fantastiskt fint klubbspår där.

Thinking outside of the box; Ett helt annat alternativ kan ju vara att markera upp ett bra spår med åktider och sätt upp en skylt med en 50-100kr i swishbetalning. Gör reklam i endurogruppen för Borlänge på Facebook. Skulle nog kunna ge en slant även om alla inte betalar. Men då lär du nog gå ihop med de andra markägarna och ni blir nog aldrig av med åkningen framöver om det blir ett ännu mer etablerat spår. Men detta var som sagt "thinking outside of the box".

dejvi  
#807274 Vi hade ett likadant problem på ett av våra skiften, dock kanske lite bättre förutsättningar iom att det är en motocrossbana på grannskiftet som drivs av en förening. Vi tog kontakt med föreningen och hade en bra dialog om att vi inte är emot endurospåret, men vill dels ha en ersättning för upplåtande av skogsmark och dels ville vi ha spåret begränsat till en slinga, inget körandes hejvilt var som helst då vi då var rädda för att skogen tar skada av alla rötter som körs sönder.

Slutresultatet blev att vi tillsammans med de aktiva gjorde upp ett kontrakt, med utmärkt bana på en karta, lite regler, snitslade upp spåret, byggde några överfarter (broar) över diken som vill stockas igen av körningen, samtidigt kom vi också emot och förlängde spåret ca en halv km.
Föreningen sköter också om miljötillstånd för verksamheten. I arrende får vi 550€ per år, inte mycket med tanke på arealen vi upplåter, men alltid något.

Bifogar ett utdrag ur kontraktet.
1690350258_screenshot_20230726_083633_edit_36051268336506.jpg

Har fungerat bra nu sen 2019, vi kom överens om att vi tar 5 år i gången så snart blir det att förlänga kontraktet igen. Föreningen har lagt ut tydlig startskylt med bra info, tror det ger bra effekt.

Användarvisningsbild

Lajodi  
#807276 Intressant! Förutsättningen är ju att föreningen fungerar och tar ansvar, -och gör de blir dom säkert de bästa poliserna för att ha koll på att busåkning utanför reglerna inte sker. Vet du om det var svårt för föreningen i ert fall att få till miljötillstånd? (tror det är svårt i många fall)

Är man ambitiös kan man ju tom avgränsa spåret med stockar parallellt med det. Sen får det ju inte bli "för bra" och dra till sig fler och fler, vilket alltid medför nedskräpning och annat slitage.

TS

JanO  
#807280 Nä, det var inte Dammsjön jag tänkte på utan ett annat område. Ett område där dom lågintilligenta förutom att köra i naturreservat, i planteringar och på åkermark, tycker att det är helt okej att köra ner staket och åka omkring i djurhagar.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807285 De är trots allt inte lagligt att köra motorfordon överhuvudtaget vid sidan om vägen.
De har t.o.m. skrivits ut böter med hänvisning till terrängkörningslagen när folk parkerat vid sidan om vägar, men de är klart då står bilen stilla så då är de lätt för polisen….

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807293 Botkyrka kommun, berörda markägare och den lokala motorklubben lyckades genom ett samarbete effektivt stävja den värsta ”fulåkningen.” Vad gäller domar mot otyget så finns, eller möjligen fanns en prejudicerande dom där ett gäng ATV åkare frikändes då syftet med åkningen inte ansågs ha varit att medvetet skada marken..🤬

dejvi  
Lajodi skrev:Intressant! Förutsättningen är ju att föreningen fungerar och tar ansvar, -och gör de blir dom säkert de bästa poliserna för att ha koll på att busåkning utanför reglerna inte sker. Vet du om det var svårt för föreningen i ert fall att få till miljötillstånd? (tror det är svårt i många fall)

Är man ambitiös kan man ju tom avgränsa spåret med stockar parallellt med det. Sen får det ju inte bli "för bra" och dra till sig fler och fler, vilket alltid medför nedskräpning och annat slitage.

Skiljer säkert lite från kommun till kommun o land till land. Föreningen hade redan ett tillstånd för motocrossbanan så här löste det sig ganska enkelt. Eller iofs tror jag att det är lite på hälft för dem ännu, miljötillståndet för motocrossbanan ska förnyas nu och då läggs endurospåret till i samma miljötillstånd, men kommunen har nog ok:at allt mer eller mindre direkt.

Området är nära en stor väg, tillräckligt långt från bebyggelse, bergstäckt i närheten och området för banan är ett gammalt sandtag så svårt att hitta mycket bättre ställe.

Vi tänkte lite som så att skadan på träden är redan skedd så all kompensation man kan få är ett plus. Precis som du själv är inne på är det ofta bättre att samarbeta än att förbjuda. Men var ju enkelt för oss då vi kunde kontakta en förening. Svårare när man inte vet vem som kör...

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#807324 Du kan ju alltid höra med Borlänge MK om de skulle vara intresserade. Dem har ju hand om MX banan i Amsberg.

Användarvisningsbild

Lajodi  
#807327 Tack för tips! En till utmaning blir nog övriga markägare.... Återkommer!

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).